Hur hade DU gjort?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 927

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har nästan bestämt mig hur jag ska göra, men är ändå nyfiken på att höra Ert resonemang...
Jag har ju ett sto som har varit lite svårt att få dräktigt.
Har valt en hingst med väldigt bra spermakvalité - förutsättning för att hon ska bli dräktig alls...
Hans hemmastation finns 2½-3 timmar bort. Stuteriveterinären där är okänd för den av buke-uppfödarna jag luskat lite med (finns i stuteriets närhet). Jag vet alltså inte om det är en bra och erfaren sådan, dålig sådan, orutinerad sådan eller något däremellan.
Fördel att åka dit är att man får färsk, nytappad sperma = lite längre livslängd efter semin.
Ungefär lika lång resa åt andra hållet har jag den veterinär som fick stoet dräktigt senast. Den veterinären är en av de riktiga experter som finns. Nackdel där är transporttiden för sperman.
Jag tror att det går ungefär på ett ut rent kostnadsmässigt, i längden.

Det finns naturligtvis stationer här på hemmaplan också, men det känns inte aktuellt i detta fallet.

Vilken av ovanstående stationerna hade du valt att åka till och HUR resonerar du dig fram till det beslutet?

Sv: Hur hade DU gjort?

Jag skulle åka till hingsten. Där kan man ju tappa på icke semindag. Jag har gjort så två gånger med bra resultat. Sen brukar ju stoet kunna få stå kvar tills hon är konst dräktig. Jättebra så att man slipper ytterligare resor.

I detta stoets fall skulle jag åka till KD. Hennes skicklighet överväger.

Jag hade åkt till den vet som fått stoet dräktig förra gången. Om du är orolig för att seminen ska försämras under transporten, så kan det ju vara en idé att själv åka och hämta seminen. Vi har ett sådant "problemsto" och vill helst ha samma veterinär som nu känner henne lite. I år funderar vi på en hingst som inte står på vår station och ska själva åka och hämta semin. Prata med hingstens hemmastation, de kanske kan skicka extra semin om det nu blir på skick.

Jag hade åkt till hingstationen där han står.
Men jag hade haft med mig journalen ifrån förra seminstationen, och gett till den veterinär som skall seminera henne i år.

Lotta

Jag hade kört hästen till veterinären som seminerat stoet tidigare. Jag skulle inte ändra ett koncept som fungerar.

Hade jag ett krångel sto hade jag utan tvekan tagit det min "granne" som är erkänt skicklig och rekommenderas av en hel del hingstägare. Vet inte om han är ett av dina alternativ restiden skulle kunna stämma. Men där är bra service och möjlighet att hämta och lämna vid alla tider.

Vi brukar faktiskt åka till den station hingsten står på. Dock helst inte längre restid än 4 timmar -ska ju hem också ;)

Nu har jag förvisso en superveterinär vilket gjort att vi minskat ned på resandet rejält. I år kommer vi antagligen inte åka längre än till "vår" vet...... (då hon lyckats få dräktigt även på den "problemtant" vi har).

Gira :banana:

Jag hade nog valt att låta den veterinär som lyckades sist ta hand om henne.
Förmodligen hade jag bilat emellan med sperman själv, för att få bästa möjliga chans.

förstår att du har svårt val nu, vet ju att du har mkt att stå i, och inte alltid har lätt för att "få tiden att räcka till"...

Jag hade nog valt att låta den veterinär som lyckades sist ta hand om henne.
Förmodligen hade jag bilat emellan med sperman själv, för att få bästa möjliga chans.

förstår att du har svårt val nu, vet ju att du har mkt att stå i, och inte alltid har lätt för att "få tiden att räcka till"...
Det vore det mest idealiska kanske, fast att bila sperman själv är fullständigt omöjligt, då jag skulle få en drygt 100 mil lång resa för att göra det. Då kan jag ju lika gärna be stationen skicka på tåg och betala extra för det... Blir nog ändå billigare... Fast den hingst jag har valt sägs ha tillräckligt bra sperma, så det är nog ingen större fara. Hon blev ju dräktig på skick förra gången, med For Feeling.

:D Mmm, insåg inte at det skulle bli så många mil:D ,

Förmodligen gör du helt rätt om du skickar det med tåg, och väljer den veterinär som du har förtroende för, och som fått henne dräktig på skick innan.

jag hade tagit den vet som fick henne dräcktig förra gången. hon vet vad det är för sto och vet vad h*n skall göra.

Jag skulle nog valt hingstens station men å andra sidan så kanske det är bättre att fortsätta med samma veterinär som du haft innan när det fungerat.

Jag vet inte vad det är för sorts ras på din häst men går det inte att stalla upp stoet där hingsten är? Jag har ett sto som har varit svårt att få dräktig och det bästa är väl att låta henne slippa transporter som kan vara uppstressande. Jag lätt mitt sto stå kvar hos hingsten tills "det satt" ordentligt. Då hämtade jag hem henne. De inseminerade henne varannan dag under hela brunsten. Så jag skulle ta stoet till hingsten.

Du har fått väldigt skiftande svar.. Jag hade som en del skrivit, valt den veterinär som är erkänt duktig. Jag har också haft problem ston och skulle aldrig använda en veterinär som jag inte litar på till 100%.
Det är inte alltid det hjälper att ta hingstens station heller om det nu finns problem. Det fick jag tyvärr erfara när jag (ej problemsto) valde Alcatraz till två ston och ingen blev dräktig.

Jag skulle åkt till den vet som fick henne dräktig förra gången.

Men inte utan velande för det finns ju stor chans att det fungerar lika bra på hingststationen, MEN om det skulle trassla där och hon ändå måste åka till KD så har det blivit ett riktigt stort projekt, så, varför chansa.

lite sammanfattande svar:
Detta sto har tidigare stått på just stationen där hingsten ifråga stått och alltså seminerats med färsk, nytappad sperma. Och ändå inte blivit dräktigt.... (med tre olika hingstar, lite hingstbyten och sånt finns inblandat) Det kan ju till viss del bero på VAD det är som krånglar, mitt sto har lite svårförutsägbara äggstockar. Att seminera varannan dag i hela brunsten är inte säkert att det är någon bra lösning, för ju mer man är där inne och rotar, dest större risk för infektioner som kan sabba halva säsongen...
Stoet ifråga blir inte ett smack stressat av att transporteras och i vilket fall som helst är stationerna belägna runt 25 mil härifrån.
Och jag har tidigare provat både att låta henne vara på plats på stationen bara vid semin, under hela brunsten och även mellan brunsterna. Att stalla upp på station och vänta till hon blir dräktig är faktiskt inget alternativ, för jag tänker inte betala de summor det kan handla om ifall hon inte blir dräktig förrän på fjärde försöket, om ens det. jag har gratis bete hemma....

Om jag vore i din situation skulle jag definitivt välja att lämna stoet hos den veterinären som lyckades få henne dräktig förra gången. Han/hon har redan journaler för ditt sto och vet vilka problem som finns hos henne. Sen, för att kanske höja oddsen för dräktigt sto igen med nya hingsten, skulle jag även försöka få seminen skickat med tåg, även fast det kanske kostar extra.

När du skriver oförutsägbara äggstockar, är det så att det är svårt att förutsäga när ägget släpper? Jag har själv ett sto där det först händer ingenting, sedan ingenting och sedan är det plötsligt försent.
Nu har vi haft vet. som har kollat 3 ggr/vecka. Jag funderar lite om jag kanske istället skulle göra så att hon ska kollas mycket oftare typ som man gör med fryst. Det irriterar väl inte livmodern lika mycket som att seminera flera ggr. i en brunst. (Jag har också haft problem med inf.) Men detta kanske inte är samma problem som du har, och mina funderingar kanske inte är någon bra lösning. Men för att svara på din fråga så hade jag lämnat tveklöst till den vet. som fick henne dräktig sist. Sedan hade jag skickat efter semin på snabbast möjliga sätt oavsett merkostnad. Ett par tusen extra och öka chansen att få dräktigt hade varit mitt val. Det som jag verkligen tycker är dyrt, är att stoet går tomt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka