Hur göra med fp ?

N

Nattalee

Jag vet inte riktigt hur detta ska fungera med föräldrapenning..

Jag är arbetslös och fick reda på för några veckor sen att jag ska få föräldrapenning enligt min sgi från senaste anställning.

men hur ska jag göra nu, är det bara att planera den nu? och hur gör jag det? tycker allt verkar så snurrigt.

Tacksam för svar!

/N

Sv: Hur göra med fp ?

Ja eftersom du är arbetslös så är SGI'n skyddad :bump:

Har du varit på ultraljud och fått ditt moderskapsintyg? Om inte be din BM skriva det nästa gång du är där. Så skickar du in det till FK det fungerar som en anmälan att du är gravid och beräknad ankomst är den 200XXXXX.

Sen begär du bara ersättning, det kan du göra för lång tid framöver eller månad för månad om du har e-leg.

Logga in på första sidan, står Mina sidor/Logga in. Har du inte e-leg kan du ladda ner det via din bank.
Där har du sen allting där hittar du alla dina utbetalningar, ärenden och uppgifter om inkomst.
Du kan även planera Fp och se hur mkt du får ut och hur länge dagarna räcker och sen finns tjänsten begär ersättning. Har för mig det finns flera olika guider på sidan som visar hur du ska göra.

Jag smyger in en lite fråga jag med. Samma ämne iaf. Ursäkta TS

Om man tar ut föräldrapenning innan förlossningen. Räknas dessa av från de 480 dagarna som man får totalt? Har letat på FKs hemsida men blir inte mycket klokare... :o

Japp de gör dom. Och man kan ta ut tidigast 60 dagar före BF.

Man kan ju söka om havandeskapspenning som betalas ut i deltid/heltid. Det beror på hur ens arbetsuppgifter ser ut. De betalas normalt ut from 60 dagar före BF fram till 10 dagar före BF (Alltså 50 dagar totalt) och de tas inte av FP-dagarna utan är egna dagar. Har man ett för mamman eller fostret skadligt jobb och ens arbetsgivare inte kan omplacera en kan arbetsgivaren stänga av mamman grundat på arbetsmiljöverkets regler för gravida. Det kan vara att man jobbar i högt buller, utsätts för vibrationer, hanterar oergonomisk last, kanske jobbar inom vården och risken finns att brukaren är våldsam.

Senast ändrad:

Tack för era svar!

Yes, har varit på ultraljud och fått moderskapsintyg, som BM skickade till FK. så det är avklarat.

så då är det bara till att fixa e-leg och sen börja planera då.

har en liten fråga till när jag ändå är igång, jag tänkte sno min sambos pappadagar, och undrar då om vi måste meddela FK, eller hur går det till?

/N

Tack för svaret! Blir till at ta ut föräldradagar då, blir nog lite svårt att få havandeskapspenning när man är kontrosråtta :)

Senast ändrad:

Behöver det inte alls vara. Att sitta på kontor hela dagarna är en belastning för bäckenet och ökar dessutom vätskan i benen som kan ge smärtor och sist jag var hos BM hade hon någon broschyr låg där om någon liten pall man sätter på golvet så man sitter som man trampar ner hälarna för att undvika åderbrock i benen under graviditeten!

Du kanske inte får beviljat på heltid, men deltid.

Fast jag är nog en liten lyx kontorsråtta. Har en sådan pall under skrivbordet, extra stöd för underarmar och handleder, extra kudde på stolen för svanken samt höj och sänkbart skrivbord. Alltihopa placerat i ett sprillans nytt kontor. Också headset till telefonen förstås så jag slipper hålla i telefonluren. Japp, jag har otroligt bra arbetsmiljö. :D
I vilket fall. Tack för tipset, det kan ju vara bra att veta när det börjar närma sig slutet och man är stor som en valross och knapp när fram till tangentbordet. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 745
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
648
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka