Hur göra nu? Bostadsfråga

Toyo

Trådstartare
Ny här men hoppas få lite tips av er kloka iaf :) Jag har tagit tjänstledigt ett år för att prova nytt jobb i höst och kommer då flytta till ny ort. Har letat boende att hyra och nu hittat en lägenhet att hyra i andra hand som jag skrivit kontrakt på fr.o.m 1/9. Så långt allt väl.... Problemet är nu bara att jag fått erbjudande om ett litet nyrenoverat hus att hyra som låter PRECIS som det jag letade efter. Jag har även en katt som levt hela sitt liv som utekatt och i lägenheten jag nu hyrt kommer hon inte kunna gå ut då den ligger "mitt i stan". Så även för hennes del hade huset varit perfekt :/

Men hur gör jag nu??? Har ju skrivit kontrakt på lägenheten och han som äger den pluggar på annan ort. Jag vill ju inte sätta honom i klistret genom att "backa ur" i sista stund, samtidigt vill jag ju inte bo i lägenheten bara för hans skull om ni förstår vad jag menar.... Jag har själv hyrt ut min lägenhet i andra hand och skulle få panik om dom plötsligt "ångrade sig".

Ska jag flytta dit och bo där ett tag för att sedan säga upp den? Eller säga upp den nu och erbjuda mig att betala hyra tills dom haft en rimlig chans att hitta ny hyresgäst? Är ju dock inte jättesugen på att stå med dubbel hyra.......

Eller får jag helt enkelt stå mitt kast och strunta i huset?

Lite rörigt men ni förstår säkert - tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra nu? Bostadsfråga

Rent juridiskt så är inte du som hyresgäst bunden till ett hyreskontrakt innan du har flyttat in eller betalat första hyran.
Hur du vill göra moraliskt måste du avgöra själv.

Men om du vill hoppa av lägenheten gör det så fort som möjligt, ännu är tid att hitta någon annan hyresgäst.
 
Sv: Hur göra nu? Bostadsfråga

Intressant, det visste jag inte. Gör ju saken iofs inte lättare moraliskt men bra att veta - tack :)
 
Sv: Hur göra nu? Bostadsfråga

fått erbjudande om ett litet nyrenoverat hus att hyra som låter PRECIS som det jag letade efter.
"Låter som" är inte samma sak som att det ÄR det du letade efter. Kolla upp det först. Är det vad du söker, så prata med den som har lägenheten och säg som det är. Han kanske hade fler på kö som kan ta den snabbt. Eller så kanske ni kan komma fram till att du tar dubbel hyra en månad eller så, så han hinner hitta nån. Man kan ju alltid prata om det.
 
Sv: Hur göra nu? Bostadsfråga

Nej självklart ska det andra alternativet kollas upp noga :) Känns som det brinner lite i knutarna dock, vill ju meddela lägenhetsinnehavaren så fort som möjligt.

Inte ung: Var finns det skrivet att avtalet inte gäller före inflyttning? Tänkte om jag behöver hänvisa till ngn "lag" om dom protesterar. Försökte googla men hittade inte riktigt det jag sökte.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
966
Senast: mysboll
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 954
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 451
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp