Hur gör ni på tävling

doris

Trådstartare
Att man tränsar innan man lastar ur är ju självklart, men hur är det med att sadla ?

Har ni dessutom skydden under transportskydden eller sätter ni på skydden när ni tagit ut pållen ?

Berätta era rutiner.
Tacksam för svar

[color="666666"]
Jag kanske inte är världen proffs eftersom ja knappt tävlat ett år men så här gör jag:

Tränsar i transporten, lastar ur, under transportskydden har ja benskydd för att slippa reta upp både mig och hästen eftersom hon har svårt att stå still ibland, o sen sadlar ja, på hemvägen har hon därimot inte benskydden på sig på väg hem eftersom dom blir ofta ganska leriga..! [/color]

När jag tävlade ponny (många år sedan) så tränsade jag innan jag åkte. Sadlade och satte på senskydden gjorde jag på plats.

Med denna stora dam har jag bara varit iväg 2 ggr men tränsning inne i transporten. Sadling på platsen senskydden under transportskydden.
Än så länge fungerar det ju jättebra. :D

Tränsar i transporten (självklart), eftersom det är vetrinärbesiktning sen, så går han åka med bara transportskydd. Men är det ingen vetrinärbesiktning åker han med senskydden också. Hästskötaren leder runt honom lite och sedan vetrinärbesiktar vi, och efter det sadlar vi och hon skrittar fram i typ 10 minuter, sen börjar jag rida. Skrittar i typ 5 minuter på kort tygel och travar sen. Och galopperar och hoppar. Går in på banan och är super nervös, får startsignal och glömmer allt utom det som är på banan. Rider en fullkomligt koncentrerad ritt som förhoppningsvis sedan leder till en placering. :D Sedan är det dax för lunch. Han äter lunch i transporten, och står och vilar (om han denna dag behagar att stå i transporten) till samma procedur upprepas. :p

har du alltid skydden under transportskydden, även om du skall åka ganska långt ?

Åker jag på tävling och jag vet att det kanske dröjer att bra tag innan hästen kommer ut så har jag bara transportskydden, ska jag däremot på träning och jag vet att hästen ska ut på en gång så brukar jag ha de under, det blir så knöligt att ha de under.
Sadla gör jag alltid ute....

jag tränsar i transporten. besiktigar, sen går jag tillbaka till transporten. sätter på skydden, sadlar å sätter på övrig utrustning! mamma är ju alltid med och hjälper till så hon håller i hästen medans jag byter om! :)

Hej!

Tränsar självklart hästen i transporten.
Om jag bara ska på träning (som nån skrev tidigare) så har jag benskydden under transportskydden. Men när jag åker till tävling har han bara transoprtskydd.
Efter besiktning åker benskydd och sadel på!!!

Jag tränsar i transporten innan jag lastar ur, och har benskydden under transportskydden. Sadlar gör jag på plats, fast funderar på att ha sadeln i transporten då min häst snurrar så väldigt på nya platser att det blir lätt att sadeln åker i marken. Är det nån här som har sadeln på i tranpsporten, som kan säga vad för nackdelar det kan finnas?

Repar upp hela sadeln kanske? :smirk:

Dessutom kan det inte vara bekvämt att stå sadlat så länge! Det är ju inte behov för det...

Korta sträckor till träningar har jag oftast sadeln på under resan, med lugn häst och täcke över sadeln känns det som rätt så riskfritt. Till tävling däremot där det ju kan dröja ett tag innan man lastar ur och då jag oftast åker lite längre har jag bara transportskydd grimma och täcke.

tränsar i transporten, tar på resten ute. lilla damen har fått lära sej att stå still :D

Aldrig sadel I transporten
På tävling brukar jag inte ha ridskydden under transportskydden, för ofta startar man ju inte direkt när man kommer till tävlingsplatsen
När jag ska in o träna (spec när jag är själv) brukar jag ha ridskydden under transportskydden för att underlätta när man är på plats

På tävling har jag ingeting under för (precis som typ alla har sagt) att hon inte ska ut direkt.
Men när jag ska träna har hon skydd o sadel under (tränar ungeför 2 minuters resväg från stallet) Så gör melle ;)

Att de flesta ( alla ?) åker utan sadel låter ju både rimligt och vanligt. Men det jag funderade på var om ni sadlade innan ni lastade ur eller om ni sadlar efter att ni lastat ur.

Många har i och för sig svarat att det är så de gör: lastar ur i träns, och sedan sadlar ute.

Sadlar alltid när jag tagit ur hästen, om jag är själv så tar jag med grimman och grimskaftet ur transporten och sätter det över tränset och knyter fast hästen i transporten medans jag sadlar, sätter på skydd och ev broddar.

har också ca 2 min resväg dit jag tränar, men jag måste rida dit :crazy:.
lyckos dig!
tar ca 25-30 min för mig att rida dit då det är trååååkiga asfalt och grusvägssträckor :(.

...sadla gör man efter man har tagit av hästen täcket/na...efter man har lastat ur då(väldigt smart) sen är det bara att rida iväg!
vi har inte skydden under transport skydden/lindorna. sätter alltså på hästarna skydden efteråt.

lastar ur, tar av benlindorna och täcken, vet. besiktigar, på med täckena och in i trailern igen om det är lång tid tills start annars på med sadel och skydd.
aldrig sadel i trailern. inte heller skydd under lindorna.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 796
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: Cina B
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama