Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Alexandra_W

Trådstartare
Kort resume:

30/7 Provar ut sadel. Hästen och jag väljer en Hubertus, stoppningen byts tille xtramjuk och sadeln stoppas efter hästen. Sadeln ligger still vid utprovning (skritt, trav och galopp i ridhus)

2/8 Rider ett pass i sadeln hemma (markarbete/dressyr) samt hoppar några skutt. Sadeln ligger still, schabrakavtrycket faschinerande, helt rent och rottr överallt där sadeln legat an men svettigt och skitigt runt om. Dvs sadeln har legat pinstill hela anläggningsytan.

3/8 Hoppträning, ganska 'hård'. Titthinder och hästen gör flera rejäla pallnitar. Torra fläckar på ömse sida manken men pälsen oruggad. Sadelmakaren tycker att torra fläckar inte är annat än att sadeln ligger STILL där. Låter fulltständigt logiskt.

Red två uterittsturer samma vecka, samma resultat (avtryck etc) som vid hoppträningen.

10/8 Hoppträning. Torra fläckar ömse sidan manken men aningens ruggad päls med..

Provar rida ett par pass utan hoppning, ingen ruggad päls.

16/8 Pratar med sadelmakaren som ger en del tips på hur man kan försöka hindra den lilla glidning som blir. Och tycker att han nte är speciellt orolig, och att det kanske är väl mycket begärt att på DEN hästen hitta en sadel som ligger helt still vid hoppning, men att jag såklart får komma in om jag vill så ska han se om han kan göra något.

17/8 Hoppträning, samma resultat som den 10/8.

Rider några uterittspass utan hoppning, lite pälsrugg (han reds inte svettig så kan inte säga något om schbrakavtryck).

Bokar tid för koll, får tid 6/9.

23/8 Rider ett uterittspass i skogen, tar några PYTTESKUTT över några stockar. Torra fläckar samt REJÄLT rugg vid sidorna av manken. Säger massa fula ord när jag sadlar av ;) INBILLAR (?) mig att hästen kanske eventuellt reagerade en aning i ryggen när jag klämde igenom efter att ha sadlat av (?)

31/8 (idag). Hoppträning. Pga elaka PASTELLFÄRGADE saker får vi en del pallnitar. Torra fläckar vid sidorna om manken, INGET pälsrugg whatsoever.

Hästen har hela tiden verkat nöjd, oavsett hur avtrycken har sett ut osv. Förutom då den 23/8 (som mycket väl kan vara ren inbillning) har han känts fin i ryggen och inte reagerat alls ens för hård palpation. Lika musklad som när den köptes (dvs han har inte tappat muskler eller något).

Jag har ju variT HELT inställd på att åka in den 6/9 och se OM det finns något att göra åt det. Men nu vet jag inte? Så hur skulle ni gjort. OBSERVERA att jag har aplångt till sadelutprovaren och det tar mig tre timmar enkel väg med transport (trots motorväg en bra bit avs träckan och mycket 90-väg med..). Och vi vet ju alla vad bensin kostar om inte annat.. Självklart åker jag in om det behövs, det är det där om jag bara är nojig om jag åker in eller ej?

(Och hästen har ridits mer än de ridturer/träningar som är listade där, men då i den bomlösa sadeln så ingen behöver bli upprörda ang att 'bara träna och inte rida något emellan')
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Inte så konstigt om sadeln rör sig lite vid hoppning tycker jag! Tycker du kan ta det lugnt så länge din häst inte visar tecken på ömhet. Du kollar ju noga så du lär snabbt upptäcka om han börjar bli öm.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Centaur skrev:
Inte så konstigt om sadeln rör sig lite vid hoppning tycker jag! Tycker du kan ta det lugnt så länge din häst inte visar tecken på ömhet. Du kollar ju noga så du lär snabbt upptäcka om han börjar bli öm.

Mm, förutom att jag nojar över att jag ska missa det ;) Sen finns det en liten komplikation.. vi närmar oss köldnätter och pälsfällning, bägge kände för att kunna ge lite känningar i ryggen hos herrn..
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag tycker du ska avvakta. Jag tror inte att det kommer vara värt pengarna att köra dit och P kanske itne kan göra nåt annat än fixa till stoppningen på nåt ställe medan det egentligen inte spelar nån roll. Det låter inte som om sadeln ligger illa, utan kanske bara att hästen har jobbat annorlunda när det har blivit ruggningar i pälsen och det är ganska obetydligt i sammanhanget.
Om det däremot blir vanligare med ruggningar i pälsen skulle jag åka. Men rid ett dressyrpass när han verkligen jobbar med ryggen, se hur avtrycket ser ut. Rid nån mer hopplektion med och kolla av om han klipper med öronen t.ex, om han tvärnitar eller när han jobbar bra.

Men annars tror jag du stressar upp dig i onödan. Jag tror att du som jag inte är van vid att det bara går BRA med sadlarna och letar fel.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag tror faktiskt inte du skulle missa om sadeln ligger illa. Såpass mycket kan du, och såpass bra känner du din häst. Du ahr själv skrivit att han visar klart och tydligt vilka sadlar han gillar och inte gillar och även om han kanske inte går hundra pga pälsfällning osv tror jag du märker om det är nåt avvikande i hur han reagerar.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Jag tycker du ska avvakta. Jag tror inte att det kommer vara värt pengarna att köra dit och P kanske itne kan göra nåt annat än fixa till stoppningen på nåt ställe medan det egentligen inte spelar nån roll.


Nej, P sa jus jälv redan på telefon att det inte är säkert det går att få NÅGOT att ligga still vid hoppning på 'den där hästen, han är ju knepig att få sadlar att passa på'. Hmpff :devil: Och att han visst kunde kolla OM det fanns något att göra åt det, men det ju inte var säkert.

Samtidigt känner jag att JAG inte kan avgöra om det t ex är så att det är så enkelt som 'jaha, ja men det där, ja din häst har väl gått ner lite lite efter sommarbetet och så har stoppningen satt sig,d et fixar vi på ett kick med lite stoppningstillägg!'.

P:s tips på vad jag kunde försöka för att få bort det var btw:

* greppvojlock (bara glömma, hästen tycker 'men dö!' om dylika ting)

* Dra gjorden ett extra hål vid hoppning (hästen sa, jag döööör, du försöker kväääva mig)

*Sadla lite längre fram för hoppning, 1-2 fingrar. (gjorde ingen större skillnad, enda som gör skillnad är om jag sadlar så den hamnar strax över bogbladskanten men det är ju inte så..käckt liksom.. och inte meningen)


Det låter inte som om sadeln ligger illa, utan kanske bara att hästen har jobbat annorlunda när det har blivit ruggningar i pälsen och det är ganska obetydligt i sammanhanget.
Om det däremot blir vanligare med ruggningar i pälsen skulle jag åka.

Jo, innan den började rugga vid 'ickehoppning' så var jag inte så bekymrad. Men när den började rugga vid ickehoppning MED så bokade jag ju tid för då kändes det inte som det var hoppningen direkt.

Men rid ett dressyrpass när han verkligen jobbar med ryggen, se hur avtrycket ser ut.

Jag rider helst inte rena dressyrpass i en flatback, och den är ju inte 'till' för det, Men tänkt ta ett rejält uterittspass. Han jobbar med ryggen, et är inga problem (som sagt han verkar inte misstycka alls)

Rid nån mer hopplektion med och kolla av om han klipper med öronen t.ex, om han tvärnitar eller när han jobbar bra.

Nästa hoppträning är EFTER min tid (den jag har bokad) så jag måste bestämma mig innan tyvärr.

Men annars tror jag du stressar upp dig i onödan. Jag tror att du som jag inte är van vid att det bara går BRA med sadlarna och letar fel

Skrattar, kan så vara. Mest är det nog att JAG inte känner mig säker på att jag INTE missar uppenbara grejer..
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror faktiskt inte du skulle missa om sadeln ligger illa. Såpass mycket kan du, och såpass bra känner du din häst. Du ahr själv skrivit att han visar klart och tydligt vilka sadlar han gillar och inte gillar och även om han kanske inte går hundra pga pälsfällning osv tror jag du märker om det är nåt avvikande i hur han reagerar.

Mja, det där klart och tydligt vilka sadlar han gillar/inte gillar det gör han. Däremot så har han inte längre 'vett nog' att säga ifrån när sadlar inte PASSAR. Nackdelen med att prova femtioelva sadlar (hemma, på egen hand alltså) under loppet av tre veckor. Hästen tyckte 'jaja'. Och sa inte speciellt mycket ens om de som INTE passade (förutom att han i en t ex inte kunde galoppera etc, men han uttryckte aldrig någon ÅSIKT mer än 'tja, tycker du jag ska galoppera i dne här så visst ska jag prova' men det inte gick liksom..)

Sen, jag kan säkert avgöra pssform EGENTLIGEN.. fast jag har en tillfällig dippp i 'tron' på det nu och kan inbilla mig att ALLT är knas och fel med sadeln, ligger den inte för nära manken, är den inte för lång, glappar den inte bak, är den inte lite trång vis sidan av manken osv osv. Saker jag alltså VET att den INTE gör. Men believe me, jag kan titta och tycka 'jooo, men nog är det..' *s*
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror faktiskt inte du skulle missa om sadeln ligger illa. Såpass mycket kan du, och såpass bra känner du din häst. Du ahr själv skrivit att han visar klart och tydligt vilka sadlar han gillar och inte gillar och även om han kanske inte går hundra pga pälsfällning osv tror jag du märker om det är nåt avvikande i hur han reagerar.


Håller med! Skaffa ett renskinn istället som vojlock under pälsfällningen om pålle är känslig den perioden. Så har jag gjort med min, och det funkar jättebra just för den perioden som sagt.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

mackan skrev:
Håller med! Skaffa ett renskinn istället som vojlock under pälsfällningen om pålle är känslig den perioden. Så har jag gjort med min, och det funkar jättebra just för den perioden som sagt.

Alltså, sadeln skaver inte eller något unde rpälsfällningen, men han blir lätt öm i ryggen. Oavsett om han har sadele ller ej. Det jag menade med att jag kan 'missa' att han har ont av sadeln för att det är pälsfällning, och kan inbilla mig att han har ont av sadeln fast det är pälsfällning. När den kommer, inte riktigt dags än.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Alex lägg ner nu, du kommer att få magsår (säger Hanna som är ungefär lika nojig men börjar lära sig att tagga ner).
Avvakta ett tag och se vad som händer, du känner ju hästen väl, visar han missnöje så åk in men ge den nu lite tid. ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

HannaZ skrev:
Alex lägg ner nu, du kommer att få magsår (säger Hanna som är ungefär lika nojig men börjar lära sig att tagga ner).
Avvakta ett tag och se vad som händer, du känner ju hästen väl, visar han missnöje så åk in men ge den nu lite tid. ;)

Nja, innan nu igår så var det ju INGEN tvekan om att jag skulle åka in. Och frågan är ju om man ska resonera 'en gång är ingen gång' eller se det som en 'vändpunkt'. Kan ju inte avboka hur sent som helst, och vet inte hur många pass (ett kanske bara är jag rädd) jag hinner rida i den sadeln innan jag måste avboka om jag ska. Och gör jag det och det visar sig det igår var en tillfällighet så är det flera veckor till till nästa tid (och ännu en dag att ta ledigt från jobbet, fan ett under jag inet fått sparken än *s*). Är nog mest där 'skon klämmer'. Om jag visste att jag kunde ringa och få en tid om en vecka (från det jag ringde) skulle jag nog avboka den här tiden jag har på tisdag och se om det håller i sig. Men tre veckor till med en sadel som ruggar päls vetesjutton? ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Tre veckor är ju inte så jättelång tid. Fortsätt och rid och se vad som händer. I värsta fall får du väl rida barbacka i två veckor.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Undrar bara om det kan vara så att stoppningen har satt sig något? Visserligen inte så många pass men om den var extramjuk?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

biffen skrev:
Undrar bara om det kan vara så att stoppningen har satt sig något? Visserligen inte så många pass men om den var extramjuk?

Enligt sadelmakaren så borde stoppningen ha satt sig ungefär vid tidpunkten då jag ringde honom eller strax efter. (Han frågad ehur många hoppträningar jag ridit i den och om jag ridit några mer pass och jag sa som det var och då tyckte han att 'jaha, då blev det inte bättre när stoppningen började sätta sig heller, nej..') Och då när det sen blev ÄNNU värre tänkte jag att 'jaha, nu har stoppningen satt sig ordentligt och dte blev ju...lyckat.. *inte*'.

Men kan ju vara så att NU har den satt sig som den ska och därför den låg still nu på träningen igår. Man kan ju hoppas i alla fall.

Sadelmakaren var INTE speciellt oroad och tyckte att 'sålänge hästen inte verkar misstycka så kan du ju vänta mer om du vill, samtidigt så är det ju ett tecken på att den inte ligger optimalt och vill du att jag ska se om vi kan göra något åt det så kan du ju komma in', men tillade också att iom att det är en KÄNSLIG herre jag har så finns ju risken att han börjar bli anti sadeln, hoppning etc iom att det är ett visst obehag från den.

Så, inga direkt raka svar, mer kanske, kanske inte där ;)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

HannaZ skrev:
Tre veckor är ju inte så jättelång tid. Fortsätt och rid och se vad som händer. I värsta fall får du väl rida barbacka i två veckor.

Jag hoppar inte barbacka ens om jag får betalt. Sen ska hästen INTE ridas barbacka, alls. (KS.) Men jag har ju en annan sadel med, men den går inte att hoppa i, så det är isf att hoppa tre träningar i den här även om den ruggar, eller inte hoppa alls (och kastat 600 kr i sjön, de är elaka och har infört förskottsbetalning *mummel*)

Nåja, jag ska försöka få in ett passa (uteritt) imorgon i HUbertusen, OM den ruggar då så åker jag nog in ändå, om den INTE ruggar tror jag att jag avvaktar och ser om det är ett permanent tillstånd =)
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Precis, det är ju inte ens säkert att det finns nåt att fixa till. Jag tycker att när du har hittat en sadel som betalat en massa pengar för att fixa till stoppningen på att du ska avvakta. Fast stoppningen har satt sig kan man inte stoppa om en sadel var 3:_e vecka.
Sen så OM det är för att hästen har gått ner efter betet, så är det bättre att rida i sadeln i iaf 1-2 månader till så hästen verkligen har gått ner en hel del, DÅ kan det vara lönt att köra 6 timmar för en sadelprovning! Om inte hästen blir kinkig förståss.

Rapportera när du har ridit en uteritt då och jobbat igenom honom ordentligt så du ser hur avtrycket blir då och om han reagerar vid arbetet.

Sen så behöver en sadel inte ligga blixtstilla vid hoppning. Den ska ju självklart ligga still under markarbetet, men om den glider fram litegrann (du vet vad jag menar med lite) i landningen eller när hästen tvärnitar ruggas pälsen upp litegrann. Men det är inte skadligt för hästen och de flesta hästar störs inte av det.

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig med lite småhoppning då? Att du kanske inte hoppar värsta banan men att du iaf kommer upp i de höjder du brukar hoppa?

Var lite mer självsäker - med tanke på hur mycket du har gått igenom är jag övertygad om att du skulle märka om det var nåt fuffens med sadeln.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Alexandra_W skrev:
Mja, det där klart och tydligt vilka sadlar han gillar/inte gillar det gör han. Däremot så har han inte längre 'vett nog' att säga ifrån när sadlar inte PASSAR. Nackdelen med att prova femtioelva sadlar (hemma, på egen hand alltså) under loppet av tre veckor. Hästen tyckte 'jaja'. Och sa inte speciellt mycket ens om de som INTE passade (förutom att han i en t ex inte kunde galoppera etc, men han uttryckte aldrig någon ÅSIKT mer än 'tja, tycker du jag ska galoppera i dne här så visst ska jag prova' men det inte gick liksom..)

Sen, jag kan säkert avgöra pssform EGENTLIGEN.. fast jag har en tillfällig dippp i 'tron' på det nu och kan inbilla mig att ALLT är knas och fel med sadeln, ligger den inte för nära manken, är den inte för lång, glappar den inte bak, är den inte lite trång vis sidan av manken osv osv. Saker jag alltså VET att den INTE gör. Men believe me, jag kan titta och tycka 'jooo, men nog är det..' *s*

Men han gick väl bra i Hubertusen? Eller har han blivit lite stelare eller fått lite svårt för en viss övning? (alltså sen du skaffade hoppsadeln)

Jag vet vad du menar. Been there, done that ;)
Jag kan också hitta 1000 fel på varje sadel jag provar, även om utprovare säger att den ligger bra. Jag försöker att inte vara så kritisk men ibland är det svårt. Så du får ta åt dig ett av dina egna råd: Ta ett djupt andetag och försök rationellt fundera OM de felen du hittar verkligen har betydelse och OM P KAN ha missat dom.
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Men han gick väl bra i Hubertusen? Eller har han blivit lite stelare eller fått lite svårt för en viss övning? (alltså sen du skaffade hoppsadeln)

Nej, han är lite 'konstig' överlag just nu, men inget som går att härleda till Hubertusen. (dvs det är lika i FF:en)

Så du får ta åt dig ett av dina egna råd: Ta ett djupt andetag och försök rationellt fundera OM de felen du hittar verkligen har betydelse

Ingen aning, det vet jag ju inte förrän hästen säger det har det, dvs när det redan är så att säga 'försent'. Jag är ju VÄLDIGT rädd om och mån om den där herrns välmående, försöker ju maximera den tid till låns som jag faktiskt knaprar av hela tiden..


och OM P KAN ha missat dom

Nej, jag är helt trygg i att P INTE har 'missat nåt'. Däremot kan ju sadeln ändrat form när stoppningen satt sig och det alltså NU finns saker som inte är bra (som P skulle upptäcka om vi åkte dit)

Dvs jag ä'r INTE oroad för att det finns/fanns något fel dagen efter utprovningen sas. Utan det som kan ha varit 'från början' är att sadeln inte låg still vid hoppning, jag provhoppade ju inte på utprovningen. Men att det 'hänt' saker när stoppningen satt sig som gör att det nu inte är som den ska..

Men ska försöka hinna rida ett pass imorgon (håll tummarna för att det inte regnar, så jag kan rida) och se.. Kanske får jag mer 'att gå på' då?
 
Sv: Hur hade ni gjort? (sadelkollsfråga)

Precis, det är ju inte ens säkert att det finns nåt att fixa till. Jag tycker att när du har hittat en sadel som betalat en massa pengar för att fixa till stoppningen på att du ska avvakta. Fast stoppningen har satt sig kan man inte stoppa om en sadel var 3:_e vecka.

Nej, var väl mer om det behövs lite mer stoppning och sen får den sätta sig och sen är det bra. (Tills HÄSTEN ändrar sig)


Sen så OM det är för att hästen har gått ner efter betet, så är det bättre att rida i sadeln i iaf 1-2 månader till så hästen verkligen har gått ner en hel del, DÅ kan det vara lönt att köra 6 timmar för en sadelprovning! Om inte hästen blir kinkig förståss.

Blir han smalare än såhär blir jag FÖRVÅNAD ;) Alltså jag kan inte säga att han gått ner, jag ser det INTE, ingen skillnad på hål på gjorden etc. Däremot fick jag korta gjordarna på regntäcket lite, så lite ren 'gräsmage' kan ha försvunnit. Kanske ;)

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig med lite småhoppning då? Att du kanske inte hoppar värsta banan men att du iaf kommer upp i de höjder du brukar hoppa?

Nu förstår jag inte hur du menar? (och nä, jag har inga kompisar :devil: Skämt åsido, jag har inga kompisar HÄR, de jäklarna bor på helt sanslösa ställen långt från mig. Men jag fattar inte vad jag skulle använda en ev kompis till?) Menar du för att hinna hoppa en gång till innan jag måste bestämma mig? Det kan jag på egen hand, men herrn ska inte hoppa mer innan nästa träning (som är på onsdag nästa vecka). Kinkig med det där (och hars trukit hoppträningen den veckan han tävlar t ex just för det inte ska bli två ggr)
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 845
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 477
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej kära buke! Jag har ett litet dilemma som både jag och mina sadelkunniga vänner är väldigt förvirrade i. Har en Prestige Roma som...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: caballus
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
917
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp