Hur gör ni med bebishästarna?

S

sandgrenen

Hej,

jag har precis börjat rida en stor bebis på 6år. Hur skall man själv reagera för att de stora fegisarna skall känna sig tryggare?


Jag kan inte hjälpa att känna mig lite osäker på honom när han kastar sig för tre småfåglar som sitter på stigen:crazy: . Det är svårt att känna sig trygg när man ser så väl på honom att han tappar koncentrationen i ridhuset så fort vi kommer till den delen där jackan hänger på stolen.

De kan väl inte va onormalt att de känns lite obehagligt när han kastar sig om man inte är beredd, men hur gör NI med era unghästar när de far och flänger för att de blir "skrämda"?

Rider man tillbaka till samma ställe, avbryter man träningen och stannar vid det läskiga eller manar man helt enkelt på??

En eller flera åsikter tack!
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

Det bästa är att försöka få hästen att koncentrera sig på ryttaren istället för det farliga. Försök ställa hästen ifrån det farliga, om hästen känns livrädd - hoppa av och led förbi hästen- prata som vanligt med honom hela tiden precis som om det inte är något att bry sig om. Det bästa är att som ryttare hålla sig lugn, försöka att inte bry sig om "sprången" utan bara rida framåt.

Rid på samma ställe en period eller samma runda så att han lär känna området. Om han är väldigt tittig kan du leda honom runt rundan först så han vet att det inte finns något farligt. Då ska du gå närmast det farliga så han vet att du inte är rädd. Då lär han sig att han inte heller behöver vara rädd.
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

Inga råd mer än att låtsas som det regnar och rida på. Hästen är ju ingen unghäst så det är bara att traggla vidare.

Vad är en bebishäst?

/P Döben
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

Om det är läskigt så brukar jag attackera det som hästen reagerar på, sen lär den sig- att om den "blundar" så slipper den gå fram till det.
Du måste oxå ha inställningen:angel: :angel:
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

jag brukar jobba min stora fega bebishäst, hon hoppar till för allt och inget och jag har lärt mig vadhon tycker är läskigt och ställer huvudet bort från det läskiga och brukar kanske flytta henne lite om det är något väldigt läskigt, allt för att hon ska fokusera på mej och inte det läskiga :) om hon skulle kasta sig och ha sig så bara skrattar jag åt henne, låtsas som att det regnar och rider vidare!
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

Håller med dig.

Man ska inte fokusera på det läskiga och försöka gå fram till det och hålla på. Bara rida vidare!
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

Är det fel att låta en unghäst undersöka saker som den sedan inte är rädd för?
Det blir då samma visa varje gång.

Axel vars hästar går fram överallt o inte kastar sig någonsin.
 
Sv: Hur gör ni med bebishästarna?

De kan väl inte va onormalt att de känns lite obehagligt när han kastar sig om man inte är beredd, men hur gör NI med era unghästar när de far och flänger för att de blir "skrämda"?

Jobba med dig och dina reaktioner. Det är oftast vi som (o)medvetet påverkar hästen och signalerar fara i stället för att ge hästen den trygghet och ledarförmåga som den som är ledare förväntas besitta.

Jag själv måste fokusera på vad jag gör och hur jag rider, för att få hästen att svara till 100%. Om jag inte är beredd att vara fullt närvarande tycker jag det är på gränsen till oförskämt att begära min hästs totala koncentration.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: Roheryn
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
775
Senast: Migo
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 912
Senast: Hallonsoda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp