Hur håller man igång med ridningen under sommaren?

E

enduro

Hej!

(Moderator disclaimer: Som ny här på forumet har jag redan insett att frågor och svar rörande specifika ridläger och dylikt ej är tillåtet, så därför undviker jag att ställa frågor, och önskar inga svar som är otillåtna med risk att tråden stängs)

Jag är en ryttarnybörjare som har ridit kontinuerligt 1-2 gånger i veckan (privat och i ridskola) i lite drygt ett halvår. Har dåligt tålamod och vill lära mig mycket på kort tid. Men under sommaren då ridskolepollarna har sommarlov och då man själv som mest vill rida (trevligt väder och mycket fritid!) så tycks möjligheterna tryta.

Vad ges det under sommaren för möjligheter till ridning för mig som en hästlös noob? (Nej moderator, jag frågor inte om specifika ridläger, utan rent generellt).

Ridweekends är säkert en trevlig aktivitet men känns mer att vara åt det sociala hållet än fokusering på ridningen. 1500-2000(?) kronor för en weekend känns heller inte särskilt intressant då man får en hel ridtermin för ~5-6000 SEK.

Hur brukar generellt utbudet av ridläger sommartid vara kring Stockholm/Svealand, finns det några som lämpar sig bättre/sämre för nybörjare, och framförallt, där män som jag på runt trettio inte känner sig helt utanför (ska jag bli förnedrad i ridning av de andra deltagarna så föredrar jag att bli det av vuxna ryttare, och inte trettonåringar :mad:). Varierar upplägget av lägrena kanske?

Andra förslag på ridmöjligheter sommartid? Att vara medryttare känns tyvär inte aktuellt pga min bristfälliga erfarenhet.

Finns det någon form av ridskolor som har öppet även sommartid? :bump:

Sv: Hur håller man igång med ridningen under sommaren?

www.ridlager.se kan du söka efter ridläger som endast vänder sig till vuxna ryttare. Där hittar du säkert någonting för dig!

Har du frågat på din ridskola om de har några tips? Du kan ju inte vara den enda ridskoleryttaren där som vill hålla igång på sommaren, börja med att fråga din ridlärare eller mer erfarna elever på ridskolan, de kanske har tips på var du t.ex. kan ta privatlektioner eller liknande. Länken som du fick i förra inlägget är också en bra källa till att hitta något. Weekendridning kan ju vara väldigt olika beroende på stället som arrangerar och 1500-2000 är inget onormalt pris, för ridläger som är längre får du nog lägga ännu mer pengar.

Tack för era svar, kikade på den där webbplatsen och fann åtminstone en arrangör som kan vara av intresse :)

susekl, jag har inget emot att betala för att rida. Men på läger och weekendridningar så betalar man för så mycket mer än bara ridningen, och det känns kanske lite onödigt om man slår ut kostnaden på ridtimmarna. Skolhästarna går alla på sommarlov tyvär, så det ser ut att vara läger som gäller även om det alternativet inte ger den kontinuiteten jag var ute efter.

Du kan faktiskt göra så att du kontaktar ett par stall om de kan vara intresserade av att ha dig som sommarelev nån gång i veckan under en tid. Vi har haft likande lösningar i vårt stall och jag personligen gillar att göra sånna saker, att någon får komma o rida hos mig nån gång då och då medan jag hjälper till. Du är ju säker berädd att betala en summa så varför inte :)

Kan turridningar vara någonting?
När jag var nybörjare (45 år ung) satsade jag mycket på turridningar under sommaren. Red såpass mycket att jag fick bra rabatt. Jag hjälpte också till en hel del där.

Du kan faktiskt göra så att du kontaktar ett par stall om de kan vara intresserade av att ha dig som sommarelev nån gång i veckan under en tid. Vi har haft likande lösningar i vårt stall och jag personligen gillar att göra sånna saker, att någon får komma o rida hos mig nån gång då och då medan jag hjälper till. Du är ju säker berädd att betala en summa så varför inte :)

Hmm, det lät inte som ett så tokigt förslag, får man sätta upp lappar med såna förfrågningar i stall kanske? :cool: Självklart skulle jag betala för en sån service!

Vilka hästar går egentligen på sommarlov/grönbete? Är det mest skolornas hästar pga att verksamheten ändå ligger nere under industrisemestern eller vad är syftet?

Turridningar är helt klart trevligt, men det är väl just trevligt och kanske inte ger så mycket ur ett rent utbildningsperspektiv. De få turridningar jag varit på har dessutom till 90% bestått av att på ett led skritta runt i promenadtempo. Men hittar jag ingen bättre lösning är det inte otroligt att både läger och turridningar blir aktuellt!

Tycker du har fått många bra svar! Hade du bott nära mig kunde du fått hjälpa mig med min pålle=) hehe

Det är väl mest för att ge hästarna lite ledigt, och att de ska få komma ut på grönbete. Tänk dig själv vilken lycka! Ridskolehästar står ju vanligtvis inne 24/7 förutom när de rids, vilket oftast blir ett par tre gånger om dagen. De är väl förtjänta en semester. (en del ridskolor har dock ridläger på sommaren, men de är oftast inte under hela sommaren, utan ett par veckor, så lite semester får de iaf)

Tycker du har fått många bra svar! Hade du bott nära mig kunde du fått hjälpa mig med min pålle=) hehe

Mycket bra svar, det var därför jag vände mig hit! Bugar o bock! :bow:

Mmm, för mig var det ju lite speciellt, eftersom jag kände både personal och hästar.
Men i brist på annat så duger det för att hålla ridningen uppe. Det finns ju en hel del man kan göra i skritt, bl.a. jobba på sin sits.

Liknande trådar

Träning Jag är en vuxen ryttare som ridit på ridskola i fyra terminer och ligger något (men bara något) över nybörjarnivå. Den här terminen har...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: Yrrol69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama