Hur göra när man ej har alla värden?

H

Hot Shot

Då har höanalysen kommit och som vanligt satte jag mig ner för att skriva in värdena i foderstatsprogrammet men upptäcker snart att alla värden inte finns med i analysen. Kalcium, fosfor, magnesium och selen saknas?

Det är stallägaren som varje år skickar efter analysrapport och tidigare år har vi fått en komplett analys. Hur gör man när man inte har alla värden?

Jag är själv ingen foderexpert utan brukar använda mig av hippocampus foderstatsprogram och med hjälp av den och ögat sätta ihop en fungerande foderstat.

Sv: Hur göra när man ej har alla värden?

Att beräkna en foderstat bygger ju på att du har alla värden i det foder du ska fodra med.
Så "tyvärr" bör du eller stallägaren skicka in en ny analys.

M-oaa

Det foder analycföretaget som vi använt har ändrat så det som ingick tidigare är nu mer ett tilllägg som kostar extra. Då skulle vår analys kostat ca 700kr eller mer om jag hade valt att ha samma som tidagre. Kan förstå att dom vill ha förstkottbetalning men inte att göra en sådan stor prisförändring. Håller med dig det är omöjligt att räkan på den "lilla" analysen. Men man vet ialla fall Energi, smältbar råprotein och torrsubstans halten.

det är inte omöjligt, man får iallafall de grundläggande värdena, ger man sedan ett färdigfoder och låter hästen ha mineralsten så brukar det inte få några konsekvenser..

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka