Hur gör ni mer era fullblod och deras mat på sommaren?

et_flickan

Trådstartare
Ja märks det att jag är nojjig över min hästs hull redan? :angel:
Haha :p

Jag går och och tänker på sommaren redan, hur mitt fullblod kan fortsätta vara så fin som hon är nu och har kommit fram till HippoAlfa/betfor och linfrölja är nog den bästa lösningen. Om hon inte slutar äta allt blöt mat man ger henne för det brukar hon göra på sommrarna, tyvärr.

Linfrökakan hatar hon om man inte krossar dom och lägger dom över betforn. Det är så extremt jobbigt att krossa 3 dl linfrökaka när pelleterna är minst 4 cm lång och 1 cm tjocka :eek:, det är en kvarts göra. Två linfrösäckar har vi köpt och vi har inte råd att slänga ut dom på gödselstacken tyvärr och köpa nytt foder som hon äter, hon får äta det hon har lust med. Hon har inte rasat i hull iaf.

Så hur gör ni med extremt kräsna hästar och ni som har fullblod som kan tappa på sommrarna även fast dom går på bra bete?

Sv: Hur gör ni mer era fullblod och deras mat på sommaren?

De fullblod vi har haft har vi gett kraftfoder en gång om dagen, i ganska lika mängd som innan betet. De har inte stått på fri tillgång på hö/hösilage tidigare och därför brukar de nästan till och med bli lite rundare över sommaren! :)

Om min häst kunde vara så lättmatad :angel:

Hon äter knappt ngt hö alls, när det var så torrt i sommras och man slängde ut hö slutade det bara med att tjockisen stod där och åt, hon tittade inte ens på höt.

Hon behöver också mycket fett/mj på sommaren. Proteiner får hon nog tillräckligt av.

Helt ärligt så fast jag har haft väldigt många fullblod själv och även jobbat med galopphästar så har jag aldrig haft ett fullblod som inte klarat sig på bete. De har kanske inte kunnat gå från maj till september men under den tiden då det är bra bete med saftigt växande gräs har ingen behövt något extra. Så det första för dig är att se till att du verkligen har ett bra bete att släppa hästen på. När dom börjar tappa så antingen har man tagit hem dom från betet och börjat fodra som vanligt eller stödfodrat med ett kraftfoder som ger både energi och protein. Det fodret har anpassats efter hästen för det kvittar ju hur bra ett foder är om inte hästen äter det. D & H har ett sortiment anpassat för fullbod som är väldigt gott för hästen så hittills har ingen matvägrat på det. Kan ju vara ett tips för framtiden!

Vi sådde våran äng förra sommaren så förhopningsvis blir det ett bra bete detta år. Plus att vi har en skog att släppa ut dom i så sommarhagen får vila, det är väl bara att stödfodra med hö+kraftfoder och verkligen passa hennes hull hela tiden.

Är betet bra så kommer hon att klara sig på det ett tag, annars så är det nog inte helt fel att i stort behålla hennes vanliga foder även under sommaren. Men det beror ju på kvaliten på betet och hur vädret blir i sommar.

Problemet är ju att hon slutar att äta betforn och betforn behövs om hon ska få linfrökakan. Men Alfa tänker jag inte sluta med för den äter hon upp varenda pellets av.

Men varför jag vill ge linfrökakan är ju för att komma åt fetterna och för att hon blev mycket bra i magen sen jag började ge henne det. Men linfröoljan kanske har samma effekt?

Enligt de uppgifter som jag har fått så ska oljan fungera bra för magen och ge mer energi och mindre (inget alls) protein än pelletsen. Plus att den inte lär smaka så "illa" som pelletsen ska göra.

Låter ju bra det.

Det är värt att pröva oljan då. Visste att olja inte innehåller nå proteiner, det var mest mj/fettet jag var ute efter.

Vi har våra inne över natten och således får de två mål kratfoder och ett hö (vill inte ha hö på morgonen - vill ut!). Vi kan inte ha dem ute på natten pga knott. Har inte gödslat betet på flera år, det putsas och går kor där ngn vecka på hösten (då hästarna lånar kornas hage) men det har funkat fint både till mammas fullblodskorsning o en svårfödd ponny med mestadels fullblod i.

Jag har mitt fullblod ute rätt tidigt på bete medans gräset fortfarande är fett, i juni-juli.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar