Hur hanterar man detta?

A

AtletShipping

Finns en häst i stallet som är hbl/nordsvensk korsning och vansinnigt stark. Är jättelugn och fin att hantera MEN när man tar in hon ur hagen och ska in i boxen med henne så rusar hon rakt in i boxen när hon är en 1 m ifrån den och tar NOLL hänsysn, jag var inte alls förberedd på detta när jag blev ombedd att ta in hästen och klämdes mellan boxöppningen och hästen som bara rusa in och kasta sig över krubban.
Det är inte så att hon svälter, de har fri tillgång till hösilage i hagen oxå.
Hennes ägare säger att när hon gör så ska vi ta ut hon ur boxen igen och få hon att vänta att gå in tills det är okej att gå in, för att så småningom få hon att gå lugnt in.
Jag prova det om och om igen, men samma resultat.
Då sa ägaren att nästa gång jag tog in hon skulle jag ha kedja under haka på henne.

En annan dag jag skulle göra det så var jag beredd och ryckte bestämt i grimskaftet (utan kedja) och sa stanna, hon stanna då 2 sekunder oroligt och "piaffa" på stället för att sedan rusa ännu häftigare in i boxen (denna gången klämdes jag inte utan lyckades komma bakom henne.

Det är ju livsfarligt när hon gör så:
1. så går hon ju helt lugnt tills 1 m framför boxen
2. 1m framför boxen rusar hon och det är det farligaste för man släpas efter som en vante och att stå emot är det inte på tal om, och man kan klämmas som jag gjorde och den springan jag klämdes i mellan var ju jävligt smal så det gjorde skitont.

Ägaren har bara haft henne 2 veckor och hon var betydligt värre när hon kom, då sprang hon över en hela tiden och gick precis var hon ville när hon ville om man ledde henne. Men detta att rusa in i boxen hur botar man det?

Ska man låta bli att lägga kraftfodret i boxen tills hon är inne i den eller låta boxdörren vara stängd men då rusar hon antagligen in när man öppnar den.

Har provat nån gång att vänta lägga in kraftfodret tills hon var inne i boxen men under den lilla tiden det tog att gå ut ur boxen och hämta kraftfodret och lägga in det blev hon vansinnig och sprang över en när man skulle lägga i kraftfodret.

Vad gör man, alla ska ju kunna ta in hästen tex när inte ägaren är där och dels för det är kollektivstall och alla ska kunna hantera hästen?

Sv: Hur hanterar man detta?

Låter som en häst i min smak. (Nordsvensk)
Men FY FAN! och vad gör man?

OBS OBS OBS; Börjar med att säga att jag aldrig varit i kontakt med problemet!

Jag tycker du har provat det mesta utom att byta foder. Kanske lugnar hon sig när hon vant sig vid det? Äter hon hösilaget i hagen? Vad har hon haft för foder förut? verkar ju minst sagt rätt glad i kraftfodret! Var hon så redan första dagen innan hon visste vilket foder som väntade? Hur gjorde de förra ägarna?

Men mitt råd är att nästa steg vore att trötta ut henne ordentligt innan man tar in henne men det kan ju bli problem i ett gemensamt stall med tid osv?
Med att trötta ut menar jag verkligen trötta ut! För att sedan gå tillväga precis som du gjort. Eventuellt kedja och absolut ta in fodret efter hästen. Hon ska lära sig att det inte är lönt att rusa fram till krubban. (Sedan vet jag inte hur smart det är att ge foder till en utarbetad häst som också verkar vara av typen "tugga fort svälj ännu fortare". Jag hade då inte mått bra av att äta efter träning!)
Vore hon ändå så "skogstokig" att jag var orolig att bli översprungen då jag kom in med fodret skulle jag helt enkelt inte ge henne något förän hon lugnat ner sig och tänka positivt att trägen vinner *lol*. Sedan skulle jag sitta där med mitt foder tills hon lugnar sig och läsa en bok eller något för att så fort hon var lugn ställa in fodret och inte nödvändigtvis i krubban i början. Det ska ju gå snabbt så att hon kopplar att "jaha när jag är lugn får jag mat". Inte så kul och sådär lagom nervöst om det inte är ens egen häst förståss om den är skogstokig i boxen!
Det kan ju också vara en metod förståss; att inte ge henne foder förän hon sköter sig och smyga in det när hon sover eller liknande. Eller som i ovanstående exempel men utan att trötta ut henne. Men det är ju också problematiskt om man är beroende av tider :(

Annars kan du ju säga åt dom att det inte är lönt, att de bör sälja hästen till mig istället för reapris och skaffa en lugnare till ert stall ;) *lol*

Ser fram emot fler tips i ämnet. :D

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Jo! En sak till. När jag sitter där med min bok och om jag märker att det här kan aldrig sluta väl för hästen i boxen. Dvs jag är orolig att hon ska skada sig. Då skulle jag lägga undan min bok gömma undan fodret och ta ut henne igen för att göra ett nytt försök senare.

/B

Har ni bara jobbat på detta i ca. två veckor är det väl inte så konstigt om det inte funkar än. Det kansek är en vana hon haft länge. Man måste ge saker tid och jobba lungt och konsekvent och berömma de SMÅ framstegen...

Ett till förslag som jag fick av min hustru då jag berättade om problemet;

Prova ge hästen något att tugga på utanför boxen, innan du släpper in den. En morot eller liknande så att den är upptagen med det medan du leder in den i lagom takt.... kan nog fungera?

Mvh
Björn (och Sara)

Eftersom ni tydligen är flera som ska hantera hästen o alla kanske inte är jättevana kan det kanske vara värt att pröva att ta ut o in hästen med ett hingstbett. Enkelt att sätta på o av o man har bra kontroll. Det är ju inte så kul att bli släpad :mad: o heller inte nyttigt för hästen när den så småningom har isklamp o far runt som Bambi på hal is på stallgolvet :eek: Hade en glad herre uppstallad som gärna hittade på glada hyss, o med tanke på allas säkerhet togs han ut o in i hingstbettet. Aldrig några problem, ägarna kände sig lugna o den som höll i repet behöll alla tårna kvar på fötterna.

har vart med om exakt samma sak.. 1-3 m innan boxdörren tar hästjäveln(ursäkta) sats och hoppar in utan stopp, hon gick på mig och trampade mig på hälsenan, bara körde rakt över mig..

lösningen var inte enkel, kedjegrimskaft och små små steg in..

men det jag tycker att ni ska prova är att ha långt grimskaft och boxdörren stängd, led fram hästen och snurra grimskafttet 1½ varv runt boxgallret eller en stolpe(ej i boxdörren) så att du håller i änden och får större kraft att hålla i.. öppna boxdöreen och håll emot, stopp är stopp! släpp efter 1 dec i taget och när hästen kunnat vända in rumpan så korta in det igen om du hinner.. klappa hästen och beröm om den tar det lugnt.. ta av grimman och låt hästen gå..
Om hästen kastar sig iväg såfort grimman är över öronen så bremsa ena örat med handen och dra av grimman, klappa och släpp örat och låt hästen gå till krubban..

om alla gör så så kan man sedan börja med att bara ha grimskaftet ½ varv runt stolpen för att tillslut inte linda det alls runt något fastsittande..
grejen med så stor ahästar är att man inte kan göra så mycket med bara sin egen kraft, då får man ta till lite metoder..

hästen som sprang över mig slutade jag att leda in för det fanns ändå flera andra stallarbetare där och efterosm att min träning ändå inte ger resultat när dom andra inte gör likadant så sket jag i det.. en av de andra hade kedjegrimskaft och ett spö att vifta framför mulen på stoet..

Be någon om hjälp, någon som lära er att lära hästen två enkla saker:

* Stopp
* Backa

Sitter dessa två kommandon benhårt så är ert problem ur världen. Men allt beror på hur hästen gör det den gör, för vissa hästar är betydligt mer lättstoppade än vad de kan verka - eller vice versa.

att vänta med kraftfodret tills hon blir lugn funkar inte fast hon har hösilage i boxen, för alla hennes grannar står och äter då.
Hon blir inte lugn om hon inte får maten direkt.
Hos hennes förra ägare var hon inte ETT DUGG UPPFOSTRAD men klart bäst jämfört med de andra som sprang rakt över en i hagen och bet i sönder jackan efter godis så där var hon bäst uppfostrad.
Och sen innan hon kom hit har hon bara gått i en hage i ett halvår på bete, knappt hanterad tror jag.
Hon har klart förbättrat sig, när hon kom hit och man skulle leda hon till hagen var det som att hästen var ute och gick med en hon sprang till närmaste gräs eller rusa in i hagen med en stackars människa efter och tro mig hon har gjort så med mig och jag la till alla mina krafter och tog tag i stolpar och allt + att hon då hade kedja men det funkade inte, min vikt mot hennes var ingenting.

Funkar oxå bättre i boxen nu, men hon orkar inte vänta på att man ska ta av grimman men det kommer väl.
Hon är oxå väldigt aggressiv när hon äter, hon äter sitt kraftfoder med slickade öron.

Det är bara att ligga i. :) Och positivt och kul är det ju att det går framåt - det kommer att lösa sig. :)

BeastieBabes förslag tror jag är jättebra också.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

BeastieBabe skrev:
har vart med om exakt samma sak.. 1-3 m innan boxdörren tar hästjäveln(ursäkta) sats och hoppar in utan stopp, hon gick på mig och trampade mig på hälsenan, bara körde rakt över mig..

lösningen var inte enkel, kedjegrimskaft och små små steg in..

men det jag tycker att ni ska prova är att ha långt grimskaft och boxdörren stängd, led fram hästen och snurra grimskafttet 1½ varv runt boxgallret eller en stolpe(ej i boxdörren) så att du håller i änden och får större kraft att hålla i.. öppna boxdöreen och håll emot, stopp är stopp! släpp efter 1 dec i taget och när hästen kunnat vända in rumpan så korta in det igen om du hinner.. klappa hästen och beröm om den tar det lugnt.. ta av grimman och låt hästen gå..
Om hästen kastar sig iväg såfort grimman är över öronen så bremsa ena örat med handen och dra av grimman, klappa och släpp örat och låt hästen gå till krubban..

om alla gör så så kan man sedan börja med att bara ha grimskaftet ½ varv runt stolpen för att tillslut inte linda det alls runt något fastsittande..
grejen med så stor ahästar är att man inte kan göra så mycket med bara sin egen kraft, då får man ta till lite metoder..

hästen som sprang över mig slutade jag att leda in för det fanns ändå flera andra stallarbetare där och efterosm att min träning ändå inte ger resultat när dom andra inte gör likadant så sket jag i det.. en av de andra hade kedjegrimskaft och ett spö att vifta framför mulen på stoet..

Risken med det där är att om man inte gör snöret nog kort, alt. att hästen är för accelerationssnabb, är att hästen får sig en jävla snärt i nacken, vilket i sin tur kan leda till skador på muskler och muskelfästen i nacke och hals.

hur ska det kunna inträffa, man slänger juh inte grimskaftet runt en bärande stolpe i stallet när hästen rusar runt därinne heller.. man väntar tills hästen står stilla vid dörren och så drar man åt så mycket som möjligt, alternativt så att hästen inte ens kan rycka fram med huvudet när man öppnar dörren.. hästar är oftast inte dumma och märker dom att dom sitter fast så vet dom om det och glömmer det inte såfort dörrn är öppen..

har du provat de där förresten? ahr du hört om nån häst som skadat sig på det viset och det inte va människan som haft grimskaftet för långt?

Jag missuppfattade hur du menade, fick en annan bild i huvudet. NU fattar jag vad du menar :D

Men nej, jag har inte provat det någon gång. Går mer på förebyggande träning - tills dess får hästen bo i hagen om så behövs ;)

hehe ja de är juh ett alternativ om man har en häst som kan gå ute dygnet runt och så.. :)

jag kanske inte är 100% tydlig när ja skriver saker ibland.. och vänder ganska snabbt taggarna utåt vid kritik.. förlåt..

Känner igen problemet. Senast var det ett stort ungsto, ca173 cm, som hade lite underliga vanor för sig. Det var framförallt i relation till mat. Attackerade och kunde bli farlig i vissa situationer. 170 cm ouppfostrad unghäst är inget att leka med. :angel: ;)

Mat är en väldigt viktig del för en häst och därför är det inte ovanligt att de markerar att de inte är villiga att dela med sig av en. Men det enda man egentligen behöver göra är att få hästens förtroende och respekt, som i alla andra situationer, för att bli av med problemet. Frågan är väll HUR.
Och svaret kan inte garanteras förrän man sett resultatet av det, efter som att alla hästar är olika individer och vaktar av olika orsak.

Att vinna respekt och förtroende i det här fallet, behöver inte endast göras i relation till insläpp, där problemet ligger. Man kan visa att man är en stark och pålitlig individ på andra ställen. Vid utsläpp, fodring i hagen eller bara utanför boxdörren medan hästen är i boxen. Men om vi ska rikta in oss på själva insläppet.
Jag tycker att du har ganska intressanta förslag redan i ditt inlägg. Men, frågan är om iden om att inte lägga in maten förrän efter hästen är i boxen, uppfattas som du vill av hästen. Det gör ju egentligen ingenting åt hennes stress och brått till maten efter som att maten ändå kommer sen.

Jag skulle nog prova att endast vinna hästens respekt och förtroende till en början. Kanske först genom att ta in hästen, hälla maten i krubban och sen se till att hästen väntar på min tillåtelse innan hon tar maten. Hon ska veta att maten är din, sålänge du inte givit den till henne, alltså ska du då, som en stark individ, vakta din mat och visa att du är beredd att försvara den. När hon lugnat sig ger du henne den som belöning.
Detta är, för en 'matvaktig' häst, ett mycket tydligt sätt för dig att visa din styrka. Pga. att du visar dig stark får du respekt och genom att även visa vänlighet - du gör inget annat än står där, och sedan ger du även hästen av maten när den lugnat sig - vinner du hennes förtroende. Hon kan lita på att du är rättvis och inte låter henne svälta, men du låter heller ingen köra med dig.

När det fungerar kommer du antagligen också ha bättre kontroll över hästen när det gäller att ta in henne efter som att hon kommer att visa dig mer respekt. Hon kommer utan att tänka på det, att lyssna tydligare på dig, ex. när du ska stanna henne utanför boxen, och då får hon genast beröm och mat. Det innebär att du bygger hennes förtroende och respekt för dig ännu starkare och nu på en ny plats - vilket gör väldigt mycket. Styrka - du lyckas stanna henne, Pålitlighet - du berömmer och släpper in henne. Inget bråk.

Det gäller att vara lite psykolog och tänka före hästen. På så sätt kan man lura dem genom att ändra deras syn på saker. Det går inte att berätta för en häst att "det här är roligt", man måste visa det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama