Sv: Hur gör ni för att skapa energi?
Det beror nog på i vilken situation!
Och såklart på vilken häst.
Haha själv blir jag lika ställd varje gång energin fattas, tänker liksom "Ojsan? Vad händer nu? Hmm... har jag lärt hästen drivande skänkel.?"
Brukar lösa sig själv när vi travat igång lite, och ofta kan det räcka med att höja tonus och hjälpa till med avlastning eller "trycka till" ett par gånger i stygbyglarna - nästan som att trycka på en gaspedal!
Men nu är vi ju såna som gärna utnyttjar bristen på energi till att bara lägga på lite i taget, anpassat till efter vad man vill göra. Ganska skönt ibland att känna att man hinner med i timingen i skrittjobbet när det är mer finlir än power som krävs. Ska man skolskritta t ex behöver energinivån upp - då kan det vara smart att trava lite först för att komma igång, men inte så länge att hästen blir trött om det beror på träningsvärk/dålig kondis vid igångsättning. Övergångar kan funka det också, dock är det ganska krävande (hehe, för att vi lättare kommer åt kvalitet när hästen ändå har lättare att dröja kvar i steget
) och kan rent mentalt ställa till det lite, typiskt kallblod - tar i mer om det blir jobbigt och vill till slut springa undan det jobbiga, istället för att lägga energin där den behövs för ridningens skull. Man får köra lite på fingertoppskänsla!
En sån dag kan jag passa på att träna mer fokuserat med att bara be om några steg till/lite till när det börjar ta emot - vila - jobba igen och bara ett par steg/lite till än hästen först bjuder på - vila.
Är det en lite mer svårstartad häst sas, då försöker jag lägga fokuset på lätthet + balans. Tvärtom mot att be om ett snäpp till kan det nästan bli lite tvärtom-psykologi, be om lite
mindre (gärna så det i sin tur riskerar bli jobbigare än att bjuda på framåt!
), fokuserar också på impulsivitet i hjälperna för att sällan behöva ge hjälper utan i så stor grad som möjligt rida med eftergift från hjälperna. Lite intervallträningstänk ungefär som migo skrev: jobba-vila, samla - länga, att det händer något ofta men att hästen ändå får en pust emellan ofta.
Påminner mig själv om att sitta "med" hästen så man inte omedvetet eller t o m med flit sitter och driver hästen framåt, är före hästen sas.