hur gör´ni me en häst som taktar...?

J

jupiter-judex

ja...min unghäst på 18 år har en grej för sig som jag inte gillar!!
idag när jag bara skrittade ut så går det jättebra bortåt, men så fort man vänder hemåt så börjar det....står och "taktar" på stället och är en hel del nerver inblandat. idag höll jag på att åka av flera gånger under stora bocksprång på stället.
det kan också komma om det dyker upp något som skrämmer han. så, hur gör ni? det räcker ju att jag nuddar honom med skänklarna så går ju farten rakt upp och jag tycker det är riktigt obehagligt!!

Sv: hur gör´ni me en häst som taktar...?

han verkar tro det i alla fall..:angel:

Ta hjälp av en tränare och kolla upp så inte hästen har ont är mina tips.

Som Tjalfe nämnde kolla så att inget gör ont på honom, men det kan ju faktiskt bara vara så att han tycker att det är kul eller något annat och laddar för den sakens skull.

Jag har också en 18årig unghäst, hon har fått för sig att en grästuva(modell större) bredvid ridbanan är ute efter just henne, så den undviker hon så gott det går. Så länge de är pigga på livet och friska så ska man vara glad.

varför tror ni alltid att dom har ont ,det är väl bra att ha det med i tanken att det kan vara så, men det svaras ofta här att den kanske har ont och javisst det finns många hästar som används trots hälta man inte ser eller känner men just i detta fallet är det ett problem hon har på hemväg om jag förstod det hela rätt!!:banana:

Rider du ensam?

Om du gör det kan du prova att ha sällskap?

Det är så typiskt det där att börja steppa när man vänder hem:angel:

Prova att "lura" honom genom att inte vända hem utan rida runt om det går?!

Min häst var sådan, så fort man vände hem skulle det gå fort, det försvann faktiskt genom att rida "runt" eller att helt enkelt gå förbi hemma istället för att alltid vända in.

Vad gäller bocksprången så är det värre, endel gör det av glädje och andra av rädsla, den tredje gör det av smärta och den fjärde för att den är uttråkad och den femte av för mycket mat (läs kraftfoder)

Vanligtvis driver man ju framåt när hästen bockar, har du provat det?

Bockar han vid speciella tillfällen mer än när han blir rädd? Visserligen brukar de inte bocka av rädsla, är du säker på att det är rädsla och inte bara bus? Av rädsla brukar de mer resa sig eller slå bakut.

Är han nyligen igångsatt?

Även min fjording taktade rätt bra då:angel:

Men trots problemen är det så roligt att höra om 18 åriga unghästar;)

svarar alla:
nej han har inte ont, det är jag helt hundra på.
just idag var det nog mest bus och pigghet för han har stått och jag ska sätta igång han nu, så det var väl lite korkat att välja just denna rutt på ridturen där jag inte kunde rida runt utan fick vända. men det var för att jag skolar in sonen på dagis och ville hålla mig nära hem ifall dom ringde.
i övrigt så brukar det funka att rida just runt men det kan komma om det tex dyker upp något som han blir lite spänd för. sen när det otäcka eller roliga har försvunnit (tex en travhäst med sulky ) så kommer detta en period i skogen!
jag rider alltid själv, svårt att få tider att passa med andra...man har svårt att få sina egna tider att passa:crazy:
driva framåt är jättesvårt för då laddar han uppåt, så jag brukar försöka rida serpentiner över vägen och så och när man närmar sig hem så går det över. men jag tycker det är riktigt otrevligt och blir rädd när han står och galopperar på stället och bara laddar för ett megahopp:cry:

det värsta går nog över efter några dagar men det där med att det dyker upp saker får jag nog ha kvar...behövde nog bara skriva av mig...

Jag har också en 18årig unghäst, hon har fått för sig att en grästuva(modell större) bredvid ridbanan är ute efter just henne, så den undviker hon så gott det går. Så länge de är pigga på livet och friska så ska man vara glad.

det där känner jag igen, för allt som inte är som det brukar vara är ju livsfarligt...för att inte prata om löv som är gröna på ena sidan och vita på andra...där tog han nog rekord i höjdhopp...

nä han bockar aldrig i vanliga fall utan det är nog energin som måste ut den vägen. blir han rädd så brukar han lösa det med att springa...för att sen stanna längre bort och frusta som en luftballong....
men visst e det kul, nu har jag inte tränat på några år för tränare men när jag gjorde det hade tränaren väldigt kul åt att han VARJE gång jag kom, kom in i ridhuset med svansen upp och trampandes i värsta passagen... tyckte han borde vänja sig!

Jag har en sådan, och löser det genom att ge hästen annat att tänka på. Serpentiner, bak- och framdelsvändningar, volter, halter, osv. Samt rida olika vägar, så inte hemåt alltid är samma håll.

Funkar kanon, annars hoppar hästen på stället.

Jag har en TJUGOTREÅRIG unghäst, som höll på ta livet av både mig oh sig själv härom dagen när vi skulle gå hem från ridbanan. Jag ledde henne från ridbanan, för det var husvisning pågården och trångt bland bilarna. Det går lite nya hästar bland hästarna i hagen vid vägen och varje gång det är något nytt där, ska damen showa.

Så det var väl undersatt piaff i skrittpiruetter, samt drakblåsning och balanstravspassage på 70-väg, så jag fick preja ner damen i dike i balanstrav hängande i krokig arm när hon höll på att stjälpa en joggare i reflexväst och hoppa ut framför en bil.

Som en del säger, ska man ju berömma såna här spontanpiaffer och balanstraerier... Men jag måste säga att jag var nog lite :devil: För att överhuvud taget få henne fokuserad på MIG fick jag tyvärr rappa till henne med spö och ta rejält tag i kapsontygeln. När jag sen fick henne att skritt-trava tio steg bort in på våran väg, stannade jag lossade stångkedja, sadelgjord och kapsonnosgrimman och BERÖMDE, när vi fortsatte hemåt. Hon bufflade lite på mig, som om "oj då - förlåt, tänkte inte mig för - hormonerna du vet. - Förlåt". Jag kände nämligen att jag var tvungen att se till min, hästens, joggarens och bilisternas säkerhet i första hand.

Dagen efter hade vi ett kanonpass hemma i hagen, först i lina och sen uppsuttet. :bump:

Så jag ser inget konstigt med en 18-årig unghäst. :crazy:

Och nej, hon har inte ont nånstans. Hon är fräschare än mig i kroppen. :bow:

Senast ändrad:

Känner ju inte din häst men en grej som fungerat för mej är att försöka få hästen uppmärksam på mej... Alltså att ex. göra halter då och då - berömma och inte se till att hästen väntar tills du smackar på framåt igen. Öka hur lång tid din häst blir tvungen att stå lite hela tiden (börja med bara ngn halv sekund), svårighetsgraden ökas alltså. Tillslut ser man hur hästen vrider och vänder på öronen, lyssnar och inväntar nästa kommando = uppmärksam och har slutat takta. Redan under slutet av första ridturen stannade han utan att jag tog i tyglarna utan bara för rösten när jag sa "staanna", väntade på mitt kommando och gick när jag ville. Underbart!

ahh, drakblåsning...är det så det heter:)

fast just när det blir så här så funkar nästan inte några framåt drivande hjälper, för allt går uppåt...det är såå svårt, för det mesta är han lugn som en filbunke och så är det som att knäppa med fingrarna ibland så kommer detta...

men även om jag svor där jag satt och ifrågasatte om jag verkligen ville ha en unghäst till och om detta verkligen är roligt så är det ju himla kul att han är frisk och pigg och att i alla fall han har ambitionerna att visa upp sina caprioler mm:crazy:

Min 24- åriga unghäst gör likadant (senil demens? :smirk: ) Jag brukar försöka aktivera honom genom halter, sidvärtsrörelser osv. Ibland, när han bara exploderar uppåt vid varje hjälp, gör jag halt, sätter igång i skritt, gör halt när han börjar takta igen ( två skrittsteg ibland...:smirk:) Så länge som han skrittar rent får han beröm.

Jag brukar se det som ett mentalt träningspass i tålamod, för mig alltså. Vissa gånger, när han är så okontaktbar att ingenting hjälper sitter jag av och leder honom en bit, eftersom det faktiskt kan uppstå farliga situationer. Det beror på hur jag bedömer situationen just då.

(Kul att läsa om alla andra unghästar i tjugoårsåldern ;) Det är härligt att det fortfarande finns krut kvar!)

Min "ung"häst är också 24, han blir sån när vi är själva ute.
Han är väldigt fäst vid hagkompisarna...

När taktningarna börjar brukar jag försöka med skänkelvikningar eller om möjligt ta in på en oväntad väg eller helt enkelt vända och rida bortåt igen. Halter funkar inte på honom då börjar han studsa på stället, det gäller att distrahera honom så han glömmer att vi är på väg hem :D

En av mina hästar börjar takta så fort man vänder hemåt, och på honom så funkar det att stanna, rygga några steg och sen gå framåt. Börjar han takta igen så får han backa lite till. Enda tills han går ordentligt:mad:

har läst ditt trådskaparens inlägg inte alla svar..
ska ja vara ärlig så har den nog inte ont reagerar på att de e oftast på hemvägen känns bekant i stora mått har å en 18 årig unghäst som på hemvägen blir mycket piggare å trippar på stället o väldigt lyhörd på minsta hjälp detta är mest på grund av att hästen vet att den ska hemåt igen..
råd

1. ta anrda vägar hästen inte vet om eller har varit på innan då du ska hemåt kanske bara rida ut i skogen helt enkelt gena lite "fint"

2. när hästen börjar trippa gör en volt fortsätter den när du gjort volten gör en till volt på detta vis märker hästen att de tar längre tid att komma hem om detta inte fungerar vänd om rid en bit på vägen ni kom på vänd och håll på så.. halv halt halv halt rygga
osv å var lyhörd så gjorde ja på min superstressade proplemhäst detta fungerade nu e hon en lugnt å fin skogs mulle häst lycka till

min h'st taktar bort från stallet och riderj a själv vägrar han desustom gå hem! :p men de är inte för att han har ont eller någe sådant utan helt enkelt för att de är så himla kul att komma ut :idea:

dock skulle jag nog kolla upp hästen, va händer om du rider me en kompis går han bättre då?

även våra hästar har detta "problem. jag vet att det är super jobbigt. det har tagit mej månader och massa tålamod för att få bukt med det. vi kom på tillslut att hästarna blev mer stressade ju mer vi gjorde saker. halter mm. dom lixom kopplade bort en. men så lärde vi dem först i paddocken att man kan göra halvhalter med knäna. låter as skumt men det funkar. många hästar får ju en bromsande verkan när sadeln ligger för långt fram på bogarna. eller om den trycker fel. så om man som ryttare klämmer med knäna ska det bli en bromsande effekt. funkar suuper för oss :D värt att testa??

det där med bockningen. asso gör hästen det normalt sett också kan det bero på något. men händer det bara såhär tror jag att det bara är glädje över att få vända hem kanske?

rida nya vägar varje gång är jättebra för båda :D testa^^

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 218
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama