Hur gör ni för att skapa energi?

Kookaburra

Trådstartare
När hästen är lite loj och seg, lite bekväm och njuter av att ta det piano i solen. Hur gör ni för att få upp energinivån ett extra snäpp? Vad har ni för trix?

Sv: Hur gör ni för att skapa energi?

Växla banarbetet med lite busridning i skogen, omväxling förnöjer.

För att få mer energi under ett pass på banan jobbar jag med galoppfattningar ur halter, mycket tempoväxlingar och ramförändringar (skolskritt- galopp-samlad trav- skolskritt- ökad trav- kort galopp osv osv).

Håll hästen alert...

/Migo
som får träna mycket på att höja energinivån med bruksnordisen...

Senast ändrad:

Jag blev full i skratt när jag läste din fråga. Här har vi nämligen fått jobba med att dämpa oss en aning. :D
Efter denna vinter med flera meter snö och arktisk kyla (överdrivet, jag vet) så har ridningen legat nere ett par månader. Vilket har resulterat i att lilla damen förvandlades till en BOMB:bump::bump:

Nu har hon dock slutat bocka o kan tom galoppera lugnt o fint, hon börjar bete sig normalt. Så, för att möta upp energin så har jag ökat på havren;). Och rider o tränar varierat: rider ut, dressyr på bana, tömkörning på bana. Jag rider mycket övergångar, av två som det kan tyckas motsatta skäl. Dels för att hon ska vänta på mina hjälper o lyssna på sätet, dels för att hon ska bli riktigt kvick. Jag vill inte ha någon fördröjning i igångsättningar o dyl, utan vill ha en omedelbar reaktion. Eftersom jag använder skänkeln försiktigt så räcker det också med korta snabba impulser för att få mer energi i bakbenen. Jag rider korta pass o försöker se till att lilla hästen är nöjd o glad.
(har dock märkt ett fenomen, när matte skrattar så busar lilla hästen ännu mer;))

Vi kan "sälja" lite energi på burk!:idea:

Det beror nog på i vilken situation! :p Och såklart på vilken häst.

Haha själv blir jag lika ställd varje gång energin fattas, tänker liksom "Ojsan? Vad händer nu? Hmm... har jag lärt hästen drivande skänkel.?" :rofl:
Brukar lösa sig själv när vi travat igång lite, och ofta kan det räcka med att höja tonus och hjälpa till med avlastning eller "trycka till" ett par gånger i stygbyglarna - nästan som att trycka på en gaspedal!
Men nu är vi ju såna som gärna utnyttjar bristen på energi till att bara lägga på lite i taget, anpassat till efter vad man vill göra. Ganska skönt ibland att känna att man hinner med i timingen i skrittjobbet när det är mer finlir än power som krävs. Ska man skolskritta t ex behöver energinivån upp - då kan det vara smart att trava lite först för att komma igång, men inte så länge att hästen blir trött om det beror på träningsvärk/dålig kondis vid igångsättning. Övergångar kan funka det också, dock är det ganska krävande (hehe, för att vi lättare kommer åt kvalitet när hästen ändå har lättare att dröja kvar i steget ;) ) och kan rent mentalt ställa till det lite, typiskt kallblod - tar i mer om det blir jobbigt och vill till slut springa undan det jobbiga, istället för att lägga energin där den behövs för ridningens skull. Man får köra lite på fingertoppskänsla!
En sån dag kan jag passa på att träna mer fokuserat med att bara be om några steg till/lite till när det börjar ta emot - vila - jobba igen och bara ett par steg/lite till än hästen först bjuder på - vila.

Är det en lite mer svårstartad häst sas, då försöker jag lägga fokuset på lätthet + balans. Tvärtom mot att be om ett snäpp till kan det nästan bli lite tvärtom-psykologi, be om lite mindre (gärna så det i sin tur riskerar bli jobbigare än att bjuda på framåt! ;) ), fokuserar också på impulsivitet i hjälperna för att sällan behöva ge hjälper utan i så stor grad som möjligt rida med eftergift från hjälperna. Lite intervallträningstänk ungefär som migo skrev: jobba-vila, samla - länga, att det händer något ofta men att hästen ändå får en pust emellan ofta.
Påminner mig själv om att sitta "med" hästen så man inte omedvetet eller t o m med flit sitter och driver hästen framåt, är före hästen sas.

Senast ändrad:

haha på mina egna har jag väldigt sällan ahft det problemet, väldigt ofta tvärtom. men om jag rider en häst som är lite loj så tacklar jag det på lite olika sätt beroende på situation och häst. för det mesta gör jag flera av dessa samtidigt :)

1. tränar sådant som intn behöver massa energi/ tar en loj och mysig tur i skogen. jag tycker man måste anpassa sig lite till dagsformen på häst och ryttare. varje pass är ett nytt blad. är hästen loj pga väder, tränignsvärk mm så väljer jag nästan alltid att träna något som passar oss för dagen. jag kortar även ner passet en aning.

2. har hästen ingen energi måste ju jag ha det så jag kan pumpa i hästen av min energi. genom att vara mer aktiv än vanligt, berömma mycket och hålla "glatt bushumör"

3. bestämmer ett högre grundtempo än vanligt och jobbar på att hålla det. inte så mycket med skänkel utan hellre då lägga på spöet ltie lätt. ex skänkel - tapp - tapp

4. mycket beröm, gärna exalterat så energin går ner i hästen och inte alltför långa pass.

5. gör saker som hästen tycker är roligt, kanske sätta upp en trail-bana, lite roliga uppgifter som man akn växla ofta mellan. alternativt markarbete på liknande vis.

6. kan välja att värma upp i trav eller galopp för att få upp energinivån. gärna utomhus.

7 energihöjande träning ex galoppfattningar bruakr de flesta höstar tycka är roligt. dock kan de ju lätt få mjölksyra av för mycket sådant arbete så det gäller att växla uppgift och/eller ge paus.

8. jaga hr kommit på att ofta när det gäller hästar som är av loj natur så är det viktigt att vara lite mer konsekvent än vanligt. när man menar trav så är det trav inte några skrittsteg sen trav. Det är viktigt på alla hästar men speciellt på lite sävliga kusar.

men framför allt, MOTIVATION. är hästen motiverad till arbetet så har man väldigt sällan problem med att de är kroniskt loja. men alla hästar har sina dagsformer som sagt.

Senast ändrad:

Vi kan "sälja" lite energi på burk!:idea:

Samma här! Har ett stooort lager jag gärna delar med mig av! :D

Skulle vilden mot förmodan vara lite för seg nån dag brukar jag (efter att jag först njutit av lugnet en stund) försöka rida väldigt omväxlande och se till att det hela tiden händer något nytt.

Försöker alltid rida så även när han är pigg, fast då skippar jag gärna galoppfattningarna (i uppiggande syfte) :angel:

Min häst har ofta såna dagar. Jag brukar köra galopp-trav-galopp-trav osv jag bestämmer först hur många språng och steg jag ska ha mellan växlingarna. Brukar börja på 8 eller 10 och gå neråt till 4-5. Det brukar ge extra energi och sen kan jag jobba vidare med annat.

Nu vet jag inte hur långt din häst är i utbildningen, men jag har en favorit övning för både hästar som behöver mer energi och de som behöver lugnas (i galoppen). Jag gör bara två olika varianter på den beroende på om det ska uppas eller lugnas.

För att öka energi:
Rider en åtta, så pass stor att hästen inte får problem, men inte så stor att hästen hinner bli seg. Lägger två bommar i "bytet" i mitten, lagom breda att stanna mellan. Galopperar in, gör halt, låter precis hästen stanna till och ber om ny galopp. Den nya galoppen ska komma pang, bom. Sen upprepar jag.
Efter ett par repetitioner så blir hästen väldigt explosiv. Har fungerat med de mest sega friesrar jag träffat t.ex.

För att lära in det (på en mindre utbildad häst) så börjar jag i skritt och ser till att halten blir tydlig för hästen, sen i trav samma sak.

För att lugna gör jag samma sak, men hästen får en större volt för att få tid på sig att varva ner, får stå i halten tills den är lugn. Om det så ska ta en halvtimme första gången. Till slut fattar dom att där inne är det lugnt som gäller.

Bommarna är bara för att fötydliga för hästen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 107
Senast: Sel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama