hur hanterar man hästen när den är sånhär?

U

Uddatyp

min häst får ibland lite smått hysteriskt beteende..alltså hästen är på helspänn och varje litet ljud får hästen att flyga i taket liksom..hästen sticker inte ifrån mej och springer inte över mej men han studsar och hoppar och släpper man honom i manegen så rejsar han runt o blåser upp sej och beter sej som om allting är livsfarligt.

däremot så kunde ja inte låta bli o bara beundra hur fin han är o hur fint han rör sej..synd ja inte hade filmkameran för sånna rörelser är svårt o tro att han har ibland.

men iallafall..han lysnar alltså fortfarande på mig, han kommer till mej när ja ropar men då står han brevid mej och är fortfarande sådär hispig..räcker att ja gör en hastig rörelse så flyger han..även om han stannar vid mej..

jag blir bara så förvirrad, denna hästen är alltså den oräddaste och lugnaste och tryggaste hästen ja träffat, han är inte rädd för någonting..kan gå över/under/förbi vad som helst och igentligen den enda hästen ja litar på till 99,9% men så får han sånna här ryck när de är kallt eller om han har stått ett tag...idag va de nog för att de va väldigt kallt.

varför liksom? finns de någonting man kan göra för att lugna ner hästen och få kontakt med den?

ja gav upp, fick inte ut någonting av att försöka göra nåt idag..han kunde verkligen inte slappna av och ja höll endå på i nästan 1 timma innan ja släppte han i hagen o åkte hem.

de är väldigt väldigt sällan han är sånhär..ja undrar bara..varför? vad får den lugnaste hästen ever att bli såhär..vet inte hur man ska beskriva de..typ hysterisk...e nog rätt ord..

detta blev långt men ja behöver tips till när/om han blir sånhär nästa gång.
ja tränar ju väldigt mycket nh/ledarskap med denna hästen och han följer o litar på mej överallt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur hanterar man hästen när den är sånhär?

Äh han bara lajjar lite... :D Han är väl pigg och fräsch och friska vindar får honom på topp.

Andas djupt och lugnt, gör allting lite långsammare än vanligare och tänk harmoniskta tankar. ;)

Vissa är så där och även hästar har dåliga/udda dagar.

jo..får väl göra de..men de är så konstigt..han som alltid är så lugn o fin.
men han är ju en väldigt pigg häst och bland tar väl piggheten över..så jobbigt bara.

Du får se till att han inte står så länge mellan varven. Kanske behöver se över foderstaten också?
När det blåser kan det hjälpa att ha huva/bomull i öronen på en del "vindpigga" hästar.

Jag tror han tränar flyktinstinkterna^^

Hästar i fångenskap utsätts ju sällan för fara och för att behålla sin uppmärksam på sånt som kan va farligt, så tränar de ibland. Min pålla brukar också få ryck ibland i hagen, blåsa upp sig och bli sådär riktigt snygg, helt utan andledning. Hon är inte rädd men det är en instinkt för att hästarna ska överleva. Det är ju liksom en fråga om deras liv, och de måste ständigt vara uppmärksamma på sin omgivning och avgöra vad som kan vara farligt eller ej.

Då får man passa på att fota och filma ;)

Men hästen ska ju alltid lyssna på dig, trots att den tränar flyktinstinkterna eller är rädd. Det är alltid du som är ledaren och med dig ska hästen vara trygg.

grejen är att han äter bara hö, ingen som helst energi nånstans får han förutom från hösilaget då.
han är så pigg endå..och ja har aldrig fattat vart han får sin energi ifrån..
men han är ju under igångsättning, så de är samtidigt svårt att få bort överskottsenergin..
förut kunde ja bara rida bort energin men de går inte rikigt nu..

så kan de ju vara...har också hört att dom kan träna flyktinstinkt ibland..men de hade ja faktikst glömt bort.

hoppas iallafall ja får tillbaka min lugna trygga häst imorron.

Ja^^ Men hästen lyssnade ju på dig iaf, så då är det ingen fara :)

jo..ja får vara glad för de iallafall.
han va ju endå uppmärksam på mej hela tiden..fast de känns lite riskabelt att ha en studsande häst brevid än när man leder..även om han håller avståndet.

Jo, men då får du säga till honom. Backa honom, flytta honom åt sidan och visa att du håller dig på din plats och går lugnt med mig. Ella brukar nämligen göra likadant och då gör jag så. Hoppas det funkar :)

grejen är att han äter bara hö, ingen som helst energi nånstans får han förutom från hösilaget då.
han är så pigg endå..och ja har aldrig fattat vart han får sin energi ifrån..
men han är ju under igångsättning, så de är samtidigt svårt att få bort överskottsenergin..
förut kunde ja bara rida bort energin men de går inte rikigt nu..

Får han ingen annan mat?! Inget kraftfoder?!?! Bara hö?! :O

ja..han lever på sitt hösilage..han är inte i behov av nåt annat..förutom mineralerna då.

Min dam kan också bete sig sådär och jag skulle inte kalla det för att hon är hos mig till 100% just då. Hon lyssnar på mig men är ändå alldeles för koncentrerad på vad som händer runt om. Det är ok att reagera men det är inte ok att fortsätta lyssna och spänna sig om jag är med. Då blir det ju hon som sätter mig i arbete istället för tvärtom.

På min häst fungerar det genom att bli extra tydlig och konsekvent i vad jag vill och begär. Går hon och lyssnar ut mot läktaren ställer jag henne lite överdrivet mycket bort från läktaren. Dessutom är det för mig viktigt att tänka på att inte bromsa henne när hon blåser upp sig och spänner sig. Bättre att rida på framåt i friskt tempo. Börjar jag ta i henne och bromsa blir det lättare spänt och jag signalerar att det hon spänner sig för är något hon också borde vara rädd för.

Gör jag såhär konsekvent räcker det tillslut med att bara knyta fingret om innertygeln för att få tillbaka henne till mig om hon börjar spänna sig för något igen.

de är alltså inte när ja rider..de här börjar redan i hagen, och han står alltså still brevid mej när ja kräver de men då laddar han bara ännu mer och de räcker alltså med att nån tar av sej en jacka så är han igång igen..riktigt riktigt spänd är han och de går alltså inte att lugna ner honom..går att få han att stå still o gå brevid mej men att lugna ner honom är i princip omöjligt.

ju mer jag försöker göra med honom ju mer laddad blir han..han lugnade ner sej såpass att ja kunde leda honom till hagen utan massa studsande..däremot när ja släppte han i hagen så sprang han och alla hästar iväg i en väldi fart.

när han är normalpigg..som han alltid är räcker de med att säga till honom..men då är han inte så nervös för allt..då är han bara pigg men fullt kontrollerbar och ja gillar den piggheten.

de är alltså ingen vanlig tittighet..

ah, ok. Min dam är ju i princip alltid "med mig" när jag hanterar henne från marken. Skulle hon få för sig att jaga upp sig är jag extra noga med att hon går där jag placerar henne, stannar så fort jag stannar, backar om jag ber henne. Jag tillåter inget studsande och tramsande om jag leder, anser inte att en häst som beter sig så är tillräckligt koncentrerad på mig som ledare.

de konstiga är ju att de är ju de han gör..han backar om ja vill..flyttar sej för mej hela tiden o skulle aldrig gå på mej.
men han står i stort sett o drarrar av upprymdhet..beredd på minsta lilla..de är inget tramsande..sådär små hoppa till för nånting..han är alltså riktigt riktigt spänd..hela kroppen är liksom beredd på att fly hela tiden..även om han står brevid mej och backar om ja vill o går dit ja vill.

Hur ofta rids hästen?

han är under igångsättning nu..så ja rider en timma om dan..skritt 45min och trav 15min..de är de enda han får göra än så länge.

de konstiga är ju att de är ju de han gör..han backar om ja vill..flyttar sej för mej hela tiden o skulle aldrig gå på mej.
men han står i stort sett o drarrar av upprymdhet..beredd på minsta lilla..de är inget tramsande..sådär små hoppa till för nånting..han är alltså riktigt riktigt spänd..hela kroppen är liksom beredd på att fly hela tiden..även om han står brevid mej och backar om ja vill o går dit ja vill.

Men om du nu känner att du har full kontroll förstår jag inte vad problemet är? Antagligen har han bara överskottsenergi.

problemet är ju att han flyger ju i luften för minsta lilla även ifall han verkar göra så gott han kan att inte göra nåt...men ja kräver inte nåt av honom då heller annat än att han inte får gå på mej för han står bara o laddar o hoppar till för allt..hela hästen står ju o darrar o tittar sej hysteriskt omkring o blåser upp sej o har sej..så ja vill liksom inte i sånt läge korrigera honom för mycke.

men de va som sagt en engångsgrej..idag va han lugn o fin o orädd igen o gick att rida utan nåt problem alls.

därför ja tycker de är så konstigt när han blir sån här över en dag bara...men de är ju väldigt väldigt sällan..nästan aldrig.

o ja har allt annat än kontroll när han är sån..visst lyssnar han o går inte på mej och sticker inte när ja leder honom så är de inte kul när han hoppar o har sej brevid mej..även om de är på avstånd..han är helt enkelt inte påverkbar psykiskt när han är sånhär.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 643
Senast: Rosett
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Mia_R
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar