Hur göra?

Vimsan

Trådstartare
Nu behöver jag råd, goda råd, från er som kan och vet ;)

Jag rider ett styck hetsigt sto. Hon kan i princip ingenting.
Hon har varit hos mig i 2 månader och det jag har inriktat mig på hittills är att hon ska gå framåt och att hon ska svänga när JAG vill.
Det går ganska bra :crazy:

Jag har försökt att från marken börja med böjning + framåt/neråt. Detta fungerar inte från ryggen eftersom jag knappt kan ta i henne.
Nu är det även så att detta lilla pigga sto inte vill skritta speciellt mycket, hon anser att det är en onödig gångart. Hon har problem att böja sig, går hela tiden på dubbla spår och vill inte ställa sig annat än utåt.
AR skulle passa henne perfekt om jag bara vet hur jag ska göra :confused:

Hur ska jag börja med henne? Någon annan med en het häst?

Sv: Hur göra?

Gå på kurs för att titta och få tips, rid för en instruktör som lär ut AR, man behöver den hjälpen ibörjan innan man kan fortsätta.

Jo tack, det var precis det svaret jag väntade mig :(
Jag HAR gått på kurs och jag HAR tagit hjälp av kunnig AR ryttare, men inte med denna häst. Jag kan grunderna men på en lugn häst inte en som har eld i baken.

Någon måste väl kunna komma med ett litet tips.... Det är ju inte direkt så att det vimlar av duktiga AR-instruktörer som kan komma på stört :(

Jag rekomenderar själv att ta hjälp av en A/R tränare, hon kan nog berätta vilka övningar som är "lugnande" till din häst.

Försök annars få henne att ta det lugnt. longera henne i kapson på en liten volt, stå ngt längre fram än normalt så du inverkar ngt bromsande. Håll i tygeln med höger hand, lägg vänster hand lätt vid skänkelläget & tryck till lätt så du får en rektion i bakbenet & det faktiskt sätts fram mer in under tyngdpunkten.
Precis i upplyftet av hennes inner bakben. Begär en böjning & be henne jobba med inner bakben så hon berkligen trampar in till sin tyngdpunkt. Skall ej korsa den. När hon kommer in på tyngdpunkten så brukar böjningen komma annars hjälp henne med en halvhalt i tygeln.
Så fort hon stressar upp sig så lugnar du henne men fortsätter begära att hon skall jobba med inner bak oavsett vad hon ställer till med. Även hon tokskuttgalopperar så begär inner bakben.

Viktigt!! Sträck på dig själv & gå sträckt, inte framåtlutad för då trillar även hon framåt.
Beröm henne när hon har tagit ett par steg i skritt utan att takta eller skutta. Träna bara så länge hon kan hålla koncentrationen utan att balla ur, dvs börja med 1 min & öka succesivt efterhand.

Framåt nedåt:

Lägg en bom på ridbanan. led/rid fram henne till bommen, gör en halt, Låt henne gå över samtidigt du står i fältsits & ger henne tygel framåt & nedåt. Hon kommer ta ned huvudet förhoppningsvis framåt nedåt för att se var bommen finns, beröm henne. Hoppa över halten någon gång, rid åttor över bommen så tex. när du ridit över bommen så sväng till höger ena gången & sväng vänster andra gången på en sk. 8 volt.
Bevaka så hon rundar ryggen & sträcker fram hela överlinjen.

Ska fundera vidare på fler övningar. Står still i huvudet just nu. Har själv 2 st raketer i stallet.

Jag förstår dig, helt o hållet.
Har själv hållt på mer AR, men när jag fick hjälp av en instruktör , ja då kom plötsligt allt på plats!!
Annrs vet man inte hur lång tid det tar innan mna kommer underfund med vad som behövs...men om du nu varit på kurser, läst osv, så måste du ju kunnat snappa upp nåt.
Mitt sto är hetsig för att hon är lite osäker, när jag är tydlig blir hon lugn, blir jag nån gång otydlig då börjar hon, hon kan inte ridas ut med vem som helst, man måste anpassa allt, berömmer henne mycket osv...att vissa hästar är just hetsiga beror mycket på att de inte vet sin "plats", de kan inte riktigt låta människan ta över, hon måste börja lite på dig och det tar ju faktikst sin tid.
Så övnigar där hon måste lita på dig är bra, var tydlig oh låt henne få tänka när hojn jobbar, men du måste även vara ett steg före henne, vara snabb i dina korrigeringar osv.

Tack :bow:
Ska prova det med bommen. Det tror jag kan fungera kanonbra på henne :idea:

Hon brukar ha lite bråttom när jag longerar, lägger sig lätt innåt och "sladdar" med bakbenen. när jag försöker böja henne så är det halsen som svarar, har svårt att få med hela kroppen.

Ta då in henne på en liten volt ca 5 m, be om en ärlig böjning, driv inner bakben, när hon går genomböjd, börja då släppa ut henne på lite mer lina så hon får succesivt en storlek större volt men bibehåll böjningen. Tappar hon den så ta in henne igen & börja om från den storleken där hon böjer sig bra.
Variera volterna.
Kan longera henne i en fyrkant oxå. går med henne längs långsidorna i höjd med bakbenet & titta på det med din blick = du blir drivande av bakbenet, genskjut henne så du hamnar vid bogen gör halvhalt, stanna upp själv & få henne att runda "hörnan" följ med henne igen vid bakbenet längs långsidan osv..

Min andra häst toksprang i longerlinan, fick börja longera han på det viset, nu går det alldeles utmärkt att longera han.

Jobba henne vid hand te.x. gå på hennes vänstra sida, håll i väster tygel med vänster hand be om en böjning, gå med henne på volten med magen vänd mot hästkroppen, korsa dina ben bakom varandra när du går lägg höger hand mycket lätt strax framför bogbladet & håll ett pyttelitet stöd på ytter tygel som trängande tygeltag som "stänger dörren" som dock skall vara slak. Tryck till lätt varje gång hon börja lyfta inner bakben dvs vänster bakben.
Vänder du dig om i rörelsen så din mage går rakt framåt ur volten så får du magiskt en öppna, gå ett par steg, gå in på volten igen något varv & gå ur den i en öppna igen.
Byt varv & gör det lika många gånger från höger sida..

Tyvärr har jag dålig koll på slutan vid hand.. Har för mig att man tar lite i yttertygeln & låter innerna bli trängande tygeltag (läggs mot halsen), men fortsätter driva innerbakben. Kan det från ryggen genom att bara vrida om min navel men vid hand är jag osäker..:crazy:

När du rider: tänk på att dina höfter skall följa hästens, på en vänster volt så skjuts hästens vänster höft något fram & höger ngt bak. Du skall då vrida om dig i kroppen titta dit du ska, flytta fram din vänstra höft något & höger ngt bak, Låt din navel visa riktningen. Se till att din blick följer hästens öron men titta inte direkt på dom. Min tränare brukar påminna mig att jag skall ta med öronen på volten .

Lägg ett förmål i paddocken eller var du nu rider, rid på en volt runt föremåler under tiden du tittar på det, automatiskt följer hästen din kropp & följer volten krama inner tygel för en böjning & lägg på yttern mot halsen som en sorts "spärr" men låt den vara lös, låt bli att falla inåt med din kropp utan försök se till att dina axlar är paralella i jämnhöjd annars "sladdar" hästen & faller inåt pga tyngdpunkten förskjuts.
Under tiden du rider volten så vrid om dig själv & titta på hästens svans & ryggrad, är hästen jämnt böjd i en båge från svansen till öronen så är hon genomböjd i hela kroppen, blir hon överböjd i halsen så åker bakdelen ut från spåret & hon går i en S-form.

Nu skall jag äta frukost.. Lycka till..

Senast ändrad:

Tack :bow: :bow:
Jag började lite med henne igår.
Hon har ju lite svårt att böja sig på volten och går nästan hela tiden ställd utåt (om hon själv får välja)
Så i kapson longerade jag henne i skritt på en liten volt. hon tröttnade ganska snabbt på att skritta o då la jag ut en bom som hon klev över. Då kom ställningen och hon började spåra bättre.
Efter det varierade jag voltens storlek i trav. hon var inte lika "springig" när hon satt "fast" i kapsonen. Vi la även in lite galopp, efter det var traven lite stressad och då gick vi tillbaka till bommen o skrittade på en liten volt. När jag tyckte att hon gick bra så började jag gå brevid henne. Hade bett o tyglar förutom kapsonen och tog i både tygel o lina när jag skulle böja henne. Hon svänger direkt när jag tar i henne och det tog en stund innan vi lyckades gå någolunda böjda rakt fram ett par steg i alla fall. jag kunde inte trycka henne i sidorna för då blev det trav så det fick räcka med att bara lägga handen där.
Men det är inte lätt, mina ben o armar vill inte alltid göra det huvet ber om :angel:

Tveksamt började hon förstå vad jag ville och det blev bara en protest. På vägen ner till stallet såg hon väldigt nöjd ut :banana:

Det viktiga är att man själv tar det lugnt, lär hästen att TÄNKA, koncentrera sej och lyssna. Då blir hästarna oftast mycket lugnare. Du ger belöning (en lugn sådan) när hästen är på väg åt rätt håll eller överhuvudtaget visar att den lyssnar och det går framåt så att säga. när hästen brassar på skulle jag antingen bara hänga med i den lite högre takten och låtsas som ingenting men belöna när den saktar ner, eller bromsa den varje gång den ökar så den får belöning igenom att få vara ifred när den gör rätt. Du märker nog rätt snabbt vilket som fungerar bäst på hästen ifråga.

Ju bättre du som människa klarar av att koncentrera dej och vara lugn, desto bättre kommer hästen bli ;) bara man inte glömmer bort sej själv..

Ah, där sa Totola något.
Jag har haft ett par "heta" hästar.
Samtliga har varit fantastiska på att svara på när jag jobbat med att sänka min tyngdpunkt och få djupare andning. När jag andas djupt och lugnt, har fokus på mina fötter och tänker lite att jag är bergfast och "jordad" i marken så flyttar jag helt enkelt min tyngdpunkt fårn att vara nånstans i hjärtregionen (eller högre ;) - känns det som alltså) till att komma ner till magcentra och ibland ännu lägre.

Nu behöver det nödvändigtvis inte vara problemet för just trådskaparen förstås, det här inlägget är mer en parentes i sammanhanget i och med att hela ämnet är ganska stort (jag vet inte om jag kan svara i övrigt) - men jag tror nog det är rätt vanligt idag att särskilt kvinnor går runt och drar upp axlarna, har sin andning högt upp och sin tyngdpunkt högt upp med följd att vi har dålig balans. Hästar har svårt att acceptera folk som rör sej/för sej på detta vis, kanske för att vi hela tiden signalerar fara....?

Min svarta märr kunde knappast kunde stå still under vårt första år tillsammans - det var bara fläng hit och dit och jag blev mer och mer stressad själv och "följde med henne upp" i periferin. Herrejistanes att det kan vara så svårt att få en häst att få ro att stå still ens en sekund.....
Men den dagen någon sa åt mej att -aaaaaaaandas Evelina, så vips pustade hästen ut (bredvid mej) och ställde sej med dallrande underläpp. Det kändes för bra för att vara sant - var det enkelt?

Och visst var det det. Märkte jag att hon blev "orolig" och det började krypa i skinnet på henne så var det alltid bara att gå till sej själv och andas och vips var hästen sååå lugn igen... Samma princip kunde användas uppsuttet. Att andas djupt och ha ett ständigt fokus på magen och helst även längre ner (fötter - bara en TANKE på fötterna gör att man förändrar sin balans och tyngdpunkt och blir "stadigare"! prova själv med hjälp av en kompis som puttar på dej!) var det enda som fungerade för att ha någon sorts kontroll på tempo och takt på den hästen. Jag fick tänka på centrum på magen som energikällan - utifrån navelregionen (solar plexus) så strålade helt enkelt en ganska ordentligt bred stråle av energi ut i vanliga fall. På henne fick man "hålla igen" strålen och stänga igen så den blev smal för att ha en normal "energinivå". För att stanna och göra halt så tänkte jag att stänga igen successivt till det var helt stängt, dvs ingen energistråle ut från magen. (följden var väl antagligen att jag stabiliserade mellangärdet på olika sätt vid de olika visualiseringarna) Ungefär som att sitta och "hålla emot" hela tiden. Fungerar kanske inte i längden men behövdes på just den hästen där och då (hon rörde också sin rygg extremt mycket, till följd av knäproblem och mycket taskig balans, och det hjälpte inte till att man blev runtskjutsad så till den milda grad att man blev sjösjuk av 10 min skritt).
Det funkade aldrig någonsin att ta i tyglarna för att göra halt, det hade någon nogsamt dunkat in i henne att förhållningar/tygeltag betydde i princip alltid "spring fortare".

Fast det är sannerligen inte enkelt, det där med andning, fokus, tyngdpunkt.... Tycker jag alltså. Alla har vi våra stötestenar... :crazy:

Fast det här inlägget var mest bara en parentes :o

Haha precis så där tycker jag det känns när man som ryttare är väldigt koncentrerad och fokuserad på uppgiften man ger sej själv och hästen. När hästen sen gör rätt och får belöning t ex genom att vila och jag själv drar en suck av att få vila så brukar hästarna göra likadant :p även den ivrigaste hästen som brukar ha svårt att stå still brukar kunna stå och lata sej efter en stunds tankearbete :D

Faktiskt så har jag inte mött en enda häst som inte blivit smittad av ryttarens fokus efter max en kvarts arbete.
(själv använder jag fokus som ett sätt att slappna av)

Jo, precis, jag hade tänkt komma till det i mitt inlägg men tappade bort mej :o

Att "andas" och ha en låg tyngdpunkt är nog lite av en grund förutsättning för att kunna vara helt med i arbetet. En förutsättning för att vara klartänkt och jobba med tydlighet, tajming och känsla. Det är vad jag kallar fokus :).
När jag flyger iväg i andning, drar upp axlarna (brukar låsa fotleder och höftleder samtidigt) och får hög tyngdpunkt så har jag också mycket svårt att koncentrera mej, svårt att vara vältajmad i hjälperna och svårt att "känna in" vad hästen försöker signalera. Det går hand i hand. Jag är liksom inte med.

vet exakt hur det är! har samma problem själv med min häst.När vi köpte honom för 5 manader sen visste han över huvudtaget inte vad skritt var förnatt,men har jobbat mycket med honom och nu sa skrittar han mer och mer..i galoppen sa är det ännu värre,hoppar liksom i luften hela tiden som om det fanns osynliga hinder pa ridbanan,och sa skenar han i väg om jag galopperar ute i skogen och stannar inte förrän han känner för det..manga som har försökt hjälpa mig men det verkar helt omöjligt...

Vad bra..

Ta det lugnt, hon kommer få mycket træningsverk i børjan pga hon anvænder "okænda" muskler & får jobba på ett nytt sætt.
Nær hon springer ifån dig i øppnan bromsa henne då med ett litet kram på ytter tygel eller gå direkt in på en volt & låtsas som om det regnar.

Bra ide med bommen, då får hon något att koncentrera sig på. håll passen korta men intensiva, en hæst har svårt att koncentrera sig længre stunder i børjan, det ær något man får træna upp succesivt. Øka på passen med nån minut inte fem!, varannan till var tredje gång. du mærker snabbt nær du passerat hennes græns, førsøk sluta innan du går øver den før att behålla hæstens motivation. skall vara positivt att jobba :love:

Nær du går brevid henne så massera/knåda med handen uppe på hennes nacke, øverlinje, det hjælper henne att slappna av. Får du ett gæspning eller ett smask eller till & med ett frust så har du en stor seger..

/Spirit glad amatør

Focus & att ANDAS!! Dom sakerna ær min størsta akillehæl.. Min trænare kommer snart att lægga mig øver knæet & randa rumpan på mig om jag inte skærper mig.. :rofl: vilken syn :rofl:

Jag tænker & funderar alldeles før mycket nær jag rider, jag hør & ser allt som inte har med saken att gøra te.x fina blommor & någon kul sten på ridbanan mitt under en øppna eller sluta vilket resulterar i katastrof .. Måste læra mig att bara riiiiida & koncetrera mig på det...
Min nya hæst andas inte om inte jag gør det, båda ytandas :crazy: ..
Båda ær helt mørkblå i ansiktet av syrebrist nær vi trænar hemma :p

*lånar knapp*
Jag är sångerska och vet hur viktig andning är, men jag glömmer ändå ofta bort den. Här är i alla fall ett tips.
Min heta kallblodstravare blir lugn och koncentrerad av följande andningsövning:

Andas in det djupaste du kan. Ända ner i tårna. Vidga magen (ja, tjejer får också ha putande magar ;) ) Håll luften en sekund, andas ut på ett "hrrrr" som inte ska tona, alltså som en viskning, men ändå med kraft så att det når fram till hästen. Det låter lite som en lugnande frustning. Fortsätt andas så. Testa hur lång utandning du kan ha och ändå låta luften flöda. Det kan ta ett par minuter men fungerar för oss både vid hand, longering och ridning. Dessutom får du bra med syre i hjärnan så du kan tänka bättre!:idea:

Lycka till!

ja, andningen är svårt i sig.
Nu har jag jobbat henne ett par dagar till från marken.
Höger varv börjar funka riktigt bra. hon har slutat att slänga med huvudet varje gång jag tar i tyglarna och hon söker sig framåt/neråt.
Men i vänster varv vill hon inte gå framåt. Inga problem att stå still o böja sig men när vi går framåt å jag tar i tygeln så stannar hon. Det är säkert jag som gör fel i det varvet, kan bara inte komma på vad det är :crazy:

Tjolantan skrev:
vet exakt hur det är! har samma problem själv med min häst.När vi köpte honom för 5 manader sen visste han över huvudtaget inte vad skritt var förnatt,men har jobbat mycket med honom och nu sa skrittar han mer och mer..i galoppen sa är det ännu värre,hoppar liksom i luften hela tiden som om det fanns osynliga hinder pa ridbanan,och sa skenar han i väg om jag galopperar ute i skogen och stannar inte förrän han känner för det..manga som har försökt hjälpa mig men det verkar helt omöjligt...

Oj, din låter ju nästan värre än min :crazy:

evis skrev:
Samtliga har varit fantastiska på att svara på när jag jobbat med att sänka min tyngdpunkt och få djupare andning.

Vilket får mig att tänka på vad jag hörde på en kurs nyligen: att man tydligen har funnit att den häst som är ledare i flocken har långsammaste pulsen och andas lugnast. Jag vet tyvärr inte vem som gjort denna forskning, vore intressant att höra med om det. Men det skulle kunna innebära att när vi andas djupare och lugnare så uppfattar hästen oss som bättre ledare och blir lugnare?

Jo, om jag får flyta iväg ännu mer i ämnet - så förstår jag till fullo det här att den ranghögre har bättre andning.
Den ranghögre brukar ju i regel ha en rätt god hållning också, och hållning brukar vara rätt förenligt med "djup" andning (och balans för den delen)???
När man som jag drar upp axlarna och "sjunker ihop" i bröstkorgen - så är det ju ett sätt att göra mej mindre, kanske ett sätt att tala om för andra att jag är ranglåg (och gör mej inte illa)? När jag gör det så är det omöjligt att andas väl, andningen hör tätt ihop med att jag släpper ner axlarna och fram med bröstet. Att ha en god hållning upplevs ju mer självsäkert och "ranghögre".

Så visst.....
Nog hör det ihop - ifall man frågar mej :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur