Hur gör ni med ofostrade hästar

F

Fluffy

Hur gör man med ofostrade hästar?
T ex om hästen står och rycker och drar i benet när man ska kratsa - hur gör man då? Till en viss gräns kan man ju hålla emot och visa att det inte lönar sig, men efter ett tag orkar man ju inte mer. Ryggen går liksom av.

Jag har provat med att bli galet arg (nåja ;) )och ryta till och daska till på rumpan, men då blev den bara skärrad. Och jag har provat med en massa tålamod, lyft en mini-kort stund och gett massa beröm när den stått still.

Och så har jag provat allt däremellan, men det blir liksom inte bättre ändå.

Vad ska jag göra???

Sv: Hur gör ni med ofostrade hästar

arbeta mycke med rösten så lär hästen sig efter ditt tonläge vad som e rätt el fel...

Fundera först på: Varför står den inte still? Dra aldrig upp en hov själv; låt hästen lyfta den själv när du ber om det; så han har chans att ställa sig till rätta först. Lyft inte för högt o för snett etc; tänk på att det ska vara bekvämt för hästen o lätt att hålla balansen. Tänk dig in i hans situation. Ha inte för vass hovkrats, kläm inte på strålen, "kittlas inte"...

Om hästen iaf drar/rycker, så släpp. Håll inte emot. Be om den på nytt. Tålamod.

Fundera först på: Varför står den inte still? Dra aldrig upp en hov själv; låt hästen lyfta den själv när du ber om det; så han har chans att ställa sig till rätta först. Lyft inte för högt o för snett etc; tänk på att det ska vara bekvämt för hästen o lätt att hålla balansen. Tänk dig in i hans situation. Ha inte för vass hovkrats, kläm inte på strålen, "kittlas inte"...

Om hästen iaf drar/rycker, så släpp. Håll inte emot. Be om den på nytt. Tålamod.

Jo, fast jag har lyft hovar sisådär femtusen gånger, och med de flesta hästar går det ju bra ...

Men nu har jag fått hit en en unghäst som verkar ha lärt sig att om man bara joxar tillräckligt med benet, eller helt enkelt bara går sin väg, så klarar inte ens hovis av att hålla emot :mad:
Och skulle vi släppa varje gång han drar så blir det inga hovar kratsade ...

Liiiite knasig blir man :eek:

Jag har lite samma problem med min shirekille - i hans fall vet jag med stor säkerhet att det är till 99% testning. Har fått rådet (och det verkar funka ganska bra) att följa med i hästens rörelser utan att sätta ned - alltså inte kämpa emot utan följa med utan att släppa. Lättare sagt än gjort, min kille har nästan varit ned på knä på golvet men han har fattat att jag inte tänker ge mig på det sättet. Tror jag... har bara testat några dagar ännu :devil:

Kolla först upp om den har ont någonstans ect, att det är därför den inte vill lyfta/ hålla still.

Jag sa NEJ till mitt sto när hon gjorde så förut, det räckte med ett par gånger, sen gav hon sig. Dom är ju inte direkt dumma.

Prova det. :)

min 03a håller på så där titt som tätt. hon har inte ont, bara så ni vet!

jag håller i mot och slutar hon inte så lägger jag min tyngd på henne så hon måste koncentrera sig på sin balans, hjälper inte det så säger jag antingen till bestämt eller ger henne en liten klatch på magen, hon slutar för dagen men nästa dag kan hon göra likadant eller låta bli.
Hon är ganska "vevig" med frambena allmänt, även hennes mamma var det.

ouppfostrade hästar är det värsta jag vet. :cool:

Mn medishäst kom också på det där, att om hon lägger tillräckligt med vikt på frambenet jag håller upp så måste jag släppa tillslut. Eller så börjar hon veva som en tok så jag inte kan hålla kvar. Hon står dock som ett ljus för hovslagaren.

Jag löste detta på två sätt, när jag höll på att dra i brodd en gång och hon började rycka så röt jag tydligt "NEJ!". Då slutade hon genast.

Men när jag kratsar och hon försöker lägga sig ner på mig så skakar jag hoven rejält upp och ner så hon tappar balansen lite, då kan hon inte tynga ner hoven.

Sen har jag också testat att bara hålla precis i tån på hoven, då kan de inte heller lägga så mycket tyngd på benet. Men det funkade bara tills hon kom på att hon kunde slita åt sig benet lättare då :crazy:

Hur gör man med ofostrade hästar?
T ex om hästen står och rycker och drar i benet när man ska kratsa - hur gör man då? Till en viss gräns kan man ju hålla emot och visa att det inte lönar sig, men efter ett tag orkar man ju inte mer. Ryggen går liksom av.

Jag har provat med att bli galet arg (nåja ;) )och ryta till och daska till på rumpan, men då blev den bara skärrad. Och jag har provat med en massa tålamod, lyft en mini-kort stund och gett massa beröm när den stått still.

Och så har jag provat allt däremellan, men det blir liksom inte bättre ändå.

Vad ska jag göra???

Håller uppe benet och gör det jag ska (kratsar). Om hästen börjar rycka/dra så ignorerar jag det (håller bara kvar hoven uppe, inte håller emot rörelserna). Släpper inte ner benet förrän hästen är stilla.

Envishet och tålamod :angel:

Vevar hästen så följer du med i rörelserna, försök håll kvar foten i luften.
Lägger hästen tyngden på försöker du sätta ditt knä under kotan så att du använder ditt eget ben som stöd.
Om hästen trots detta får ner foten så tar du bara lungt upp foten igen. Ingen bestraffning, inget puttiduttande, bara helt enkelt ta upp den igen.

Hästar blir lätt otåliga av att stå på 3 ben. Det är både onaturligt och tråkigt. Men tillslut brukar dom fatta att det snabbaste sättet att bli av med det tråkiga är att stå still så att matte/hovis kan jobba klart.

en unghäst jag red några ggr gjorde så, jag tog helt sonika upp hela hoven och benet som man håller det när man gör böjprov.. jäkligt jobbigt tyckte grabben och la av efter första gången.. andra gången jag red testade han också men då behövde jag bara lyfta lite mera för att han skulle minnas och ge upp..

det gäller att göra det jobbigt (inte smärtsamt) för hästen om den gör fel..

precis som med hästar som går iväg när man ska sitta upp.. börjar den gå så rygga den 10 steg och sen tillbaka till uppsittningsplatsen.. efter bara några gånger lär sig hästen att det är enklare att stå stilla..

det med att dra upp huvet vid tränsning, sätt två fingrar mellan ganasherna och håll hästens huvud uppe någon minut.. hästen tröttnar snabbt på leken och har huvudet nere när man tränsar..

ingen av dessa metoder skadar hästen utan hästen gör det bara jobbigt för sig själv och man visar att man är smartare.. när hästen gör rätt ska man alltid berömma med rösten och en smekning.. berömgodis behövs ej, det är inte flockledarens sak att mata en ranglåg..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?