Hur gör ni med ny häst?

domino

Trådstartare
När det kommer en ny häst till stallet hur gör ni då, släpper ni ihop dom på en gång?
Idag kom den nya hästen ett arabsto på 6 månader. De vill ha henne inne till en början så hästarna fick gå fram till boxen och hälsa på henne en och en. Imorgon ska vi släppa ihop alla 3 i hagen. alla tre står inne inatt.

När min häst kom släppte vi ihop dom direkt, eller han fick "landa" lite först men tog aldrig in han i stallet först.. Tog kanske en kvart..

Är det något speciellt man ska tänka på när det är ett föl? :confused:
De andra 2 hästarna är valacker. En på 5 år och en på 25. Snälla båda två, sparkar eller bits inte..

Sv: Hur gör ni med ny häst?

domino skrev:
När det kommer en ny häst till stallet hur gör ni då, släpper ni ihop dom på en gång?
Idag kom den nya hästen ett arabsto på 6 månader. De vill ha henne inne till en början så hästarna fick gå fram till boxen och hälsa på henne en och en. Imorgon ska vi släppa ihop alla 3 i hagen. alla tre står inne inatt.

När min häst kom släppte vi ihop dom direkt, eller han fick "landa" lite först men tog aldrig in han i stallet först.. Tog kanske en kvart..

Är det något speciellt man ska tänka på när det är ett föl? :confused:
De andra 2 hästarna är valacker. En på 5 år och en på 25. Snälla båda två, sparkar eller bits inte..

Jag har alltid hört att man ska låta hästarna stå inne en natt tillsammans innan man släpper ihop dem. Så att den nya hästen ska kunna "mjukstarta" och känna sig hemma i stallet. Själv har jag dock aldrig gjort så. Vi har alltid släppt ihop hästarna direkt i hagen vid ankomst. Unghästar o vuxna - det har funkat lika. Och det har som regel alltid funkat bra! Utom EN gång - en unghäst skulle släppas med våra på lösdriften hemma. HOn var ett år och hade bara gått med sin mamma innan. Jätteglad var hon och gnäggade när hon såg de andra hästarna. När de kom i full galopp - som de ju gör - så fick hon panik och sprang igenom staketet .... andra försöket gick likadant. Sen sprang de några varv och jagade henne, men sen gick det prima! (tills shettisen smet över i deras hage två dagar senare - då blev hon livrädd för HONOM.... :D , men det gick snabbt över). Med facit i hand så hade det nog varit bättre om hon stått i box med några av flockkompisarna i boxar bredvid under natten.

Vi låter alltid hästarna stå inne över natten innan de släpps ihop. Vi släpper aldrig ihop alla på en gång utan den nya hästen får oftast lära känna en åt gången. Har liksom inte så jättestora hagar och då är det ju lätt att den nya får panik och går igenom staketet.

Släpp med ledarhästen först. Om man släpper alla på en gång finns risk att hela hjorden klämmer åt den nye alla på en gång. Sedan blir det onödigt mycket spring vilket kan resultera i div skador.

Tidigare har vi ställt in nya hästen och låtit h*n bo in sig över natten och haft kompisen brevid men nu när nylingen kom så fick hon gå in själv i stallet (hon kom hem redan vid 11.00) och stå och känna in omgivningen och lukterna ett par timmar och sedan höll vi dom andra två märrarna och pappa höll nylingen så fick dom lukta på varandra och pipa en stund innan vi släppte dom. Gamlingen sket högaktningsfullt i att det var en ny pålle i hagen, gräset var mycket intressantare :) Sen fick nylingen tillbringa dom första tre nätterna i stallet..

Jag skulle ta det försiktigt, dels för att det är ett föl och för att den kommer ny på ett ställe....föl eller unga hästar får lätt panik om det händer nåt dom inte klarar av att hantera...skulle den spränga hagen och skena iväg så har den ju heller ingen aning om vart den är...har du en hage som angränsar direkt till de andra hästarna är det bättre den får gå sär istället och bekanta sig..

Jag gjorde en liten special åt min lillhingst när han var föl....jag hade en tråd som var nog högt för att han skulle kunna krypa under när han blev osäker, men nog lågt att de andra hästarna inte kunde komma in i fållan.....där fick han sin frizon när han kände sig pressad av dom andra..

Två alternativ jag tyckte lät bra var

* Först släppa den nye med min häst (högst i rang).

* Låta den nye gå i hagen brevid den andra två.

Vilket tror ni blir bäst??

Vi låter ny häst gå i hage brevid de andra minst 3-4dagar. Därefter provar vi att släppa ihop med en av hästarna i flocken. Så får de gå tillsammans några dagar. Därefter går de i hagen och vi släpper in de andra en och en så vi ser att det fungerar.

hej!!
vi låter den nya hästen stå inne en natt o sen släpper vi ut den nya först så att den hinner lära känna hagen o sen de andra en o en ,
så att det inte blir så mkt på en gång för den nya.

brukar oxå sätta på skydd o täcke för säkerhets skull!!

skulle inte låta de stå o hälsa med en i boxen o en utanför--ifall de slår o fastnar el. nåt!!
lycka till o hoppas att allt går bra!!! ;)

Om man låter hästen stå i stallet med de andra några dagar och släpper ut den själv (tex bredvid de andra) så tar den nya hästen lukt av de övriga i stallet. Då kommer flocken inte tycka att nykomlingen är lika konstig. Sen är det en bra idé, som många redan svarat, att släppa ihop den nya med ledaren först så att inte hela flocken pucklar på den nya tillsammans.

När jag flyttade min gamla pålle bad jag att han skulle stå inne ett par dar först, och att de absolut itne skulle släppa ut honom när jag inte var med. Det glömdes tyvärr bort, och 2 dar efter att han flyttat var han i hagen när jag kom, helt slut efter att ha blivit jagad och med diverse sår och bulor. Då blir man inte så glad

Vad tråkigt att höra om din häst, skulle också blivit arg om jag var du!

Det gick bra att släppa ihop dom idag. De sprang runt ett tag i början men sedan betade alla tre sida vid sida! =)

I mitt stall ahr vi haft relativt stor omsättning av hästar den senaste perioden (har blivit lite tjafs hit och dit...) och vi har ställts inför det här dilemmat varje gång. Tidigare har det bara kommit hästar på hösten när alla står uppstallade och därför har vi alltid låtit dem stå inne över natten innan vi släpper ut den nya i hagen med de andra (under sträng bevakning de första dagarna). Men de två senaste som kom dök upp mitt under sommarbetet. Det har aldrig varit minsta problem tidigare att släppa ihop nya hästar med våra egna men nu helt plötsligt gick det åt skogen. Ledarhästen drog med sig de andra och mobbade totalt ut den nya valacken (mest för att ledaren just fått ett sto att vakta... *suck* Han har glömt att han är valack...). Till slut fick vi ta in hela gänget och sedan stod vi i några timmar och diskuterade. Till slut bestämde vi oss för att släppa ut den nya med bara ledarhästen. Det gick finfint och nu går gänget runt i grupp, nöjda och belåtna.

ärdet mina egna så slänger jag in dom i hagen, men jag skulle knappast göra det med ett 6 månaders föl

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 574
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar