Hur hanterar ni utspel?

salladfinger

Trådstartare
Rent hypotetisk fråga, hur skulle ni hantera följande scenarion (förutsatt att häst är frisk, stadigt grundutbildad har rätt utrustning och är införstådd med vad du ber den om)

Hästen går emot skänkeln?
Hästen sparkar mot skänkeln?
Hästen sparkar bakut/slår högt?

Hästen kastar med/drar ned huvudet?
Hästen biter tag i bettet/drar?
Hästen sticker i full galopp?

Hästen vägrar gå framåt?
Hästen reser sig/lättar fram vid drivning?
Hästen backar okontrollerat?

Hästen bockar lätt i högt tempo?
Hästen bockar tydligt vid tempoväxling (ex. Galoppfattning)?
Hästen skjuter rygg (utan retning av skänkel/hand) och bockar intensivt med avsikt att kasta av dig?

Vill gärna höra varför ni gör som ni gör, har ni några knep ni "alltid" tar till? Sitter ni av frivilligt vid en viss punkt? eller sker tillrättavisning på instinkt? alla reagerar och tycker olika, så inget munhuggande tack! :)

@Bison Det var verkligen krasst.

Hästen fräsch, utrustning passar, jag rider inte som skit men hästen är spänd och blir rent ut sagt dum.

Nu är detta i en tävlingssituation så allt jag kan göra att att korrigera rätt smått. Jag slår honom på halsen eftersom han reser sig väldigt lätt (som synes i första volten). I övrigt rider jag bara på framåt och fortsätter jobba honom och håller min linje. När han gjort så hemma har jag inte varit fullt så passiv även om det är samma grund då-att ha fokus på att han ska framåt på mina hjälper och inte heller göra så stor grej av det. Kusen är helt enkelt en bortskämd ponny som inte tycker att han behöver jobba när han blir så här spänd och känner sig ensam. Som synes släpper det allteftersom.

Att förutsätta att alla hästar alltid är snälla och gör sitt bästa stämmer inte. Ibland krävs faktiskt korrigeringar.

Att hästen inte alls är frisk eller att utrustningen är fel.
Alternativt att jag rider som en påse skit.

Ja alltså jag hoppas och antar att de flesta hästmänniskor förstår att något är galet om en riktig levande häst beter sig som på samtliga punkter jag beskrivit ovan, men jag är mer ute efter hur folk eg. Resonerar när de väl sitter där.

@Fiorano
Nu utgår jag från min egen häst som jag känner och vet är välutbildad och lydig. Om han protesterar är det något fel

Sen är han en latmask ibland och jag kan absolut peta på honom med spöt men han står inte emot på ett isstadigit vis.

På filmen ser jag en spänd häst som just där och då inte förstår.
Ser inga problem med att använda spö för att pusha på eller avstyra farliga situationer.

@Bison Denna hypotetiska häst jag beskrivit är inte lydig och uppfostrad, gräv i minnet, du har säkert suttit på någon annan häst som stämmer in bättre än din egna snälla? :)

Inte förstår?! Vad är det prickigt djur inte skulle förstå? Att man ska trava runt en volt och inte kasta och resa sig?

Han förstår alldeles utmärkt. Han tränar LA med den äran och tävlingen helgen efter gick han som en klocka (om än spänd, men istället seg).

Hästen går emot skänkeln? Försöker lösgöra den, fundera på om den fattar vad jag vill
Hästen sparkar mot skänkeln? Fortsätter rida tills den slutar, rider framåt
Hästen sparkar bakut/slår högt? Hoppar av haha. Jag är feg ryttare

Hästen kastar med/drar ned huvudet? Beror ju på varför. Flugor/irritation eller bara ful ovana som att den vill käka gräs eller nåt? Jag rider en häst som snabbt blir uttråkad och frustrerad och då kan kasta med huvudet i halter. Just nu struntar jag då i huvudet och är nöjd så länge han står still.
Hästen biter tag i bettet/drar? Lirkar med bettet alternativt går in på volt
Hästen sticker i full galopp? Försöker få kontakt, ofta med röst i samspel med hjälper. Tar och ger, lirkar med munnen. Är man på plats där det funkar försöker jag också få in oss på volt som man kan minska succesivt. Funkar ingenting utan hästen verkligen drar så jobbar jag väl för att hålla mig kvar.

Hästen vägrar gå framåt? Beror återigen på varför. Ofta är det nåt läskigt och då låter jag hästen titta. Den får inte backa eller vända, men kan titta. Sen lirkar jag fram den. Det är okej att den småsteppar men får inte vända eller backa. Har jag gett den chansen att titta så får jag ibland visa att "nu räcker det". Då kan jag morra ifrån och ibland lägga på spö. Hästen jag rider är tittig men vi kommer alltid förbi. Behöver bara peta till med spö en gång för att han ska inse att vi fjantat klart och då går han. Men jag ger honom alltid chansen att göra "rätt" först.
Hästen reser sig/lättar fram vid drivning? Låter någon annan rida hästen
Hästen backar okontrollerat? Tar i ena tygeln och hoppas få stopp eller in på volt. Att backa sådär är ju farligt.

Hästen bockar lätt i högt tempo? Låter någon annan rida hästen
Hästen bockar tydligt vid tempoväxling (ex. Galoppfattning)? Låter någon annan rida hästen
Hästen skjuter rygg (utan retning av skänkel/hand) och bockar intensivt med avsikt att kasta av dig? Skulle inte ens tänka tanken på att rida hästen.

Jag "vet" väl vad som är rätt i vissa lägen, tex att det brukar funka att rida framåt ordentligt när hästen börjar bocka och busa, men jag kan inte hantera situationen så då ger jag mig inte in i den. Skulle jag rida en häst som visar sig göra sådär så skulle jag göra något annat, tex skritta/trava slalom eller nåt och sen snabbt avsluta passet. Jag har som grundtanke att om jag inte vet att jag kan "vinna" så tar jag inte diskussionen. Hästar som bockar och reser sig vågar jag inte diskutera med så då gör jag inte det. Hästar som bara växer fast och inte tänker gå fram är enklare då jag är envis som en åsna och kan sitta där hela natten om så krävs. Står man väldigt dumt till får man förstås hoppa av.

Nu svarade jag på frågorna utifrån att hästen är frisk, det beror inte på utrustning och jag antar att det inte är en häst som gör samma sak. Hästen jag rider tex är tittig, men jag vet att det alltid går att gå fram. Ibland räcker det med att lirka och uppmuntra, ibland (sällan) måste jag visa att nu räcker det. Han är också het och stark men återigen där vet jag att om jag säger ordentligt att vi ska stanna så stannar vi (f.d travare). Dock funkar det absolut inte att bli hängande i tygeln då han ju bara tar mer stöd då och springer snabbare. Funkar nästan bättre att släppa helt, plocka upp, släppa helt osv.

Men jag inser mina begränsningar, både gällande mod och balans.

@Bison Denna hypotetiska häst jag beskrivit är inte lydig och uppfostrad, gräv i minnet, du har säkert suttit på någon annan häst som stämmer in bättre än din egna snälla? :)

" (förutsatt att häst är frisk, stadigt grundutbildad har rätt utrustning och är införstådd med vad du ber den om) "

Hur menar du med att den inte är lydig och uppfostrad? Ingår inte det i "stadigt grundutbildad"?

men för att svara på frågor. Om en häst jag sitter på inte beter sig helt förväntat/går emot skänkeln/bockar/sparkar fortsätter jag rida, försöker korrigera försiktigt, känner efter om det blir bättre. Är hästen ologiskt "dum" någon enstaka gång bekommer det mig inte särskilt men jag har det i åtanke, blir det ett nytt mönster med "dumheter" vill jag nog kolla upp den på ett eller annat vis, en häst slutar inte gå fram för skänkel utan anledning, tex.

@Bison Det var verkligen krasst.

Hästen fräsch, utrustning passar, jag rider inte som skit men hästen är spänd och blir rent ut sagt dum.

Nu är detta i en tävlingssituation så allt jag kan göra att att korrigera rätt smått. Jag slår honom på halsen eftersom han reser sig väldigt lätt (som synes i första volten). I övrigt rider jag bara på framåt och fortsätter jobba honom och håller min linje. När han gjort så hemma har jag inte varit fullt så passiv även om det är samma grund då-att ha fokus på att han ska framåt på mina hjälper och inte heller göra så stor grej av det. Kusen är helt enkelt en bortskämd ponny som inte tycker att han behöver jobba när han blir så här spänd och känner sig ensam. Som synes släpper det allteftersom.

Att förutsätta att alla hästar alltid är snälla och gör sitt bästa stämmer inte. Ibland krävs faktiskt korrigeringar.
Jag tycker att hans beteende kan förklaras med att han är spänd och trivs inte i situationen med att vara ensam. Han kallar ju flera gånger. Men visst vet han vad han ska göra! Och ja, under de minuterna han är på banan ska han lyssna på sin ryttare. Jag tycker du red bra och klarade situationen så bra man kan göra. Att de reser sig är det värsta som finns och MÅSTE korrigeras ordentligt. (När man uteslutit att det beror på smärta eller annat obehag naturligtvis.)

Rent hypotetisk fråga, hur skulle ni hantera följande scenarion (förutsatt att häst är frisk, stadigt grundutbildad har rätt utrustning och är införstådd med vad du ber den om)

Hästen går emot skänkeln?
Hästen sparkar mot skänkeln?
Hästen sparkar bakut/slår högt?

Hästen kastar med/drar ned huvudet?
Hästen biter tag i bettet/drar?
Hästen sticker i full galopp?

Hästen vägrar gå framåt?
Hästen reser sig/lättar fram vid drivning?
Hästen backar okontrollerat?

Hästen bockar lätt i högt tempo?
Hästen bockar tydligt vid tempoväxling (ex. Galoppfattning)?
Hästen skjuter rygg (utan retning av skänkel/hand) och bockar intensivt med avsikt att kasta av dig?

Vill gärna höra varför ni gör som ni gör, har ni några knep ni "alltid" tar till? Sitter ni av frivilligt vid en viss punkt? eller sker tillrättavisning på instinkt? alla reagerar och tycker olika, så inget munhuggande tack! :)
Om hästen verkligen är allt som förutsätts och den ändå beter sig som listan varje gång jag rider, hade jag verkligen tagit den till veterinär för en grundlig undersökning. Men det är också stor skillnad mellan att en gång slå efter skänkeln eller att bocka för att kasta av sin ryttare. Bockar lätt i högt tempo - ja, jag rider inte i högt tempo på ett fält med min gamla märr för då kan jag räkna med att hon brallar ordentligt. Inte för att kasta av mig (tror jag i alla fall) utan för hon tycker det är skitkul så det utsätter jag inte mig för.

Jag tänker varken gå igenom hela listan eller försöka redogöra för varje scenario och dess ungefär hundra olika varianter i varje scenario, men generellt så jobbar jag enligt linjen att man i fall där ingen fara för ryttaren finns i sig, hellre rider ur ett problem genom att ignorera det dåliga och uppmuntra det bra. Dvs om hästen skulle bocka lite och jag då rider fram den och den tar det, så berömmer jag när beteendet har upphört och gör ingen affär av själva grejen i sig.

är det ett farligt beteende så markerar jag givetvis på ett helt annat sätt för att direkt kväva beteendet på tydligast möjliga sätt dvs via negativ förstärkning. Kan involvera både en skarp skänkel, ett kraftigt tag i tygeln, en smäll med spöt och en mkt arg röst som ryter i direkt.
att slå och sparka besinningslöst på ngn häst finns inte i min värld, oavsett beteende, bara för att förtydliga. Det löser inte ens de mest livsfarliga problem ;)

@Got2Be Har tyvärr ingen möjlighet att ta bort ljudet:/. Lite konstigt att klippet är spärrat, är bara bakgrundsskval från tävlingsmusiken.

Utifrån filmen så ser jag en häst som inte trivs i situationen över att vara ensam, är lite otrygg och är därför inte villig att lyssna, gör protester..är inte alls med.
I det läget hade jag bara neutralt fortsatt med målet i siktet, korrigera lätt/vägleda eftersom att förutsättningar för att lyckas klara av situationer är ju genom att träna och få erfarenhet så att den blir trygg med situationen. Går det skit några gånger får det vara så men det viktiga är genomförandet i sig så kommer polletten trilla ner. Fortsätter det kanske jag hade börjat fundera över annat träningsupplägg att testa ett tag.

Svårt att svara på dina punkter..tycker det beror på vad som händer, varför och vilken situation man befinner sig i, miljö etc.

Men generellt kan jag välja att ignorera, mana hästen framåt, ta igenom hjälpen så tydligt det går tills jag får reaktion om jag så måste be om det i år och dar - beröm och "släppa tanken" när jag fått respons, eller korrigera lite kraftigare och be om skärpning om det börjar bli farligt. Om det alltså handlar om en häst som inte vill göra det jag ber om och den är frisk och har i inte obehag av annat, den vill bara inte så försöker jag i första hand få den med mig helt enkelt och så fort jag fått respons så nöjer jag mig och går vidare.

Brukar tänka att jag gör så lite som möjligt, men gör det jag behöver om det krävs.

Min ena häst går emot skänkel, stannar, sparkar, tjurar i största allmänhet om någon har "fjösridit". Alltså om något har låtit honom ignorera skänkel, låtit honom smita från arbete och inte varit konsekvent.
Då får jag gå på rejält ett tag efter det, sen lyssnar han igen. Med rejält menar jag just rejält. Först en så lätt skänkel som jag vill att han ska ta (ok, här ska jag erkänna att jag inte är riktigt så lätt som jag skulle önskat att jag var) ofta kombinerat med ljudkommando, svarar han inte bonkar jag till med skänkeln. Svarar han fortfarande inte använder jag spö, och då menar jag inte att jag petar på honom med det (jag slår honom inte blodig heller, så oroa er inte). Inte helt ovanligt att jag har klickern med mig, så när han väl gör som jag vill brukar det bli en liten godisbit. Mycket effektivt sätt att få fart på en ponny! :D

Hästen i fråga är inte speciellt välutbildad men mer än tillräckligt för att förstå en vanlig framåtdrivande hjälp. Han är bara väldigt bekväm och tar minsta lilla chans till paus, även om det innebär att man får slåss lite för den. När man väl kommit över den där tröskeln är han väldigt trevlig att rida. Jag har haft hästen i 12 år så jag känner mig rätt säker på att jag känner honom och vet när något är fel.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka