Hur hanterar man hästmänniskor?

Sv: Hur hanterar man hästmänniskor?

Om det nu är så att veterinär gjort bedömningen att inte hästen skall bli utdömd så måste det ju vara för att veterinären anser att den är brukbar. Då är det inget fel att rida på den. Jag rider just nu igång en spatthäst som skall vara "bra" som nu en spatthäst kan bli. Jag gör mig inga illusioner att den kommer att klara det, gör den inte det så kan det kanske vara läge att döma ut den. Blir den utdömd, men kan anses leva som sällskapshäst och må bra av det, så kan den kanske bli triangelmärkt.

Fast när man rider igång får man givetvis följa vets instruktioner om HUR man rider igång. Så det kan hända att du har hört något om att man nu rider igång men inte riktigt tror på vets bedömning och därmed även tror att den skall bli halt igen, men gör det för att det är det vet anser är det rätta.

Maja, som vill tro gott om folk

Men bara för att hästen inte blir utdömd så betyder ju inte det att hästen är frisk och kan ridas, min häst är halt just nu och går ju inte att rida för då skulle hon ju gå sönder mer.
Men för den sakens skull så blir hon ju inte utdömd.

Jag tror att vet har sagt vila i det här fallet som ts beskriver och att ägaren vill ha hästen utdömd, kanske för att vet. bedömmer att hästen inte kan gå lika höga klasser som innan skadan.

Om de då inte vill ha henne konvalecent tillräckligt länge för att hon ska läka så vill de istället ha henne t-märkt så att de kan köpa en ny häst för pengarna från försäkringsbolaget.

Håller med dig, anmäl försök att göra nånting.misshandel på människa är inte tillåtet, varför är det då tillåtet på djur?, för det är vad det är äkta skär misshandel att tex rida en häst med vetskapen är att den kommer att få mer ont. anmäl det hade jag gjort sen om det hjälper vet jag inte? antagligen inte men gör vad du kan, skit i om dom inte vill praa med dig mer för det verkar inte vara några som man vil dela kunskap med ändå.

Å andra sidan:
Det är fler än en gång veterinärer ordinerat att man ska sätta igång en häst som man misstänker inte är fräsch för att det ska bli värre och veterinärerna ska kunna se symptomen bättre. Borde inte det vara jämförbart?
Eller är det ändamålet helgar medlen i det fallet?

Om man sätter hästen på smärtstillande och rider järnet -skadlig ridning som galopp på asfalt i nedförsbackar kanske?- så då ser jag det som en medveten handling att försöka göra hästen halt, helt förkastligt.
MEN - en häst som är fräsch blir i regel inte dålig så lätt. En häst som är "dålig" kan ju vara dålig i olika grader, men blir knappast så dålig att den blir utdömd av att den tränas lite mer än vanligt.

Svårt det här, men jag tycker ärligt talat även att veterinärernas variant är "fel". För mig iaf. Jag vill inte rida en häst om jag misstänker att den kan få ont av det. Kan skada hästens relation till ridning rejält om inte annat.

Som jag ser det gör veterinären det i så fall sämre i avsikt att sedan kunna göra det bättre. Tycker inte att det är fel om man försökt allt annat innan.

Det låter inte schysst. Men kan det inte vara så att de blivit ordinerade av veterinär att fortsätta rida tilläflligt för att se vilket håll det går åt? Är det något konkret fel på häten borde man kunna se att den inte kommer att hålla redan och döma ut den?

Som jag ser det gör veterinären det i så fall sämre i avsikt att sedan kunna göra det bättre. Tycker inte att det är fel om man försökt allt annat innan.

Förstår om du tycker det och tycker väl rent principiellt inte heller att det är fel. Men i praktiken vill jag inte riskera att försämra min och hästens relation och hästens upplevelse av träning (träning = ont). Märker ju bara nu när kusen haft ont i hovarna några dagar att vips så tycker kusen allt är jättejobbigt, bara en sån sak som att gå i från hagen blir ett projekt. Även om kusen inte lider av att ta sig de 50 metrarna på grus till ridbanan så känns det fel att börja och avsluta varje pass med smärta... :cry: och märker att det försämrar vår relation när man måste "tvinga" honom göra något som känns obehagligt.
Så petig är jag.
Inte alltid man kan vara det och fortfarande tänka på hästens bästa - givetvis, men man kunde ju önska större möjligheter för veterinärerna att hitta fel utan att det först måste vara stora symptom som hästen lider av mer eller mindre.

Problemet är att de inte rider igång hästen, utan rider den för att den senare ska kunna triangelmärkas...

Men bara för att hästen inte blir utdömd så betyder ju inte det att hästen är frisk och kan ridas, min häst är halt just nu och går ju inte att rida för då skulle hon ju gå sönder mer.
Men för den sakens skull så blir hon ju inte utdömd.

Jag tror att vet har sagt vila i det här fallet som ts beskriver och att ägaren vill ha hästen utdömd, kanske för att vet. bedömmer att hästen inte kan gå lika höga klasser som innan skadan.

Om de då inte vill ha henne konvalecent tillräckligt länge för att hon ska läka så vill de istället ha henne t-märkt så att de kan köpa en ny häst för pengarna från försäkringsbolaget.

Jag kunde inte uttryckt mig mig bättre själv!

Förstår dina tankar också. Att det känns jobbigt att tvinga någon man älskar till att göra något som gör ont. Men efter trettio års värk kan jag säga att jag hellre hade tagit några dagars intensiv smärta och sedan varit av med det än tvärtom.

Svårt att förklara för hästen kanske..

Jo, i och för sig. Men ibland kanske man får ta på sig att vara lite "grym" när det är för någon annans bästa. Och kanske att de känner av bättre än vad man tror ibland.

Dessutom är det ju samma med all smärtsam behandling i så fall. Exvis operationer, injektioner m m-

Dessutom är det ju samma med all smärtsam behandling i så fall. Exvis operationer, injektioner m m-

Vilket man (jag) också undviker i så hög grad som möjligt!
Inte inkräkta på kroppen och skapa trauman i onödan! :eek:
Något som kanske är värt att påpeka är att operationer görs med sövning eller iaf bedövning och kan därmed inte anklagas för att orsaka en massa lidande (eller ens vara smärtsamt för den delen).
Injektioner är inte heller något jag förknippar med smärta, men mycket möjligt att jag bortsett från något.

Görs något i syfte att korta ner lidandet avsevärt och har stor chans att faktiskt lyckas med det så absolut, då kan det vara väl befogat (även om jag fortfarande anser att man bör välja den skonsammaste vägen - i det här fallet blir det sammantaget istället för intensitet).

Men så tycker jag fortfarande att den vardagliga hanteringen och träningen är lite helig och inte bör sammanknippas med smärta. Om klinikbesök sammanknippas med smärta gör det mig inte lika mycket.

Jag tror att du har väldigt rätt. Många gånger är det just de triangelmärkta hästarns som är de värsta leksakerna. Har sett flera triangelmärkta gå på ridskolor med hopplektioner varvat med runt-runt på volten.

Hej!

Ja, och jag har sett flera fall av samma sak, där hästen inte är halt, inte mår dåligt, utan bara är utförsäkrad för att tidigare ägare antingen ville ha ut pengarna eller ville hindra framtida ägare från att tävla.

Sen har jag sett redigt halta hästar som inte varit triangelmärkta som ändå gått stenhårda pass i dressyr.

Tror inte triangelmärkningen spelar nån större roll, mer än förden ägaren som vill ha ut försäkringspengarna.

/ Lavinia, vars favvo på ridskolan är triangelmärkt pga senskada som är helt utläkt och häst mår toppen av att arbeta.

Triangelmärkning skulle förbjudas totalt i min värld. Då hade många problem försvunnit tror jag.

Nä nu tycker jag att du drar alla över samma kant. Edwin är triangelmärkt och mår utmärkt med det. Vi tränar för skoj skull och har det mysigt i skogen. Det är vissa små detaljer han inte mår bra av att göra, och vi undviker det. Han är pigg och glad, ÄLSKAR att arbeta och röra sej. En sådan häst skulle må riktigt DÅLIGT av att inte göra något alls.

Skulle han inte vara triangelmärkt så skulle han inte levt. Detta för att de ville ge honom en andra chans i livet. De pengarna som de fick av försäkringen har de skänkt till Skara sjursjukhus som en tack för all hjälp.

Det finns vettiga människor med.

Senast ändrad:

Jag tror att de flesta undviker dessa saker. Det jag svarade på var att det är svårt att förklara för hästen varför det gör ont. Tror för övrigt inte att fasen efter operationen är helt smärtfri. Den är det ju inte på människor i alla fall.

Jag försvarar inte onödigt lidande men kan inte anse att detta är helt onödigt om det sker med ett gott syfte. Personligen har jag aldrig ridit en häst som varit det minsta halt och det ska mycket till för att jag skulle göra det även på veterinärorder men ibland måste kanske något bli värre för att sedan kunna bli bättre.

Jag är så upprörd och ledsen just nu. Det är så att jag fått reda på något som jag inte kan kan se som något annat än djurplågeri.
En ponny som inte är helt fräsch och inte heller varit det på ett tag verkar inte bli bättre och tävlingsbar igen. Ägaren vill få den triangelmärkt för att sedan ta föl på den. Det är bara det att ponnyn är "för frisk" för att dömas ut så nu låter man en tjej rida den halt.
Är det bara jag som tycker att det här är avskyvärt och absolut djurplågeri? Det är inte så att tjejen som ska rida är dålig eller okunnig utan hon har lång erfarenhet av hästar. Och det värsta är att det här uppmuntras av tränaren..
Överreagerar jag eller vad ska och kan jag göra?:crazy:

Herregud det tkr ja verkligen e djurplågeri :eek: så behandlar man väl inte ett djur!? Som säkert många redan sagt så kan man tyvärr finna det här hos många hästägare :( om du inte vill prata med ägaren själv och är lite osäker kan du ringa Svenska Hästars Värn (SHV)
www.SHV.org tror jag. Dom kan säkert hjälpa dig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 052
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 951
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?