Hur gör ni när ni travar?

S

Suuz

När jag red igår slog det mig att jag inte vet HUR jag gör att få hästen att trava. Det sitter i ryggmärgen att hästen bara travar. Galopp har sina distinkta hjälper och skritt är basic "få igång hästen"-metoden. Nybörjare smackar och manar tills hästen byter gångart helt enkelt men det lärs inte ut hur man travar :crazy:

Diskuterade detta med mina ridkompisar och efter mycket om-och-men kom vi fram till detta:
innan trav blir sätet drivande en stund och skänklarna håller om hästen momentärt. Tills den byter gångart.

Det finns många trådar om hur ni gör korrekta fattningar men jag har inte sett någon om trav!

Vilka hjälper ger ni hästen för att den ska trava?
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

Kortar tyglarna, rätar upp mig, gör benen långa. Halvhalt. Anger travtakt med bäckenet. -> Hästen börjar trava. Gör den inte det hjälper jag till med spö/skänkel (en kort impuls, inget tryck).
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

Halvhalt, tänker trav, sitter till, driver med sätet och ev hjälper till med skänkeln om det behövs

typ
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

Sitter ner, halvhalt, håller om och ger ett litet litet tryck med skänkeln.

Min häst är så van vid "min" fattning att hon inte kommer fram i trav när man inte gör halvhalten innan :crazy:
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

hmm bra fråga....kortar upp tyglarna brukar va en bra signal då vet hon och är hon inte riktigt med så lite hjälp av skänkeln...men brukar hjälpa med att jag bara kortar in tyglarna...:angel:
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

hmm bra fråga....kortar upp tyglarna brukar va en bra signal då vet hon och är hon inte riktigt med så lite hjälp av skänkeln...men brukar hjälpa med att jag bara kortar in tyglarna...:angel:

Amen ungfär, kortar tyglarna, driver och travar iväg bara. Av den äldre hästen kräver jag alltid eftergift före övergången.
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

  • Halvhalt
  • Ger efter på tygeln
  • Tippar bäckenet
  • Tänker travtakt

och hästen travar.

Varför man ska korta tygeln, när man vill att hästen ska gå fram och trava som många har sagt förstår jag inte riktigt... :confused: Men det kan vara en halvhalt och eftergift där med. Även om någon skrev korta upp tygeln och sedan halvhalt... :confused:
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

Håller med, tyglarna behöver inte kortas upp... Hur gör man när hästen går lång-låg eller att man travar på långa tyglar? =)

Fatta hur länge jag satt och tänkte på detta! Vad är det hästen "läser av" om man inte är lika tydlig i skritt-trav bytet istället för en fattning?

När hästen har riktigt kul brukar det räcka för mig att tänka trav/galopp, hon läser av min inre spänning typ (varning för new-age tankar!) :smirk:
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

  • Halvhalt
  • Ger efter på tygeln
  • Tippar bäckenet
  • Tänker travtakt

och hästen travar.

Varför man ska korta tygeln, när man vill att hästen ska gå fram och trava som många har sagt förstår jag inte riktigt... :confused: Men det kan vara en halvhalt och eftergift där med. Även om någon skrev korta upp tygeln och sedan halvhalt... :confused:

Hästen har mer resning i traven än i skritten (jag menade övergång från skritt till trav), därför måste man kora tygeln om man vill ha kvar samma kontakt (alternativt ta armbågarna bakåt, men det är kanske mindre lyckat...;) ) Om man har ridit på lång tygel och vill fortsätta trava på lång tygel är det förstås en annan sak.
 
Sv: Hur gör ni när ni travar?

Jag sitter bara fram hästen med sätet. Svårt att beskriva... =/ Lättar alltid i handen oxå för jag vill se om min häst hänger ihop i kroppen utan att jag håller i den och tycker övergångar är bra övningar för sådant.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp