hljomalind
Trådstartare
Jag har ridit islandshäst i över 20 år (med uppehåll på nåt år då och då). Visst kan jag rida. Teoretiskt kan jag en hel massa, och jag kan rida barbacka i alla gångarter i bra balans, jag känner skillnad på grisepass och tölt och jag kommer överens med och kan kontrollera de flesta hyfsat normala hästar, även känsliga och pigga. Men i övrigt stämmer min erfarenhet väldigt dåligt ihop med min ridkunnighet. Sitsen är åt helvete, och gångartskänslan likaså. Nyligen red jag en kompis "töltsäkra" häst, och lik förbannat gick den i travtölt när jag satt på (och jag kände det inte ens). Är allmänt dålig på att driva, få igång bakdelen, och när jag försöker driva med sätet börjar jag vagga och förstärker passtakt. Rider för instruktör emellanåt, men det känns som att det är oöverstigligt, alldeles för mycket som skulle behöva jobbas på för att göra några stora framsteg. Kanske att om jag hade egen häst och red för instruktör 2 ggr i veckan så skulle jag komma nån vart. Men jag är bara medryttare och rider en gång i veckan. Har inte tid/råd med mer i nuläget.
Oftast kan jag ju förstå att det är jag själv och mina prioriteringar som gör att jag inte utvecklas som jag skulle vilja göra, att jag ändå duger som jag är, och att det är okej att vara skogslufsryttare. Men ibland känns det också väldigt jobbigt. Jag vill ha tips på hur jag kan tänka kring detta, eller kanske bara höra om det finns nån mer som jag.
Oftast kan jag ju förstå att det är jag själv och mina prioriteringar som gör att jag inte utvecklas som jag skulle vilja göra, att jag ändå duger som jag är, och att det är okej att vara skogslufsryttare. Men ibland känns det också väldigt jobbigt. Jag vill ha tips på hur jag kan tänka kring detta, eller kanske bara höra om det finns nån mer som jag.