Hur håller man små shettisars tänder fina?

S

sockerkakor

jag undrar hur man håller en 3årig shettis tänder så fina som dom är nu, dom är mkt vita och fina, men hur ska man kunna behålla detta?

Sv: Hur håller man små shettisars tänder fina?

Skojar du eller? Låt tänderna vara på hästen.Så länge h*n inte har problem med att tugga eller har ont så låt tänderna va!

Skojar du eller? Låt tänderna vara på hästen.Så länge h*n inte har problem med att tugga eller har ont så låt tänderna va!

asso, Du förstår verkligen ingenting om vad jag snackar om så ja vet inte varför du svarar.

Om du menar vad du inte ska ge dom att äta så kan det vara en god idé att inte ge dom sötsaker ex sirap och socker. Fräter på tänderna precis som hon människor. Bättre att de dom äpplen, morröter och sådana grejer

Hej, tack det var precis vad jag menade. Kanske var lite otydlig, vissa har ju missförståt.

Ett tips är att skriva vad du menar istället för så fruktansvärt dålig svenska! Alltså och inte asso osv ex....... Vet du inte vad en häst äter?

Man fick knepa och knåpa lite. Och eftersom man inte har hört talas om tandblekning för hästar så skulle det antagligen vara vad man skulle undvika att ge dom för att behålla de fina tänderna

Du kan ju även låta en hästtandläkare titta på dom ex vart andra eller femte år för att hålla tänderna i bra skick (ex rätta till ojämnheter, vargtänder m.m.). När shettisen blir äldre, runt 20år och uppåt, kan det ju vara bra att gå dit så att man håller koll på att de gamla kan tillgodogöra sej maten :idea:

Om du menar vad du inte ska ge dom att äta så kan det vara en god idé att inte ge dom sötsaker ex sirap och socker. Fräter på tänderna precis som hon människor. Bättre att de dom äpplen, morröter och sådana grejer

Men hästarna har ett helt annat PH-värde i munnen än vi människor och deras tänder tåler därför söta saker bättre än vad våra gör.

Immer

aha, okej...man lär sej något nytt varje dag. Har lärt mej att detinte är så bra för hästens tänder att ge dom socker o sirap

Även gräs, havre, lucern och annat foder innehåller socker. För att inte tala om betfor, melass och Shy Feeder ....

Jag ger min häst en liten sockerbit (brun kandisocker) ibland, och har gjort så under de sex år jag ägt henne. Inga problem med hennes tänder alls ;)

Immer

Du kan sluta att PM:a mig för jag vistas på detta forum hur mycket jag vill.Det är offentligt tjejen.

Tänderna kommer med åldern bli bruna (och det är inte karies), hör liksom till....Finns igentligen inte så mycket att göra åt det.

Jo, det är ju sant.. Men är det bra för kroppen att äta mycket socker? (en annan sak, jag vet..men eftersom jag har lärt mej nått nytt kan jag ju passa på att fråga ;) )

Där va en tant här för några år sedan som blev orolig när hennes häst inte ville äta socker. Hon trodde det var något fel på hästen så hon gick o hämtade stallägaren som kom med lite ensilage - som hästen började mumsa på direkt! :D

Du kan ju även låta en hästtandläkare titta på dom ex vart andra eller femte år för att hålla tänderna i bra skick (ex rätta till ojämnheter, vargtänder m.m.). När shettisen blir äldre, runt 20år och uppåt, kan det ju vara bra att gå dit så att man håller koll på att de gamla kan tillgodogöra sej maten :idea:

man bör väl ändå kolla tänderna MINST 1ggr/år :crazy:

om du bara låter bli att ge honom sockerkaka så kommer det lösa sig....

Tandslitaget beror inte så mycket på bettet utan på att hästen äter, du hade fel där också.

Okej, men då behöver hon inte läsa mina inlägg eftersom dom är fel. Eller hur?

(Ja, jag är på riktigt dåligt humör ifall någon ville veta!)

Okej, men då behöver hon inte läsa mina inlägg eftersom dom är fel. Eller hur?

(Ja, jag är på riktigt dåligt humör ifall någon ville veta!)

lugn å fin! menade inte det som påhopp!

förstår om det e dålig dag... ut å njut av sol å ta med lite påskägg!! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 291
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka