Hur håller ni rent Era "VITA" BoT Schabrak ?

moon

Trådstartare
Som rubriken lyder : Hur sjutton håller man dom vita BoT schabraken/vojlockarna vita :confused:
Jag har svarta märken efter sadeln & på undersidan från hästens stöv. Jag tvätter i 40 grader, men vågar inte använda klorin, då jag inte vet hur det påverkar materialet.
Någon som löst det :confused:

Detta gäller även fårskinnsvojlock, har ett helt för dressyr. Ovansidan får jag inte riktigt ren,den sidan som ligger mot sadelns undersida. Den tvättas ju bara i 30 grader med fårskinnstvättmedel, för fårullets skull.Har svarta märken efter remmarna längst ner på kanten, där remmarna ligger mot...............

Sv: Hur håller ni rent Era "VITA" BoT Schabrak ?

När jag jobbade som bagare var tricket för att hålla sina kläder vita och slippa tvätta för varmt (sliter ju så, även om man eg ska tvätta i 90) att använda sig av förtvätt. Gjorde jätteskillnad.
Vet inte om det funkar i det här fallet, men en tanke iaf.

Galltvål å tvätta för hand.

Funkar super! Riktigt skitiga schabrak - framför allt vita (som i söndags när det hade regnat på oss och sadeln färgade av sig...) brukar jag tvätta för hand med galltvål, sätta på annat fläckborttagningsmedel på de fortfarande synliga fläckarna, låta ligga och sen in i maskinen i 40 grader! Funkat alla gånger hittills!

Tror du borde kunna köra samma procedur med fårskinnet, bara att du tvättar i 30 med fårskinnstvättmedel istället för 40 med vanligt :)

TAck för råden, har nu gjort det & det fungerade på fårskinnsvojlocken, så nu får jag ge mig på BoT schabraket, tack:)

Liknande trådar

Utrustning Har tvättat mina schabrak flera ggr nu men dom blir inte rena... Det ena är ett Lamicellschabrak (med mockaliknande yta) i ljusblått som...
Svar
11
· Visningar
2 581
Senast: bollen__
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama