Hur gör ni på vintern?

S

Smultron92

Vi som är "lyckligt lottade" nere i Västra götaland, som har haft regn i stort sett hela sommaren & vintern.
Hästarna kom in 1 december från sommarhagen (stallet var klart då.)
Så från att ha gått ute dygnetrunt i en jättestor hage, till att stå i box & få gå i en mindre blöt kuperad hage. Så är det ju ganska stor skilland, Det märks på min häst. Hon har alltid varit pigg, men på vår och sommar så har hon haft en jätestor hage att rusa runt i och göra slut på lite av hennes överskottsenergi, Men nu så kan de inte gå i den hagen,Utan går i vinterhagen. Där rör de inte på sig lika mycket, Så i stället har hon blivit 10 x hetare än avd hon brukar, Hon brukar vara pigg, men nu är hon riktig het & jobbig, Vill bara springa & tar tag i bettet.
Bruakr släppa hon ca 1 gång veckan i snabb gallopp när vi tränar & då märks det verkligen hur mycket överskottenergi hon har & även i paddocken.
men hur gör ni nu på vintern när man rider mindre & det är mörkt stora delar av tiden?
jag funderar på att ta bort lite kraft & ge mera hö, bara för att se om hon bli lugnare.
HAr ni några bra tips?

Sv: Hur gör ni på vintern?

Ja, de är klart att hon får mkt mer energi när hon inte kan göra av med de i hagen, o plus att de flesta hästar brukar vara piggare vid kallare väder, så ta bort endel av krafften du och ge mer hö.

Eftersom att min häst är piggare och gladare på vintern så rider jag mer. Om hon ändå är pigg trotts det så rider jag mer och tar bort lite kraftfoder.

Det första jag gör om de har överskottenergi är trappar ner på kraftfodret!

jag ger lite mindre kraftfoder och mer lusern/hö, sen försöker jag hålla igång så gott det går.
även om man inte kan galoppera lika mkt så är det jobbigt för hästen att tex träna skritt-trav-halt övergångar och det kan man göra även om det är fruset.

Hej,
tack för svaren, det var det jag tänkte med, Just nu får hon 10 kg hö, med ungefär hur mycket är rimligt att höja?
Kraft får hon inte så mycket nu heller 3 dl kornkros, 2 dl betfor + mineraler, Så hur mycket skulle ni ha sänkt?
Många frågor ;)

Höj i proportion till hur mycket du sänker ;) Lite i taget kanske. Varför är hon het från början? Har hon tidigare också fått för mycket mat i jämförelse till motion?

Höj i proportion till hur mycket du sänker ;) Lite i taget kanske. Varför är hon het från början? Har hon tidigare också fått för mycket mat i jämförelse till motion?

tjao du, varför hon är het:confused: - hon är född pigg, har alltid varit det, så lär det också förbli...

för mycket mat jämtemot den motion hon får:confused:
nu förstår jag inte helt, förklara gärna mer ingående.
2 dl kornkross
3 dl betfor
10 kg hö, är det för mycket för en d-ponny som tränas ordentligt:confused:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare