hur göra med kräsen häst som inte vill äta sitt kraftfoder?

J

jollan

Min ardennerhingst på 8 månader får krafft protein samt mustang mineral gul.

Han vill varken äta av proteinpelletsen eller mineralerna så jag blanda i lite mumisg betfor tänkte jag.. men icke! vad skall ja göra med min kräsna kille?
Finns de nåt annat man kan hälla på eller blanda i?

Sv: hur göra med kräsen häst som inte vill äta sitt kraftfoder?

Brukar han normalt sett äta sin mat? (är det matvägran, sjukdom etc.?)
Har du nyligen ändrat foder? (och hur lång tid har du gett det då, ibland kan det ta ett tag för dom att börja äta om dom är kräsna)

Om du börjat ge pelleterat nyligen så kan det vara så att han inte gillar pellets, min är så, vägrar äta det så jag får ge musli med flytande mineraler istället.

Gillar han ens blöt mat?
Det är heller inte alla som gör (min är en sån också haha, varken pellets eller geggig mat) så ibland är det värre att blanda i betfor då.

Ibland hjälper det att blanda pelletsen med typ musli om dom gillar det, eller kanske rivna morötter?
Det har jag kört nu när min matvägrat, hjälpte lite.

Men om han inte gillar det helt enkelt kan det ju vara lättare att hitta nån mat han gillar, för det är ju ganksa jobbigt att hålla på och fixa o trixa jämt när det ändå finns ganska många liknande foder innehållsmässigt.

jag har bara haft honom i en knapp vecka.

Hos uppfödraen åt han krosshavre och krosskorn bara.

Men eftersom jag vill veta vad han behöver osv så har ja räknat ut att han behöver ha krafft protein samt dessa mineraler.

Morötter gillar han ju.. kanske skulle testa att ge de i.. men ja tror inte att de hjälper för mineralerna äter han inte...

hade kanske behövt haft nåt sött flytande som dom tycker om att blanda i plus morötter?

Finns det någon flytande mineral som är likvärdig med mustang gul mineral?

Vilken sorts mineraler ger du?
testat pelleterade?

Om din pålle inte är van vid maten kan det ta lite tid innan han gillar det nya, det kan underlätta om han ser att andra hästar äter och gillar maten.

Vår ene pålle hade bara ätit grovfoder och mineralpellets när vi fick honom. Första gången han bjöds på bananer, blåste han bara lite och vände sig snabbt bort. Men eftersom vår andra pålle äälskar bananer :banana: så blev han mer och mer intresserad och försökte tom äta lite, fast det var äckligt... Men som sagt, andra pållen äälskar bananer så nya pållen har inte riktigt fått testa, vankas det bananer så motas nya pållen bort...

Hur ser det ut i munnen? Någon tand som gör ont? Han är ju väldigt ung, kanske har han lättare att äta om du blöter upp fodret. Vi gör alltid det (i början blev det regelrätt soppa :crazy: ), vår tandläkare gav det rådet eftersom pellets osv oftast är hårdare än "naturlig" hästmat - dvs gräs, blad...

mineralerna är som granualt

Unga hästar kan bli osäkra på att äta något de inte är vana vid. Ge det tid.
Blanda inte i för mycket olika. Är han van vid havre så blanda istället i lite havre.
// Linda

ja har låtit dom andra hästarna "visa hur gott det är" men det hjälper inte.. han gillar inte pelletsen och inte mineralgranulatet har testat att blanda i betfor det fungerade inte , idag testade ja bara att blanda i morötter istället för betfor, då åt han bara morötterna. Jag testade att ge honom ren havre det glufsar han i sig...
kan jag testa att blötlägga krafft protein?

Om inte får ja kanske ändra om i foderstaten frågan är bara med vad:crazy: Hade ett hemskt ståhej för att få alla värden bra.

Visst kan du blötlägga dina pelletsar - oavsett sort eller typ! Något av vitsen med blötläggning (förutom det där med tänderna) är ju att allt blir en enda gröt. Rör om lite så har pålle inte en chans att peta ut några mineraler :p

Det är ju en bäbis du har som ska vänja sig vid nya smaker och ny konsistens på maten, vilket oftast går lättare om maten är ganska lös. Gillar han havre; strö lite över maten tills han vant sig vid det andra. Nu tycker jag inte att du ska ändra mer än vad du redan gjort, men jäst är smakförstärkare och det verkar som om hästarna gillar den smaken - om det inte löser sig över tid kanske du kan pröva att tillsätta lite av det.

En annan sak att också fundera över är om maten är OK - nu tror jag inte att det är där det brister i ditt fall, just eftersom det är en bäbis du har, men rent generellt är det något att fundera över om en häst "matvägrar". Min veteran (bananätaren) känner direkt om något är galet med fodret och ratar det då, så islänning han är, oavsett vad det innehåller :love:

hösilaget slukar han på med glädje och det är analyserat med helt okej värden det äter även mina andra hästar så det är helt okej. Men du menar om de kanske är fel på pelletsen? Ja tror inte detta för dom andra hästarna slukar det som han bara har petat i:p Men jag skall följa ditt råd och blötlägga det.. kanske inte de behövs någon betfor alls.. ja blötlägger och strör havre på så får vi ser vad han säger:laugh:

Vad är de för jäst du pratar om föresten? Kan ju vara bra att veta:)

Din häst är ju bara en bebis och ovan vid fodret så ta det lite lugnt i foderbytet. Ge honom havre och kornkross som han är van vid och blanda i lite grann av det du vill fodra med i framtiden. Ta sedan bort någon dl havre och byt ut mot någon dl av "ditt" foder för varje vecka som går så ska du se att han lär sig.

I början är det oftast bättre att majoriteten av fodret består av något som hästen gillar. Då brukar någon dl av ett nytt fodermedel slinka ner av bara farten och hästen lär sig då att även t.ex. pellets smakar gott.

Lycka till!

Ahaaaa ja men då är det inte helt konstigt.
Han är ju ung och dessutom haft både stall och ägarbyte, och nu foderbyte då.

Jag skulle ge det han är van vid, havre, och sen blanda i det du vill byta till sakta när han väl äter havren normalt.
Gradvis liksom så han kan änja sig vid både smaken och annat.
Till slut kommer han säkert äta bara det du vill ge honom men man ska itne byta rakt av för magens skull heller.

Också, litet tisp, räkna inte för mycket på foderstatsprogram, dom stämmer oftast inte för det är väldigt många hästar som inte är som på papprena.
Så håll rejäl koll på sjläva hästen ocskå så att säga, dom tappar så fort ibland speciellt när dom är unga o växer!
Håller med om att protein är en bra idé dock han behöver det säkert, men vänj in lite gradvis så går det säkert bra :)

Jag ger foderjäst - jag tror att många ger det bara vid pålsfällning och -sättning, men det är bra för magen också så jag ger det året om (har en eksemhäst och har "köpt" tanken att eksemet kan påverkas av någon obalans i magen). Man kan ge vanlig bakjäst också, gav mina 1/2 paket om dagen ett tag, men märkte ingen skillnad och eftersom det var bökigare så gick jag tillbaka till foderjästen.

Jo, det var pelletsen jag tänkte på, det är inte bara grovfodret som kan bli dåligt t.ex. har havre väldigt kort hållbarhet när det krossats (fettet härsknar) och det kan bli mögel och bakterier om det förvaras fel så det blir fuktigt - fast jag är ingen expert på kraftfoder, det får inte riktigt plats i vår foderstat :p Men med all säkerhet är det foderbytet + åldern som gör att han inte ville äta. Nu vet jag inte hur länge sedan det är som du gjorde foderbytet, om det inte gått för lång tid kanske du kan "backa" och göra ett långsammare byte, det är både snällare mot magen och gör det lättare att acceptera nya fodersorter.

Men hur har det gått, det är ju flera dagar sedan, har han fått kläm på det?

Nu äter han det:)
Men det tar tid:laugh:

Ja brukar stänga in honom i ligghallen så han får äta all sin mat där.Han behöver ju så mycket större grovfodergiva mot dom andra hästarna och så är han långsam så han står där och maler och maler:p

Sedan ligger han ner en stund och äter samtidigt och sedan går han upp och tar lite kraftfoder och så går han och plockar lite av varje som han vill ha och i går eftermiddag så va de soprent i krubban :-)

Är det vanligt att hästar ibland ligger ner och äter? Har aldrig sett det innan.

Men om inte magen balanserar sig snart kanske ja skall testa att ge en halv paket bakjäst om dagen? i ca 2 veckor? Kan det kanske stabilisera sig då?

Men lille gubben, han är inget matvrak alltså :love:

Jag har sett att min ene ligger ner och tuggar lite ute, men aldrig med krubbmaten. Ibland så äter de lite i krubban, tar lite ensilage, lite ur krubban osv så det kan ta lite tid att få det tomt. Din bäbis är ju ny i flocken så kanske kommer han inte riktigt till ro att stå och äta någon längre stund, bra att han får stå ensam då.

Jo, bakjäst kan lugna magen, liksom proviva, men prova kanske hellre med en kur Probimin.

Förresten, om han får för mycket spannmål (kraftfoder) i förhållande till sin vikt (mer än 0,4 kg kraft/100 kg kroppsvikt vid ett och samma tillfälle) så kan det vara en orsak till magproblem, men det har du säkert koll på ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka