Hur gör vi nu.

åke

Trådstartare
Våran gamla ponny fick en rejäl fång nu i somras. Det var mycket illa. Hon var såååå nära att tas bort. Hon är 25 år gammal.Nu går hon i hagen på dagarna med flocken. Halva dagen med green gard och andra halvan utan den.På natten går hon i en sand hage och äter lite hö.Hon har tappat massor i vikt. Riktigt mycket menar jag nu. Man ser verkligen revbenen på henne. Hur skall jag nu få upp henne i hull? Hur mycket kan hon gå i hagen och börja äta upp sig.Hur pass mycket näring är det i gräset nu? Höt som vi har att erbjuda är mycket bra kvalité och inte så bra att ge henne kanske. Har ni några bra råd till mig?

Sv: Hur gör vi nu.

Jag skulle ta bort henne från betet helt, det gjorde jag med min första året efter fången. Det är en onödigt stor risk man tar om man låter sin fånghäst äta gräs igen, även om på magert bete. Har ni möjlighet att kanske göra en skogshage till henne nära de andra? Så ar vi gjort.
Höet SKA vara av bra kvalitet, förstår inte varför så många rekommenderar fjolårshö till fånghästar, de behöver lika mycket energi och protein som vanliga hästar.
Om höet har en bra kvot så ge henne så mycket hon vill ha. Saknas protein så ge lucernhack, det funkar många fånghästar bra på. Många tycker att kombinationen lucern och olja är perfekt för fånghästar. Har inga egna erfarenheter av olja.
Så mina råd kort sagt: Bort från betet, så mycket hö som går (förutsatt att värdet inte är skyhögt), ev. lucern och olja.

Tillägg: Har ni kollat tänder och mask? Om inte, ta ut veterinären/tandläkaren, och ta träckprov!

Senast ändrad:

Hur trist det än är så måste man ibland ta jobbiga beslut. Er häst mår nog inte så bra och då är det kanske bäst att den får sluta sina dagar.
Det är ett svårt beslut, tog en hel sommar för mig att fatta det . Mitt sto var 19 när jag tog bort henne pga kronisk hälta. Hon blev tom halt när hon gick i hagen.
Det går att avliva hemma, det kostar en slant men det är det värt!

Nej. Vi har inte kollat varken tänder eller mask. Hon magrade av ca 100 kg då hon var svårt sjuk i fång.

Hur trist det än är så måste man ibland ta jobbiga beslut. Er häst mår nog inte så bra och då är det kanske bäst att den får sluta sina dagar.
Det är ett svårt beslut, tog en hel sommar för mig att fatta det . Mitt sto var 19 när jag tog bort henne pga kronisk hälta. Hon blev tom halt när hon gick i hagen.
Det går att avliva hemma, det kostar en slant men det är det värt!

Läs lite bättre innan du svarar nästa gång. Hästen VAR sjuk. Idag rids hon i skritt och lite trav ca 30 min 5 dagar i veckan. Vi vet hur vi skall avliva våra hästar och när det är dax.

Vad fick hon för foder när hon hade fång? Viktigt att hon får tillräckligt med grovfoder. Du skrev att ni hade ett bra hö? Ge mycket av det. Min fånghäst magrade också (inte så väldigt mycket men ändå) pga. dåligt grovfoder när han var sjuk. Vågade inte ge kraftfoder då när han var dålig därav magringen.

Men grejen är ju den att vi sakta måste börja vänja henne vid lite gräs. Att leva på enbart hö tror jag inte att någon häst mår bra av.

Det är ju alltid ett val man gör. Om du ska släppa henne på bete för att få upp henne i vikt lär det ju vara ett relativt kraftigt bete, vilket alltid är en risk med fånghästar, så jag förstår inte varför du inte hellre ger hö (ev. kompletteerar med tex. lusern)? Så länge hästen får tillräckligt med grovfoder gör väl inte avsaknaden av färskt gräs något?

Hon får hö nu. Det är skördat 2 veckor innan midsommar. Kommer ej ihåg värderna på det men grannen som vi fick det av hade kollat det. Det var av MYCKET bra kvalité. Det är väl inte jusst gräset vi är ute efter utan mera att hon skall få gå i sin flock som en lycklig häst. Hon älskar ju att leka med fölen. Nr hon hade fången så fick hon betfor vatten, mineraler, salt, hö och halm. Detta var bra hö och inte gammal skit. Denna ponnyn har aldrig haft fång innan. Aldrig varit sjuk heller. Troligen så har det varit någon typ av förgiftning inblandad i detta. Troligen för mycket smörblommor som hon älskar.

I så fall är det långsam invänjning som gäller. Kanske inte beta hela dygnet? Min går nu (två år efter fången) på bete dagtid, i skogshage på natten. Får lite lucernhack som många säger kan hjälpa till att förebygga fång. Får även hö på natten. Går på dagen ensam bredvid de andra hästarna och på natten har han sällskap av min andra.

Ja, så gör vi ju med. Tyvärr så är hon väldigt mager. Hon är ju så pass gammal med så det kommer att ta tid att få henne rund och fin igen. Då hon går i hagen så har vi hela tiden koll på henne.

fast det framgår inte att hästen redan mår så bra att ni kan rida henne 5 dagar i veckan/30 min/gång. du skrev att det va mkt. illa och rejäl fång i sommras och vi är "bara" i juli än. en av våra fick lindrig fång för ett par veckor sedan pga. att hon fått 2 kurer kortison mot sin bronkit.

har inte varit halt/ingen puls och ingen värme, men lite ändrat rörelsemönster och eftersom fång är en väldigt vanlig biverkning på kortison beh. så åkte vi och röntga - lindriga förändringar.

hon står just nu på butta beh. på boxvila på lusern och hösilage (grovfoder är inte skadligt för fång) ridas på ska hon inte göras förens tidigast om några mån. att hålla henne i stillhet är oxå väldigt viktigt för att inte förvärra rotationen.

hur mkt. förändringar har er ponny ?

tog bort ett annat äldre sto i vintras som pga. av cushing utvecklat fång, där va det såpass illa med kraftig rotation +hovbenssänkning och hon svarade dåligt på beh. så hon fick "vandra vidare".

Senast ändrad av en moderator:

Så fort som hon ställdes på sand och fick sulor så blev hon mycket bättre. Man kan fortfarande höra dom klassiska dubbelslagen på henne ibland. Annars så är hon mycket pigg, frammåt och glad. Hon har inte varit inne och röntgats.

Men jag förstår ingenting just nu. Först säger du att hon var svårt sjuk, det var väldigt illa och hon var nära att tas bort. Men så fort hon ställdes på vila gick det över, hur illa var det egentligen?
Sen å andra sidan så rids hon redan nu samma sommar, går på bete? Om hon nu har svårt att få hull på bete, ge lucern. Jag förstår inte vad du är ute efter egentligwen.

När det gäller fånghästar så är det inget mer bete som gäller, åtminstone inte samma säsong. Sedan rekommenderar jag starkt att röntga henne, har det skett en hovbensrotation så måste man röntga för att veta hur man bäst ska verka henne. Det låter lite förvånande att ni redan rider?

NÄR exakt skedde fånganfallet? Var det den här sommaren, eller förra? Det låter som om ni har gått väldigt snabbt fram med igångsättandet om det är denna sommaren som hästen haft svår fång.

Omslag med vitmossa är det många som använder både på sina fånghästar och hästar med spröda hovar, värt att pröva:smirk:

När det gäller fånghästar så är det inget mer bete som gäller, åtminstone inte samma säsong. Sedan rekommenderar jag starkt att röntga henne, har det skett en hovbensrotation så måste man röntga för att veta hur man bäst ska verka henne. Det låter lite förvånande att ni redan rider?
Hon skall röntgas i början av augusti.

Men jag förstår ingenting just nu. Först säger du att hon var svårt sjuk, det var väldigt illa och hon var nära att tas bort. Men så fort hon ställdes på vila gick det över, hur illa var det egentligen?
Sen å andra sidan så rids hon redan nu samma sommar, går på bete? Om hon nu har svårt att få hull på bete, ge lucern. Jag förstår inte vad du är ute efter egentligwen.
Japp, hon var väldigt dålig. Vi ställde henne på sand både i sjukhagen och i boxen. Vet. var hr 1-2 ggr per dag och kollade över henne och behandlade henne. Hon stog samtidigt på metacam. Hon går inte på bete. Hon går i en nerbetad gräshage ca 2 timmar per dag. Om det är så att det r varmt och att flocken bara står och dåsar. Går dom iväg och börjar beta så flyttar vi henne ganska omg. Vi har koll på henne hela tiden. Resten av dagen går hon med den på. På natten är hon i en sandhage och äter hö. Vi har börjat att skritta igång henne efter att både veterinren och hovslagaren har rekomenderat oss det. Det är INTE bra för en fång häst att stå still för länge. Hon travas kanske bara några steg då hon av ren glädje inte kan hålla sig till skritt. Rid passen är på max 30 min.
Är inte lucern för kraftigt att ge henne?

NÄR exakt skedde fånganfallet? Var det den här sommaren, eller förra? Det låter som om ni har gått väldigt snabbt fram med igångsättandet om det är denna sommaren som hästen haft svår fång.
Ja det var denna sommaren. Detta på inrådan av veterinär och hovslagare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 599
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Kallebus
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 450
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka