Hur göra? Avmaskning?

C

CarolineNSV

Jag är så fruktansvärt dålig på detta med avmaskning, hur är det nu?

När jag köpte honom (slutet av maj) så sa ägaren att han hade avmaskats sent i höstas... Så han menade på att det inte behövde göras nu, med tanke på att det inte ska göras för ofta...

Iallafall, nu har han gått på bete hela sommaren, och går nu också.

Ska jag ta träckprov på honom? och när isåfall? är det försent?

Sv: Hur göra? Avmaskning?

Träckprov kan du göra i princip närsomhelst under sommaren, och även resten av året om du misstänker att din häst är angripen.

Jag har inga som helst misstankar om det.

Så det är inget som säger att jag behöver göra träckprov (även om det är bäst att göra det?)

Ibland står det ju "hästen är avmaskad regelbundet"...

Men ska man inte göra träckprov först för att se om det behövs?

Träckprov är bäst att börja med. De flesta hästar behöver inte avmaskas så mycket.

I vårat stall, där det går flera hästar tillsammans och dom går i samma hage år efter år, så har vi avmaskat en gång i månaden, alla måste göra det på samma dag. Alltså endast under betestiden! Man kan göra treckprov, då visar det även VAD för mask hästen har och om dom normala avmaskningsmedlena hjälper. Vi använder Banminth en gång i månaden på alla hästar, så att det skall hålla sig borta. Men detta är dock bara för vanlig mask, (en spruta) har man någon annan mask eller allvarligare får man ta två sprutor en månad för att få bort det. Detta pågrund av att mask smittar väldigt lätt och hästarna går på samma bete! Detta är absolut inte skadligt och det är vad jag föredrar för ALLA hästars hälsa! Stallet bör även använda SAMMA avmaskningsmedel, annars har det inte samma bästa effekt.

Banminth kostar ca 80kr .. alltså 80kr/mån.
Inte farligt alls. ...

I vårat stall, där det går flera hästar tillsammans och dom går i samma hage år efter år, så har vi avmaskat en gång i månaden, alla måste göra det på samma dag. Alltså endast under betestiden! Man kan göra treckprov, då visar det även VAD för mask hästen har och om dom normala avmaskningsmedlena hjälper. Vi använder Banminth en gång i månaden på alla hästar, så att det skall hålla sig borta. Men detta är dock bara för vanlig mask, (en spruta) har man någon annan mask eller allvarligare får man ta två sprutor en månad för att få bort det. Detta pågrund av att mask smittar väldigt lätt och hästarna går på samma bete! Detta är absolut inte skadligt och det är vad jag föredrar för ALLA hästars hälsa! Stallet bör även använda SAMMA avmaskningsmedel, annars har det inte samma bästa effekt.

Banminth kostar ca 80kr .. alltså 80kr/mån.
Inte farligt alls. ...

Mask smittar om det kommer ut ägg på betet OCH man har en häst som har dåligt eget försvar. De allra flesta hästarna klarar av att bekämpa masken själva och behöver INTE avmaskas så ofta.

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Har ni avmaskat varje månad i alla år har ni inga ägg i hagen, och därmed ingen smitta till hästarna. När man ger dubbel dos är det bandmasken man är ute efter. Dubbla dosen tar ändå bara vuxna bandmaskar, man kan istället välja ett medel med prazikvantel som Equimax eller Droncit för att få bort alla i hästen. Andra maskar hästen kan få är spolmask (föl/åringar eller mkt gamla/sjuka hästar) och springmask (mkt ovanlig i Sverige).

Ett stall som ert skulle det garanterat löna sig att ta prov i vår istället, både ekonomiskt i längden och definitivt lönande att spara på de få avmaskningsmedel vi har som är verksamma mot lilla blodmasken.

Ja det är väll det bästa? Ska jag göra det nu,
eller när jag tar honom från betet?

ursäkta om ja verkar trög ;) :/

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka