hur hade du gjort?

Prickig

Trådstartare
Behöver lite åsikter och någon att bolla lite med, får ingen ordning alls på tankarna som surrar...

Har ett sto som drog på sig en senskada på djupa böjsenan i våras. Har stått skadad till och från senaste åren (ledinflammationer som vi inte hittade orsaken till försen jag bytte klinik, det kom från ryggen) blev dock friskförklarad för ca ett år sen.

Valde att ej behandla utan ge henne tid istället, då veterinären tyckte det var ett bättre alternativ. Hon trodde att det skulle skilja ca två månader i konvalescens, piss i Mississippi tyckte jag som ändå hade bestämt mig för att betäcka om det var något allvarligare.

Detta var fem månader sen, vi är inne på fjärde seminerade brunsten, tar hon sig inte på denna så ger jag upp. På semin kliar dom sig i huvudet och förstår inte varför hon inte tar sig...
Självklart är jag ledsen över att det inte verkar gå vägen men har hittills ryckt på axlarna lite smått och antagit att ödet vill annat, allting händer av en anledning är mitt motto.
Hade däremot börjat se fram emot höst, mindre än en månadnkvar tills det borde vara dags att kolla senan och få mitt hjärta friskförklarad!

Men idag hände det som inte fick ske, hittar en häst i hagen som har ett stort, varmt, ömt framben.

Benet är exakt som när senan skadades.

Det är nu jag behöver era råd, hur hade du gjort om hon inte har tagit sig på detta försöket heller, och senskadan är tillbaka? Känns som man är tillbaka på ruta ett igen.
Ha även i åtanke att detta är en tävlingshäst som älskar att jobba och har tyckt att livet suger och matte är hemsk som vägrat hitta på nått senaste månaderna.
Att bara gå i hagen och skrota är inget varken hon eller jag trivs någe vidare med.

Ursäktar om det är fullt med svammel och stavfel, skriver på plattan och är förvirrad och upprörd ikväll :(

Sv: hur hade du gjort?

Jag hade börjat med att utreda vad som hänt. Och så klart prognosen för vad det nu kan vara.

Utifrån det hade jag fattat beslut. Har ni kört samma hingst hela tiden? Med tanke på skadan kanske det heller inte är optimalt att hästen bär fram föl, och då blir det ytterligare en parameter att ta med i beräkning för beslut.

Jag är av den personliga åsikten att inte spara på hästar som inte mår bra/går att hålla fräscha. En häst måste få vara häst, visst kan jag acceptera kortare konvalcenser med god prognos, men att år ut och år in stå med en häst som inte kan leva ett värdigt liv - nej tack.

Tack för ditt svar.

Självklart ska senan undersökas av vet, men tankarna börjar snurra redan nu.
Känner väl att om mina misstankar stämmer så är det ytterligare ett halvår konvalescens vilket vi båda börjar få nog av.

Alla seminförsöken är med samma hingst, diskuterade om ett byte hade kunnat öka chanserna men fick till svar att denna hingst har i princip bästa kvalitén dom kan erbjuda.
Känner väl också lite att det kommer bli väldigt stark belastning på benet om hon tar sig nu .

Hade benet fortsatt vara fräscht hade ju senan varit så gott som läkt nu.

Börjar ärligt talat tappa hoppet lite för damen, igår hade hon bara gått och skrotat i hagen med polarna, om inte benet klarar det är jag väldigt tveksam att det kommer klara belastning framöver...
Och det är inget värdigt liv i hennes ögon. Hon vill jobba för att må bra.

Ja det är taget, var en obetydligt liten mängd bakterier så dom men gav henne en kur ändå för att utesluta allt.

Har varit i samma sits. Fick hem ett sto från tävlingsbanan som först fått en senskada, läkt och sedan hade den gått upp igen när hon skulle sättas igång. Mycket beroende på att även hon älskar att jobba och helt enkelt inte ville ta det lugnt.
Hon kom hem betäcktes och blev dräktig på första försöket och såg ut att läka ihop bra i senan. Naturligtvis slog hon upp skadan igen strax efter att hon blivit dräktig. Vi resonerade som så att hon får chansen att läka ihop fram till hösten är hon inte bra eller blivit bra och slår upp det igen tar vi bort henne även om hon är dräktig. Det är inte meningen att hon ska gå och ha ont bara för att det finns ett föl i magen som kostat X antal kronor.

I vårt fall slog det väl ut för det är två år sedan nu och hon läkte ihop den sommaren och nu helt återställd i sitt ben + att hon har sitt andra föl i magen.

Grattis till fölen och skönt att höra att det kan gå! :)

Halvt kl
Hon ska kollas imorgon om hon tagit sig.

Håll tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 199
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar