Hur gör ni vid tingning av valpar som ser lika ut??

JessicaM

Trådstartare
Har läst att en del målar lite nagellack på ryggen på valpar som ser lika dana ut (alltså 1 av dem) så man kan skilja dem åt. Men då kommer ju mamman försöka slicka bort nagellacket och får ju då i sig detta!!

Valparna är chihuahuor så det är svårt att tex binda ett snöre i svansen för den åker ju av fortare än kvickt..

Har ni några tips? De båda valparna kan jag urskilja vid detta laget (vita) men jag kanske inte kan det lite senare..

Sv: Hur gör ni vid tingning av valpar som ser lika ut??

Halsband på en liten mus? hehe nope går inte

Garn i olika färger runt halsen?
Alla uppfödare jag känner har nagellack på sina valpar, och så länge inte tiken slickar på det när det är blött är det inte farligt.

Nagellack på ett par klor kanske? Raka bort lite päls på den ena?

Jag gillar inte att använda varken nagellack, tippex eller annat på mina valpar!

Jag klipper av en liten tofs av pälsen på valparna. Börjar med detta redan i vecka tre om valparna är väldigt lika - som ju likfärgade labbevalpar gärna är ;)

/Swat

Har läst att en del målar lite nagellack på ryggen på valpar som ser lika dana ut (alltså 1 av dem) så man kan skilja dem åt. Men då kommer ju mamman försöka slicka bort nagellacket och får ju då i sig detta!!

Valparna är chihuahuor så det är svårt att tex binda ett snöre i svansen för den åker ju av fortare än kvickt..

Har ni några tips? De båda valparna kan jag urskilja vid detta laget (vita) men jag kanske inte kan det lite senare..

Men varför på ryggen?
Jag sätter det på insidan av ett bakben och än har ingen tik slikat av det.
Självklart får man måla i då och om det börjar synas dåligt.

Man kan också klippa lite i pälsen eller tvärklippa svansen, tar några veckor innan det växer ut.

Jag gillar inte att använda varken nagellack, tippex eller annat på mina valpar!

Jag klipper av en liten tofs av pälsen på valparna. Börjar med detta redan i vecka tre om valparna är väldigt lika - som ju likfärgade labbevalpar gärna är ;)

/Swat

Hur ser du skillnad på dom innan vecka 3 :)

Hittills så har jag haft helt jämna kullar med "identiska" valpar... Men fram till tredje veckan har de alla ändå haft någon liten "avvikelse".
Ex en rynka som inte slätas ut, ett öra som är märkligt vinklat, en virvel i pälsen osv.
När de väl öppnat ögonen däremot och strax där efter - när de börjar tulta runt - då tycker jag att de börjar bli smått omöjliga att särskilja!

Jag ogillar både att sätta något kring halsen på valparna och att sätta "kemikalier" i pälsen på dem - både för deras egen eller tiken skull.

/Swat

Jag ogillar både att sätta något kring halsen på valparna och att sätta "kemikalier" i pälsen på dem - både för deras egen eller tiken skull.

/Swat

Jo en del säger det :) Jag vill inte ha något lackat mm på valparna heller. Men mina halsband kommer de lätt ur och de skulle fastna och garnet töjer sig.

Så fort de blir lite äldre så får de "riktiga" halsband. Med ett knäppe som lätt öppnar sig om de fastnar.
Fast vad tiken skulle bry som om halsband eller inte, förstår jag inte ;)

Var och en till sitt känns det som ;) Bara man kan idetifiera valparna!

För dem som får färg eller halsband att fungera så är det ju bra!

Själv har jag sett en "halv olycka" vilket gjort att jag valt att inte använda någon av dessa märkningsformer.
En bekant märkte sina valpar med tunna band i olika färger. En valp fick in sin underkäken under det löst knutna bandet och lyckades virda runt och fasna... Så en valp höll på att "strypas" och en annan fick en strypsnara runt sin käke.
Kanske världens största osannorlikhet att jag någonsin hör om en sådan olycka igen! Men jag känner "varför chansa"?

Dessutom har mina tikar varit väldigt pyssliga...så jag är tveksam till att varken färg eller band skulle få sitta kvar särskilt länge ;)

/Swat

Garnstumpar runt halsen är det "min" uppfödare använder sig av också.

Klipp i pälsen är det bästa, raktoppad svans, raka en fläck på örat osv.

Halsband känns väldigt otryggt så det skippar jag nog..

När min vän fick valpar på sin tik var det så pass många att hålla reda på.
Så hon satte olika färgade band runt halsen.:D
Nej valparna bet inte sönder banden och inte när de lekte heller ,vet inte vad det var för material på banden men satt där dom skulle ända till köparen kom.:)

Halsband på en liten mus? hehe nope går inte
Det går visst. Jag har fött upp chihuahua i många år och har aldrig haft några problem med att hitta halsband som passar även de absolut minsta.

Dessutom är det väldigt sällan man inte ser skillnad på valparna. Så många valpar är det inte i en kull och det är alltid någonting som skiljer dem åt.

Det beror nog mycket pa ras. Min rottis kommer fran en kull pa 9 valpar, alla 'carbon copies' av varandra upp tills de var runt 6-7 veckor da vissa sag ut att fa pappans bredare huvud och andra mammans lite mer feminina huvud enligt uppfodaren. Han hade halsband i olika farger pa valparna, min var "wine puppy":D tills jag gave henne namn.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 782
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Jag bor med en tjej som har en malle, han har varit tjänstehund i 4 år, slutade i somras, innan jobbade han 3 dagar i veckan alt nätter...
Svar
10
· Visningar
2 294
Senast: Aliide
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 632
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka