Hur gör ni med sommarbete för tävlingshäst!

S

Sannes

Hejsan ! Jag undrar bara vad ni alla tävlingsmänniskor tänker göra för att hålla era hästar i form i sommar ? Jag och hästen vill vila lite från ridandet i sommar och då måste hästen stå i en sommarhage med massor av gräs! Han kommer att vara en köttbulle i Augusti när tävlingarna börjar och det vill inte jag:D Men samtidigt så är det ju jätte bra för hästarna att få vara hästar på riktigt och alla hästar behöver ju en riktig vila, iallafall när dom ligger under mycker press i tävlingsäsongerna. Gräs magarna går iförsig fort att banta ner men ändå !:) Hur ska ni göra med hästarna i sommar? Ge lite förslag ?:bow:

Sv: Hur gör ni med sommarbete för tävlingshäst!

jag har alltid haft mina på bete även om jag har tävlat..jag rider som vanligt boxen blir bete under natten bara..
de finns magert bete för tävlingshästar=)

JAG tycker att hästar förtjänar att gå ute dygnet runt några månader om året och få njuta av friheten som blir gämfört med instängd i en box 10 timmar om dagen

Jag ska träääna fram till finska... Men Töfs går från kl 7 - ca 3 ute på bete men sedan åker hon in igen. Enbart pga att jag imp henne förra sommarn och jag vill inte ha nån exem... :crazy: Efter FM ska en tjej träna henne inför visning i strömsholm i höst :love:
Lill valacken jag ev ska köpa står ute med hingstar dygnet runt ;) Och gammel valacken jag ska sälja står också ute dygnet runt när jag inte rider han :angel:

vi har våra på bete men bara i små hagar så de kan äta ner gräset fort. Sen får de stå där tills de smalnat av lite. Då släpps de ut i nästa lilla hage.

Är det alldeles för tjocka så får de stå uppe i "bantningshagen" en natt emellanåt vilket funkar bra

/Jenny

Vi planerar inte in någon lång vila på sommaren, men det kan bli någon vecka här och där ändå om det är extremt varmt eller av andra orsaker. Upplever att hästarna behöver hållas igång regelbundet så de inte blir allt för tjocka av gräset.

Lägger in en längre vila under vintern istället -brukar bli i januari/februari när det är som kallast.

Våra hästar står bara inne och torkar när de är svettiga efter träning (vid kallt väder). I övrigt går de ute dygnet runt, året runt.

Stoet som skall bedömmas nästa år kommer att få stå inne kvällar och gå ute i gräshage dagarna, för att hålla ner vikten på henne då vi precis nu börjat få bukt med den. Drafnar kommer att få gå ute kvällar. Han kommer nog få någon veckas vila och ta det lite lungnare under sommaren, men jag kommer ändå fortsätta hålla igång honom eftersom tävlingarna sätter igång igen efter sommaren:o

Min unghäst kommer få en lite längre vila under sommaren, men kommer antagligen få ännu längre vila i vinter när man ändå inte känner för att ut och leta efter honom i slask och äckelpäckel, han går ute dygnet runt nu med stor flock, blandat på valackar och ston.

Ási kommer vi försöka hålla igång, han får vila nu till helgen eftersom han skötte sih super i GBG, sen så ska jag bara träna pass pass pass fram till SM.
Sen kommer han antagligen få vila 1-2 veckor och sen sättas igång igen, eftersom han ska gå Lag-sm i augusti så vill jag ju inte ha honom helt ur form.
Kommer inte träna honom fullt ut men ändå så att man underhåller gångarterna, formen och allt sånt där - varvat med bara lek och bad.
Han kommer nog även han gå ute dygnet runt. Vissa nätter kanske han får stå inne...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 6-åring som blivit inriden nyligen vilket gör henne väldigt grön. Jag planerar för att hon ska få lite "unghäst-vila"...
Svar
15
· Visningar
1 841
Senast: Denise99
·
Hästmänniskan Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig. På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 468
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar