hur gör man ?

klottagirl

Trådstartare
hur gör man för att få upp huvudet mer på hästen när man töltar, han blir liksom lite framtung när man töltar.. han går rent och så. men inte någe fint med huvudet. någon som har något tips ? :)

Sv: hur gör man ?

Fokusera på hästens bakdel i stället. Det är liksom steg ett.

Tänkte precis som ovan skribent. Jobba bakifrån, tänk att bakbenen ska få hästen upp i tölt. Du kan aldrig dra upp en häst, jo kan kan du, men det kommer i nacken sen. Inget att rekommendera.. du får isåfall bara en felbyggd häst. Jobba på bärighet i dressyr osv.

Sprettur skrev:
Tänkte precis som ovan skribent. Jobba bakifrån, tänk att bakbenen ska få hästen upp i tölt. Du kan aldrig dra upp en häst, jo kan kan du, men det kommer i nacken sen. Inget att rekommendera.. du får isåfall bara en felbyggd häst. Jobba på bärighet i dressyr osv.
okej, näe , men det har jag inte tänkt heller, att dra upp honom.

klottagirl skrev:
okej, näe , men det har jag inte tänkt heller, att dra upp honom.

Bygg muskler på hästen och jobba bakifrån, det är det enda som hjälper och som håller i längden.

Hej Lotta!

Maria här med Kátur som du köpte Baldur av. Synd att du har fått den uppfattningen av att man får en häst lättare fram genom att dra upp huvudet på dem. Sist jag såg Baldur gick han fint med huvudet i tölten varken för djupt eller för högt när du red honom. Under de sista månaderna jag ägde honom kunde jag tom rida honom i form i den korta tölten. Om han nu har blivit så framtung så kommer det absolut inte hjälpa med att dra upp hans huvud, det leder bara till att han kommer knäcka av ännu mera i manken & sänka ryggen.

Baldur har ett fint undertramp så det krävs inte så mkt att få det bra. Det jag tränade på i tölten var mkt volter & då med boots, i kort tempo. Har du börjat rida öppna & sluta ännu? Det är jätte bra samlande övningar!

Sen red jag även på stång, vilket Baldur går väldigt bra på. Men det använde vi bara när jag ansåg att han var redo för det. Alltså kunde bära sig bra själv, ren takt & mjuk i kroppen. Det är ju också ett bett för erfarna ryttare.

Åh nu blev jag Baldur sugen :love: jag saknar honom! Synd att jag bor ännu längre bort nu.

MVH Maria

Som de andra skriver:
Arbeta hästen stark genom dressyrövningar, arbete på volt osv.
Arbeta mindre med hand och mer med skänkel, säte/höft dvs mer med hästens bakdel.
Svårt att ge råd när man inte har sett dig och hästen. Hästen behöver kanske grundarbetas ordentligt innan du kan arbeta korrekt på volt tex.
Hitta en bra tränare tycker jag vore en idee, som kan hjälpa dig med allt och se vart du ska påbörja din träning, på vilken nivå sas.
Kankse kan du kontakta "Katur" som ju också gett dig råd och som ju också ägt honom (förstår jag)
Lycka till!

Katur skrev:
Hej Lotta!

Maria här med Kátur som du köpte Baldur av. Synd att du har fått den uppfattningen av att man får en häst lättare fram genom att dra upp huvudet på dem. Sist jag såg Baldur gick han fint med huvudet i tölten varken för djupt eller för högt när du red honom. Under de sista månaderna jag ägde honom kunde jag tom rida honom i form i den korta tölten. Om han nu har blivit så framtung så kommer det absolut inte hjälpa med att dra upp hans huvud, det leder bara till att han kommer knäcka av ännu mera i manken & sänka ryggen.

Baldur har ett fint undertramp så det krävs inte så mkt att få det bra. Det jag tränade på i tölten var mkt volter & då med boots, i kort tempo. Har du börjat rida öppna & sluta ännu? Det är jätte bra samlande övningar!

Sen red jag även på stång, vilket Baldur går väldigt bra på. Men det använde vi bara när jag ansåg att han var redo för det. Alltså kunde bära sig bra själv, ren takt & mjuk i kroppen. Det är ju också ett bett för erfarna ryttare.

Åh nu blev jag Baldur sugen :love: jag saknar honom! Synd att jag bor ännu längre bort nu.

MVH Maria

det var inte baldur som jag skrev om i inlägget .. :) det var en kompis häst som jag red i veckan.
nej, baldur går jättefint.han är ren och fin i tölten nu, och travar gör han mer än gärna. hade ju lite problem med det först, du vet. :) du borde verkligen komma och se honom. gått ner i vikt har han gjort också. du får väll höra av dig om du åker här förbi nångång. :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Lejd
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hör ni. :up: Har ni något tips hur en får sin tinnitus att åtminstone lugna sig lite. Jag är förkyld och det sjunger i öronen. Orkar...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka