Hur göra om vildvuxen hage till användbar till sommaren?!

Aliche

Trådstartare
Vet inte om jag lägger denna tråd rätt men men..

Jag har tänkt att ha min lilla häst hemma över sommaren (hon står i ett kollektivstall nu men jag har gård med stall och två hagar) Anledningen till att jag inte har henne hemma jämt är att jag nu har tillgång till ridhus där hon står.. :bump:

Min fråga är då hur jag ska omvandla dom hagarna jag har hemma som är rätt så vildvuxna till att gå att använda under ca 1 månad i sommar?? Dom behöver alltså inte bli så bra att dom går att använda året runt utan bara så att dom fungerar över sommaren..
Jag har ingen aning om sådana här saker eftersom jag alltid bott i stan innan och bara nu sedan ett år bor på landet :)

Tacksam ALLA tips och synpunkter! :D

Sv: Hur göra om vildvuxen hage till användbar till sommaren?!

Har en stor tomt på 1 hektar där ca 2/3 skall bli hage i sommar. Förra våren röjde jag det värsta med röjsåg och hästarna gick där ca 2 v.

I år skall det j-r i mig bli riktigt bra, så de kan gå där längre. Har gått en gång med röjsåg. Kommer behöva gå två gånger till för att få bort allt stubb. Skall sedan bränna av det tidigt i vår.

Kan tillägga att denna yta var totalt övervuxen med nypon och slån, guds straff till markägaren utan djur. Allra bäst vore nog att låna in lamm från grannen eller hyra några getter för att slippa ha något med denna helvetesväxt att göra.

Det här är inte riktigt min punkt, men det jag kan komma på så här på rak arm är att du bör titta så att det inte finns giftiga växter i den blivande hagen eller runt om!

Glöm att får eller lamm skulle rensa bättre än vad hästen själv kan göra. Det är världen mest kräsna gräsätare som bara äter det godaste.

Är inte hagarna helt igenväxta så är det enklast att låta hästen röja själv det du inte hinner innan sommaren. Om nu inte hagen innehåller några giftiga eller på annat sätt farliga växter.

Därav funderingen på getter.
Men grannen hade lånat in lamm från den tredje grannen och det blev riktigt fint. De tar slånskotten innan det hinner bli buskj-r. Däremot årsgamla slånbuskar är det bara röjsåg, eld, eller round-up som gäller. Ska hästarna beta är nog röjsås att föredra. ;)

Hos oss var de så pass igenväxt att vi inte ville ha hästarna där innan vi röjde slånet, det hade varit djurplågeri.

Mina hästar äter Slånskotten. Gammal slån är det ingen som äter hela busken av. Men ibland kan hästar och kor trampa ner det.

Masse skrev:
Glöm att får eller lamm skulle rensa bättre än vad hästen själv kan göra. Det är världen mest kräsna gräsätare som bara äter det godaste.
Fast... när vi hade sambete hästar o får så blev det betydligt mindre sly än med bara hästarna. Dock var det inte riktigt en beteshage utan mer en skogshage med lite gräs på vissa ställen.

Låt hästarna röja den själva. Kolla bara igenom ordentligt efter olämpliga växter och om ev det kan finnas saker slängda som hästarna kan skada sig på.

Ja jag har ju hästar, får och kor på sambete alltid.

När en betesmark stått orörd en längre tid så är faktiskt hästar de djur som bäst klarar av att röja. eftersom hästar bättre än andra djur klarar av att beta grovt, förvuxet gräs. De kan till skillnad från idisslare kompensera ett lägre näringsinnehåll genom att äta större mängder. Hästar är visserligen dåliga lövslyätare så där passar faktisk får mycket bra om man vill få bort det. Men detta är ju enbart en nödlösning då restaurering av betesmark kräver återkommande arbetsinsater flera år i rad för att det ska ge någon avkastning. Men tills vidare borde det duga gott åt dig just nu.

I den ena hagen finns det otroligt mycket brännässlor och såna stora vita giftiga växter som ser ut som hundkex, får man växtsaften på sig så kan man få brännsår.(nån som förstod?) hur får man bäst bort såna växter? :confused:

Utvecklar min första fråga lite:
Jag har tänkt ta hem hästen i Juni-juli och ha henne hemma till Augusti, alltså ha henne hemma på sommarbet istället för att skicka henne nånstans. Ska jag låta får beta av det första vårgräset eller låta allting växa upp bara?

Sedan undrar jag hur ni tycker om att ha hästen över sommaren i hagar som inte är några gigantiska hagar utan på ca 1 ha men att dom då får gå ute dygnet runt och att man isåfall stödfodrar om betet inte räcker? Tycker ni att detta är okej?
Jag känner att då kan jag ju ha henne hemma under min egen uppsikt och så.. till skillnad fårn om jag skickar henne på nåt sommarbete och bara tittar till henne 2 ggr / vecka? Vi har tänkt att hyra en till häst så hon inte går ensam (såklart!) och då kommer vi rida ut lugnare turer ibland. Min fråga är alltså hur mycke vila får era hästar under sommarbetet eller rider ni dom under sommaren också? oj va långt det blev hoppas nån orkade läsa :smirk:

Masse skrev:

:eek: Vad har du för får? Våra tackor och lamm rensar upp slyigenvuxna marker f*n så mycket bättre än vad hästarna gör..

Är det Sprängört du menar kanske ? Är det sumpigt i din hage eller har du vatten som rinner där någonstans ? Andra arter som är förvillande lik hundkex är ju dom giftiga: odörten och vildpersilja. Har inte speciellt stor koll på dessa...svårt att veta villken växt du menar utan bild.

Brännnässlor är ingen fara = nyttigt ;)...Fast det är klart...dom tar ju över betet om man inte håller undan. Brännässlor bekämpar man bäst med röjsnöre eller annat man kan slå av dom med..och då ska man röja dom under blommningstiden. Det krävs upprepad röjning under en säsong för att lyckas begränsa spridningen. Viktigt när man bekämpar ohävdsarter som det kallas är att efter röjningen forsla bort det man slagit så att inte växterna får en chans att fröa av sig. Oftast får man ohävdsarter när betestrycket är för lågt och det brukar i regel kräva en arbetsinsats i flera år för att få bukt med ett åsidosatt bete...eller höja betestrycket. Men räkna inte med att du får ett tipp topp bete bara på 1 säsong, men det är ju en start i år då du ska kanske använda hagen flera år i rad.

Ang hektaren på din hage. För 2 sommrar sedan hyrde vi en plätt av grannen till våra 3 hästar...knappt 1 hektar stor var det. Det funkade fint i ca 3-4 veckor, sedan fick vi börja stödfodra. Då var detta bete välskött. ditt bete är ju åsidosatt sedan länge, så räkna med sämre avkastning där. Men det är ju inget som hindrar att du lägger ut grovfoder så ser du ju om hästarna behagas äta av det...vill dom inte äta så klarar dom sig ju uppenbarligen på det marken ger tills vidare.

*Knapplån*

Getter funkar dunderbra vad gäller att få bukt med brännässlor. När vi skulle få bukt med vårt bete som stått orört ganska länge, så körde vi med betesputs och röjde sly med röjsåg. Sen lät vi hästarna gå där. Vi fick ta betesputsen ett par gånger till på sommaren, dels för att sprida ut högarna med gödsel som blir, och som hästen inte äter runt, och dels därför att det mest var grovt gräs och annat ogräs som växte upp snabbast. Sen behöver man gödsla för att det "riktiga" gräset ska orka växa ordentligt. Putsa också efter att hästen gått där, för då blir det inga tuvor som hästarna sedan inte äter av om du planerat att ha hästen där nästa år igen.

Här om kring finns det knappt några hästställen som putsar betet, utan på de flesta ställen ser man bara en massa ogräs, och sedan undrar folk hur det kommer sig att hästen inte vill äta. Istället för att sköta betet, så stödfodrar dom. För mig är det ganska konstigt. Är det ett vanligt fenomen, eller är det bara här som det är så? Vet inte folk hur man sköter en hage? (Jag bara undrar, så det är ingen som behöver bli arg för att jag frågar.)

Håller med. Hästägare överlag är faktiskt riktigt dåliga på att sköta om sina beten. Nu drar jag inte preis alla i hela Sverige över en kam, visst finns det de som arbetar för sina hagmarker också...men i det stora ser man oftast ogräshagar. Ett dåligt skött bete betas ju dåligt villket får till följd ännu sämre bete. Betet är ju en resurs för hästägare...konstigt att inte alla sköter sina marker för att få bästa avkastningen. Man spar ju enormt med slantar genom att nyttja sommarmånaderna till att i princip låta hästarna äta det naturen ger, förutsatt betet är välskött och ger maximal avkastning.

Folk är bättre på att sköta sina gräsmattor har jag märkt än sina beteshagar ;)

De stora vita växterna du pratar om heter Björnloka. Vet inte hur man får bort dem. Du kanske får höra med nån bonde, de har koll på det mesta.

Det måste vara Jätteloka då eftersom de andra lokorna inte har den irriterande saften i stjälken.

Bekämpningen sker lättast under våren, då jättelokan är som mest kraftfull och expansiv. Men även under sommaren och hösten är det viktigt att angripa växten. Vid blomning satsar jättelokan all energi på blomning och frösättning, och förlorar därför mycket energi om man hugger av stjälkarna. Det är viktigt att blomställningarna flyttas bort och förstörs. Ligger de kvar kan fröna mogna.

Det knepiga är att Jättelokans frön har en grobarhet på 7 år...så man kan räkna med att ev få bekämpa den i 10 år ;)...

Aliche skrev:
I den ena hagen finns det otroligt mycket brännässlor och såna stora vita giftiga växter som ser ut som hundkex, får man växtsaften på sig så kan man få brännsår.(nån som förstod?) hur får man bäst bort såna växter? :confused:

Det kan vara Björnloka (Jätteloka). Den är giftig men djur brukar inte äta av den. Vi hade en som var i vår största hage när det gick får där, dem betade runt den men aldrig av den. Vi grävde upp rötterna innan vintern och hoppas att resterna förfryser ^^, Prata med bönder om att få bort dem. Dem brukar veta hur man ska göra :)

Jag har korsningar och genbanks skogsfår. Men dom skulle hellre dö än äta något som inte är gott. Hos mig är det korna som sköter grovrensningen. Inget slår Highland om man vill ha det röjt. Dom betar grenar som tjocka som en tumme, fäller träd för att komma åt de goda bladen i toppen m m.

I kanten av hagen verkar rinna eller ha runnit nån slags å för i våras så svämma det över lite men det torkade upp under försommaren och på sommaren va hela hagen helt torr.

Eftersom ingen såg min andra fråga så prövar jag igen :smirk:

Ska jag låta vårgräset i år växa fram tills jag tar hem hästen i Juni-Juli eller ska jag försöka få låna eller hyra får som betar det första gräset så det inte blir vildvuxet igen?:confused:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: warg
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30