Hur gör ni vid bete?

Guldaskig

Trådstartare
Ska släppa min häst på bete idag :banana: men funderar på hur jag ska göra med kraftfodret. Antar att det allra bästa är att göra en analys på gräset (går det ens?) men det funkar inte riktigt då vi ska skifta bete några gånger under sommaren.

Hästen går för tillfället på ett överskott av protein i form av Krafft Muskel (300 g/dag) då hon behöver bygga en del muskler men gräs innehållen väl en massa protein?

Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni vid bete?

Våra hästar blir alltid så tjocka feta och runda under betet så vi brukar inte tilläggs fodra med nå kraft utom när vi rider dem under betet brukar de få lite när man tar in dom och rider.. gräset brukar ju innehålla allt de behöver och det e lättare att bygga muskler på en lite fetare häst..

Sen finns de skillnad på bete och bete förstås..
Beror på hur stora marker de går på och hur många hästar de går tillsammans om de räcker till alla och hur kraftigt betet är.

Oftast är det så att häastran blir tjocka och feta utav bete, det få i sig mer än vad de gör av med när de kan beta 24 h om dygnet om de vill.

Men sen beror det ju mycket på betet som Angelique skrev.

Mitt fullblod kan ha lite svårt att hålla hullet på bara gräs, inte i början direkt för nu brukar gäset vara rätt kraftigt utan lite längre fram på sommaren.
Jag brukar gå efter hur hon ser ut helt enkelt, börjar hon tunna va så börjar jag ge henne lite extra (lucernhack främst). Har fungerat bra under alla de 11 åren jag ägt henne. :laugh:

Jag har nog aldrig varit med om att behöva stödfodra på bete, tror jag.

Min förra häst krävde en hel del protein (smbrp/MJ-kvot på 7-8 i vinterfoderstaten var nödvändigt), men höll sig i perfekt hull och skick på betet. De allra flesta hästar blir smällfeta på samma bete...

Nuvarande häst på samma bete blir som sagt riktigt fet, och går med betesmask.

Men vi har ett gammalt kobete som är otroligt kraftigt fortfarande, trots att det inte gödslats på kanske 5-6 år nu.

Det beror lite på vad för slags bete du har, men ett normalt (odlat?) gräsbete borde ge vilken häst som helst tillräckligt med protein. Ett magrare skogsbete/naturbete kanske inte räcker till vissa hästar, men att göra en analys är svårt.

Jag hade nog tagit bort KM och haft lite is i magen, observerat hästen noga och försiktigt lagt på lite extra foder om det börjat gå utför. :)

Vi har aldrig behövt stödfodra på bete. Ibland har de fått lite krubbskrammel i form av någon näve betfor, lite morötter och sånt i en hink som de mumsat på medan man pysslat och ryktat, men skulle inte kalla det stödfodring då en morot eller två inte gör någon skillnad förutom kanske på trivselmätaren :D

Ska släppa min häst på bete idag :banana: men funderar på hur jag ska göra med kraftfodret. Antar att det allra bästa är att göra en analys på gräset (går det ens?) men det funkar inte riktigt då vi ska skifta bete några gånger under sommaren.

Hästen går för tillfället på ett överskott av protein i form av Krafft Muskel (300 g/dag) då hon behöver bygga en del muskler men gräs innehållen väl en massa protein?

Hur gör ni?

Min äter också 300 g för att behålla musklerna och jag ger mindre på sommaren för att hans mage ska vara van vid KM när hösten kommer. Förra året tappade han väldigt på sommarbetet och jag fick öka KM redan i september.
Håll koll på hullet så ser du om han faller ur vilket inte är så troligt, men det kan hända.

Tack för alla svar! Jag gör nog så att jag låter henne gå utan, eventuellt att hon får en näve eller två när jag rider. Viktigt att hon inte faller ur då hon som sagt är otroligt omusklad.

Det ska bli kul att släppa henne på bete, hoppas på att proteinet i gräset kan hjälpa oss lite på traven :)

Senast ändrad:

Förra sommaren fick jag stödfodra en av hästarna ganska rejält då det var otroligt torrt och gräset växte inte. Så under juli månad fick hon både lucern och kraftfoder. Nu var det ju en häst med extra höga behov fullblodssto med föl men tidigare år har hon klarat sig och föl på betydligt mindre foder då tillväxten av gräset varit bättre.

så en hel del beror även på vädret, på försommaren är väl gräset som mest näringsrikt dock så är det väldigt torrt hos mig så jag fodrar fortfarande med hö, tycker inte det börjar växa på ordentligt än. Blir det en torr sommar kan det bli kris däremot efter en torkperiod kan det bli kraftigt tillväxt igen

dock så är selentillskottet viktigt! Det finns nämligen obefintligt med selen i våra svenska marker. Det finns tex slickstenar som innehåller allt hästen behöver. De kan även behöva salt. Finns såna dära 10 kg mineral slickstenar som har allt man behöver. Eller baljor som en del köper.

Bra att du sa! Ska försöka åka och köpa en sån sten så snart som möjligt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30