Hur gör ni med era dräktiga?

lis

Trådstartare
Mitt sto är beräknad mitten på juni och nu går hon ute dygnet runt på bete. Ett kraftigt bete med gott om klöver. Mitt sto får nu 2kg lucern om dagen. Hon är inte det minsta intressererad av lucernet så det är uppdelat i många små fodringar om dagen uppblandat med lite betfor. Hur ska man veta om det räcker? Hur tilläggsfodrar ni som har dräktiga ston på bete? Eller tilläggsfodrar ni övh?

Sv: Hur gör ni med era dräktiga?

Nu har jag visserligen inget dräktigt sto men jag kanske får svara i alla fall. Om jag inte missminner mig så håller försommarbete minst en kvot på 11, troligen mer i ditt fall om du säger att det är kraftigt och mycket klöver. Om hon går på bete dygnet runt är min gissning att hon får i sig vad hon behöver.

Sv: Hur gör ni med era dräktiga?

Nu har jag visserligen inget dräktigt sto men jag kanske får svara i alla fall. Om jag inte missminner mig så håller försommarbete minst en kvot på 11, troligen mer i ditt fall om du säger att det är kraftigt och mycket klöver. Om hon går på bete dygnet runt är min gissning att hon får i sig vad hon behöver.

Tack för ditt svar. Är det så pass hög kvot på betet är det ju inte så konstigt att hon "ratar" lucernet. Då får hon nog i sig vad som behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 792
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 408
Senast: wrangler
·
Avel hej hej... jag har lyckats få hjärnsläpp.... :o har suttis och läst och läst och läst sen oktober -08 på hur det är med dräktiga ston...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama