Hur göra med Häst som går i Passgång?

C

Cheeky_nicke

Flytta den om den ligger fel :D.

Brukar hjälpa en tjej som har en Travare! som Går i Passgång:eek:
I stället för att trava så går blir de passgång, Vi håller på att jobba med formen men huvudsaken är ju att hästen kan trava NORMALT när man vill de.
När man begär något av henne, T.ex Jobba ner henne på tyglen så börja hon backa och kicka och ibland reser hon sig! så än så länge KAN hon helt enkelt bara gå i stadig form i skritt!
Hon har blivit mkt, bättre nu i skritten. Men i traven då får man vara glad bara hon TRAVAR. Vad ska Den här tjejen göra när hon går över i pass?
:confused:

Hoppas inte nån idiot förklara mej nu :smirk::cool:

Hoppas nån har nått tips. Fråga om de är nåt ni undrar om jag inte har skrivit de:D:love:

Sv: Hur göra med Häst som går i Passgång?

jag skullen nog pröva att rida mkt mkt långsamt i traven.
och i både skritt o trav rida mkt mkt mkt sidovärs rörelser. tex. skänkelvikning och öppna....
tex. saxen i skritt

men jag har ingen erfarenhet av travare. funkar dock på halvblod.... vafan häst som häst!

Tack :D De ska vi prova! :love:

jag skullen nog pröva att rida mkt mkt långsamt i traven.
och i både skritt o trav rida mkt mkt mkt sidovärs rörelser. tex. skänkelvikning och öppna....
tex. saxen i skritt

men jag har ingen erfarenhet av travare. funkar dock på halvblod.... vafan häst som häst!

hmm, bryt av och ta ny trav. blir det pass - bryt av igen.

Kan nog vara bättre att ha lite mer tempo i början, än att som Remmis skrev långsamt, eftersom de är just vana vid att trava fort.
försök inte få den att gå i form innan den travar så den kan få koncenterra sig på EN sak i taget. Om den går på tygeln och passar, låt den inte fortsätta bara för att den går i form.

Gå inte för fort fram, hon är nog inte tillräckligt stark ännu för att orka bära sig. Fortsätt med att framför allt jobba henne i skritt för att stärka henne och få in rätt känsla. En travare brukar gå bra att tömköra, kanske går traven bättre då, eftersom hon bara behöver balansera sig själv och inte har en ryttare. Kräv inte för mycket i början, utan be henne bara trava några steg, bry er inte om formen, hon ska bara trava lugnt. Bryt av innan hon blir trött. Så småningom kan ni trava mera och också pröva med ryttare.

Trava inte förrän hästen bär sig utan problem i skritten.
Min kan inte gå för långsamt i traven än, då passar han. Han får inte bli för kort helt enkelt.

På min förra släppte passen direkt när han fick en sadel som passade, den gamla var för trång. Så utrustningen KAN också ha en del i det hela.

Lycka till!
Rekommenderar även www.ridtravare.com

Har ett tips som funkar för mig i alla fall:
Varje gång du vill att h*n ska trava och det blir pass, bryt av. När det blir trav
där det ska berömmer du och rider på framåt. Börja absolut inte kräva att h*n
ska börja jobba med rygg och bakdel på en gång i traven, det kräver super
mkt av både häst och ryttare. Istället kan du i traven rida massor med volter,
åttvolter, serpentiner osv där hästen måste ställa sig åt båda hållen. Du kan
även rida på först en fyrkant, sen en åttkant osv så att du får med massor
med hörn där hästen måste ställa sig. Där är det enklast att i början bara
ta ett ledande tygeltag med innerhand och trycka till lite med innerskänkel.
Så får du också med bakdelen. Det har fungerat för mig iaf men jag kan bara
önska dig lycka till! Travare blir toppen ridhästar bara man orkar lägga
ner ordentligt med jobb på träning och utbildning :)

Ojdå blev lite långt.. :angel:

.
försök inte få den att gå i form innan den travar så den kan få koncenterra sig på EN sak i taget. .

Försök inte att ha den i form i övergången, skit i hur den har huvet bara den travar så kan ni tar det andra när traven sitter.

Om hästen kommer upp i trav, klarar den av att hålla den i volter etc. då?

Jag tänkte liksom att jag har ju en isis som har svårt för traven, han bara grisepassar men det har börjat gått mkt bra nu.
Men om det är så som jag undrade över, att hästen tappar traven? Isf kan jag kke hjälpa lite :)

Rida på framåt...Travare passar oftast bara i långsamt tempo.

Rid framåt och minska sucssesivt tempot till hästenorkar bära sig. Se till att ryttaren är stadig i sin egen takt och tempo så ni kan sätta taktoch tempo i hästen

Kolla så inte hästen har ont/låsningar.
Jag har fått jobba mycket med lösgörande, mjukt få loss sidorna. Men också att sätta takten med sitsen, absolut inte "gunga" i sidled med skänklarna, utan rida så precist som det går i varje steg.
Som andra skrivit, gör många travfattningar o bryt av då det blir grisepass.

Som jag skrev tidigare!
Så fort man begär något av henne så Blir hon typ Grinig! Ska Backa Och Kicka Och ibland reser hon sej. Fast hon reser sig ju inte högt utan kanske 40 Cm.

Nja de är knappt hon Klara hålla den i Volter i sån ifall stora!
Fast nu har vi ju mest tränat på att få henne trava på fyrkants spåret!:D

Ja har du nåt tips? :)

Om hästen kommer upp i trav, klarar den av att hålla den i volter etc. då?

Jag tänkte liksom att jag har ju en isis som har svårt för traven, han bara grisepassar men det har börjat gått mkt bra nu.
Men om det är så som jag undrade över, att hästen tappar traven? Isf kan jag kke hjälpa lite :)

Tack så jätte mycket för all Tips och all hjälp ska verkligen Prova ALLT :D

Ha de bra allihoppa :)

Jo, min isis, han har ju svårt för traven med. Travar din häst när ni rider ut då?

Min kuse travar jämt när vi rider ut numera. Han travar alltid när man longerar också, men har svårt att trava på volt när man rider.

* I fattningen, var lätt i sadeln. Min egen travar mkt lättare då. Om hästen inte tar trav från fattningen, ta ner igen direkt. Fast du vet nog ändå bäst själv hur man lättast får upp hästen i trav.
* TRAVA ÖVER BOMMAR
* Begär ingenting med att trampa under sig eller gå i form, hitta bara traven först.
*Fatta trav när du rider ut, på långa vägar, när du väl har hittat traven där. Försök att verkligen hålla den då. Stör inte hästen genom att rida lätt eller sitta ner i traven heller. Stå upp. Det kanske inte går med din häst, men om det går, ha så liiite kontakt med munnen som möjligt.

Det verkar ju nämligen som att din häst har svårt med balansen i traven. Så försök att inte störa hästen bara, var lätt i sadeln och var lätt framåtlutad.

Grejsa MYCKET med fattningar!
Var noga med att ta ner hästen i skritt och börja om fattningen, om hästen börjar passa. Lycka till!!!

När man rider ut så Travar den riktig, då ha den inga problem.

Hästen är inte MIN ;)

Tack så jätte mycket vi ska prova allt :D 1000 TACK :love:

Jo, min isis, han har ju svårt för traven med. Travar din häst när ni rider ut då?

Min kuse travar jämt när vi rider ut numera. Han travar alltid när man longerar också, men har svårt att trava på volt när man rider.

* I fattningen, var lätt i sadeln. Min egen travar mkt lättare då. Om hästen inte tar trav från fattningen, ta ner igen direkt. Fast du vet nog ändå bäst själv hur man lättast får upp hästen i trav.
* TRAVA ÖVER BOMMAR
* Begär ingenting med att trampa under sig eller gå i form, hitta bara traven först.
*Fatta trav när du rider ut, på långa vägar, när du väl har hittat traven där. Försök att verkligen hålla den då. Stör inte hästen genom att rida lätt eller sitta ner i traven heller. Stå upp. Det kanske inte går med din häst, men om det går, ha så liiite kontakt med munnen som möjligt.

Det verkar ju nämligen som att din häst har svårt med balansen i traven. Så försök att inte störa hästen bara, var lätt i sadeln och var lätt framåtlutad.

Grejsa MYCKET med fattningar!
Var noga med att ta ner hästen i skritt och börja om fattningen, om hästen börjar passa. Lycka till!!!

Berätta sen hur det har gått! :)

Som jag skrev tidigare!
Så fort man begär något av henne så Blir hon typ Grinig! Ska Backa Och Kicka Och ibland reser hon sej. Fast hon reser sig ju inte högt utan kanske 40 Cm.

Nja de är knappt hon Klara hålla den i Volter i sån ifall stora!
Fast nu har vi ju mest tränat på att få henne trava på fyrkants spåret!:D

Hon protesterar säkerligen för att hon inte orkar utföra det ni ber om, hon är helt enkelt inte tillräckligt stark än. Att hon väljer passgång ist för trav är också ett tecken på det.
Jag skulle ta det lugnt och inte fokusera så mkt på formen, jobba mycket i skritt tills hon fått tillräcklig styrka att orka trava i låg avslappnad form. Skritta o trava över cavaletti, bommar, offroad i skogen - allt detta stärker och bygger muskler.
Travare kan bli väldigt trevliga ridhästar, men det är viktigt att inte pressa dem och kräva för mycket...små små krav som ökas långsamt är mycket bättre. Lycka till :)

Jag brukade låna en travare som också gillade gå passgång istället för trav. Jag försökte bryta av och ta ny trav, men kände att det inte funkade för honom. Istället fortsatte jag rida på framåt, bara driva på så kom han in i traven efter några steg. Att förbereda bra är också viktigt, halvhalter, gärna arbeta hästen lite i innertygel funkade bra för denna hästen. Försök få en kvickare övergång från skritt, så inte hästen rullar iväg i pass, utan snarare studsar iväg i trav.:D Tänk inte så mycket på hur det ser ut, tänk mest bara FRAM!

Kan även nämna att denna häst kunde gå i riktigt fin balans i form när han hittade det, och få in en fin taktmässig trav och hålla den på volt, så förutsättningen kanske skiljer sig något från din häst.

Och som nån nämnt; travbommar och uteritt stärker traven. Lycka till!:D

Jag har en kompis som har en gammal travare, och denne hästen har mkt amerikanare i sig och lite franskt ;P

Iaf då, så när jag skulle trava med honom .. passade han, så jag var tvungen att driva honom som en tok, så han skulle ha trava rent .. sedan fick man driva samtidigt som man skulle få honom lite lugnare i traven .. :) Om man inte drev honom, började han passa igen.

Kolla upp hästen! Equiterapeut eller liknande (hoppas att hästen är kollad av veterinär), passgång tyder på en stel häst. Ju mer hästen passar desto stelare blir den. Med andra ord, mycket massage och lösgörande arbete. Eftersom hästen tidigare protesterat mot arbete låter det troligt att den har fysiska problem, då är det inte schysst att träna den.
Tips till senare är att jobba mycket ute i skogen, ut och lyft på fötterna, runt träd och klättra. Hjälper till att stärka rätt muskler och mjukar upp hästen. Bomarbete är oxå utmärkt.
Lycka till, nåt positivt är att när man mjukat upp passgångare har de oftast tölt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka