Hur gör ni med tik och hane under löp? (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Vi har dom åtskilda när de börjar närma höglöp, märks tydligt på ena hanen. Är det alldeles innan jaktsäsong har vi lämnat tiken till mina föräldrar nån gång för att skona samma hane. Det fungerar bra, men är inte optimalt, jag är så otroligt nojig över att dom ska råka komma ihop och tjuvpara sig. Samt att det ju givetvis är väldigt jobbigt för hanen med, han slutar äta värsta dagarna. Den andra hanen vi har bryr sig inte alls på samma sätt, så det är nog ganska individuellt hur påverkade dom blir.

Jag delar dem vid höglöp, stängda dörrar alternativt att hanarna är inne/tiken ute i hundgård och så växlar jag :) har dem även ute i hundgården samtidigt, men skiljer av tiken med formplyfa på gallret mellan henne och hanarna. De har helt stängt mellan varandra inne.

Delar upp dem när jag inte är hemma eller kan ha uppsikt. Det fungerar men jag brukar förbanna både mig och dem under tiden.
Sen är min hane kastrerad så jag slipper åtminstone oron för valpar.

Har dem åtskilda både inne och ute. Den enda gången de går tillsammans är på koppelpromenader, annars är det alltid minst ett kompostgaller emellan, ofta både kompostgaller och en dörr...

Vi har ju Hella nu och har ev fått upp ögonen för en omplacerings hund. Jakthund och då är linjerna och trycket lite viktigare än könet så det är därför jag undrar. Har haft hane och tik innan men då var hanen kastrerad. För jag är inte intresserad av att kastrera en bra jakthund det första jag gör.

Har stenkoll. Har en hane som är supersnabb på att para när det väl är dags, men visar även tydligt när det närmar sig höglöp. Under dom jobbigaste dagarna delas promenader upp och hanen får egna rejäla svängar i skogen för att slippa ifrån lite och få käka lite (just under höglöp är det lite si och så med matlust om han inte får para). 4-5 dagar känns som 40-50 dagar även om han inte är gräslig - men detta småpipande är halvjobbigt :D och stenkoll och grindar. Kvällstid i soffan får båda vara med, men enbart om tiken ligger hos mig så jag har 150% koll. Går jag på toa får grabben följa med bakom grind. Dock är han guld nattetid och sover lugnt och tyst även under höglöp.

Har nu ytterligare en liten hanvalp och hur det blir senare med 2 fertila tikar och 2 fertila hanar i huset återkommer jag om :rofl:

Åtskilda dagarna under höglöp (nån vecka för att vara på den säkra sidan men övrig tid alltid under uppsikt) och nattetid sover tiken i sin tygbur vilken hon älskar högt!
Gemensamma promenader till stor del men när det är som värst delar vi upp dom.

Den okastrerade har bara varit med om ett löp (vid 9månaders ålder), åt dålig då men det gjorde han även innan och var lite pipig dagtid men sov på nätterna.
Den äldre hanen som vi kastrerade efter ett par löp var hysteriskt pipig och hade det väldigt jobbigt under hela löpet. Han fick vara hos svärföräldrarna under höglöp för annars hade alla involverade blivit fullständigt galna..

Åtskilda vid och runt höglöpet, oftast både med grind och dörrar. På nätterna sover de på olika våningar, vi försöker att inte ha dom ute i hundgården samtidigt, hanen är aldrig tyst då känns det som. Precis vid höglöpet blir det inga gemensamma promenader och varje gång någon av dom löper funderar jag på varför vi har både hane och tik... :banghead:

Första veckan in i löpet gick de ihop då han va så gott som totalt ointresserad men sen fick de sova i skiljda rum. Löptiken med mig och de andra två i övriga huset. Så fort han började visa lite mer intresse fick de turas om att vara ute och inne och de hölls åtskiljda med hjälp av grind inomhus. Trots att han parat va han aldrig jobbig runt löptikar, däremot väldigt tydlig med när det va dags för parning.

Den dagen den sorgen :angel:
Har en hanhund som blir väldigt påverkad av löptikar. Och numera finns det två valptikar inom närmaste familjen. Men det var ett medvetet beslut, jag kommer försöka hålla hanen så länge som möjligt alt. kastrera efter 1-2 parningar.
Ebbot blir sista hanhunden.

Min mamma kommer få ha löptikar alt Ebbot under löptider. Det är väl semestern som är ”värst”, men ska kolla om det finns möjlighet till annan hjälp då.

Väldigt musikaliskt. Men jag hade blirt knäpp efter en kvart 😂😂
Gud ja, de brukar båda vara billiga under den här perioden. Det går dock att säga åt honom att gå och lägga sig, i värsta fall kan jag dela på dem i lägenheten. Nu fick han hållas lite för konsten.

Förra hanen (också kastrerad) var bara sugen när hon löpte och då var hon inte villig. Så fort hon gick i höglöp fick hon kalla handen. Det var väldigt praktiskt.

Jag har två hanar (en 9-årig chow och en 2-årig mops) samt fyra tikar (tre intakta chowar och en kastrerad mops). Hanarna håller koll på löptikarna och hetsar inte upp sig förrän de går in i höglöp. När jag är hemma så håller grindar hundarna isär och om jag lämnar huset så sätts chowhanen vanligen ut i hundgården eller så stängs löptiken in bakom två dörrar. Mopshanen hålls naturligtvis också borta från löptiken, men är ingen hund som trivs i hundgård, så han får vara inne. Båda hanarna är snälla och river inte huset för att det finns en löptik.

Väldigt musikaliskt. Men jag hade blirt knäpp efter en kvart 😂😂

Det dar ar sa diskret att man kan ignorera det ... Min okastrerade hane snurrar och ar betydligt mer hogljud. :arghh: Just nu loper min 7-ariga rottis tik for andra gangen i host ... forsta gangen var i September. :cautious: (gissa vem som blir kastrerad sa fort hon ar klar med det har lopet?) Hon ar ohyggligt PMSig och pa ett otroligt daligt humor, sa hon ryter at den latt hysteriska Mallen varje gang han blir for intensiv och vralstirrar pa hennes bakdel medan han piper.

Jag har delat av sovrummet med en "puppy pen" och en stor bur. Hanen har sin puppy pen som ar stor nog for honom att vandra runt i, och Diva har sin alskade bur dar hon kanner sig trygg och helst tillbringar all sin tid i nu nar hon loper. Vanligtvis ar dorrarna oppna, men nu ar de stangda.

Det blir kastrering av tjejen mycket snart.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
568
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka