hur gör man ? :S

J

-jossan-

Hej!

ja har en häst som jag har haft i ca 2 år och han är verkligen den perfekta nybörjarhästen och han har verkligen satt sig i mitt hjärta<3

Men nu när man börjar kräva mer av han så är han inte längre lika perfekt.....hur ska man göra?

ska man ha kvar den hästen {som man verkligen älskar} och fortsätta att hålla på och träna och träna utan att komma så långt fast man vill det, eller ska man köpa en ny utbildad bättre häst??

va hade ni gjort?

Sv: hur gör man ? :S

Nu vet jag inte vad det är för problem du menar har uppkommit, men hade jag verkligen älskat hästen och känt att vi trots allt passade bra ihop hade jag absolut valt att försöka komma vidare, med hjälp av tränare/veterinär/annat. Å andra sidan har jag inte direkt några tävlingsambitioner... Jag vill bara träna och ha kul tillsammans med mina hästar och jag skulle aldrig komma på tanken att sälja någon av dem bara för att den inte var 'perfekt'. :crazy: Alla har vi våra upp- och nedgångar.

Men är det så att det känns riktigt fel eller tenderar att bli farligt, ja då är det kanske bättre att hästen får komma till en annan ryttare som kan hantera situationen medan man själv köper en mer passande häst. Svårt att säga.

Senast ändrad:

Satt nyss i EXAKT samma sits som dig! Men jag har haft min häst i 6 år...
Han och jag passar verkligen ihop till 100% kemimässigt, men tyvärr var han för stor och tung för det jag ville hålla på med. Jag kunde verkligen inte sälja min pärla, inte heller lämna på foder.

Så lösningen blev, efter 5 års letande stallplatser och andra lösningar, att vi bygger ut stallet där han står nu och jag köper en till häst. Så om en månad kommer mitt nya lilla stjärnskott, en 1 årig quarter hingst:banana:

Du har ingen möjlighet att ha 2 hästar? Ekonomi, tid, stallplats? Finns inte det är det nog foder eller sälja som är enda utvägen:(

Jag hittade världens bästa hem till min gamle läromästare och köpte en galen gångartshäst istället. Det är det som känns bäst, för alla parter.
För det är inte rättvist mot hästen att jag började tröttna på ridningen och inte var lika seriös längre, det är bättre att han får vara hos någon som verkligen tycker han är helt super och uppskattar allt hos honom.

ja har redan han och en häst till och ett föl som föddes för 2 veckor sen, och mamma vill gärna ha mer hästar och så, men pappa tycker att det gott och väl räcker med tre hästar, men den andra hästen jag har är en shettis så hon kan jag heller inte träna med o.s.v.

Men just nu känner jag att jag ska försöka att "kämpa" med honom i träningen ett tag till så får vi se, ja har inte pratat med min tränare om detta än, men ska nog göra det........ :S

Hmm lite knepigt det där =/

Vad har du för häst nu? Vad är det du vill göra? Har inte din häst kapacitet nog?

gubben skrev:
Hmm lite knepigt det där =/

Vad har du för häst nu? Vad är det du vill göra? Har inte din häst kapacitet nog?

Han är en new forest valack på 15 år {snart 16}

Jag vill tävla i hoppning, jag vet att han har gjort det innan, får vi har haft lite kontakt med en av hans förra ägare men han är importerad från Holland, och dom senaste 5-7 åren så vet jag inte riktigt vad han har gjort, men när vi köpte honom så var min ridlärare med och hon tyckte absolut att vi skulle köpa honom, men då kunde jag ju inte lika mycket.......

Jag tycker du ska ge han en chans till! Om inte du verkligen vet att det är hopplöst...

Jag gav min häst nya chanser i 5 år men han klarade som sagt inte av det. Behövde en mindre smidigare häst som har lättare för sig...

Din shettis då? Vad gör du med den? Kanske någon annan stjärna kan ta dennes plats?

gubben skrev:
Jag tycker du ska ge han en chans till! Om inte du verkligen vet att det är hopplöst...

Jag gav min häst nya chanser i 5 år men han klarade som sagt inte av det. Behövde en mindre smidigare häst som har lättare för sig...

Din shettis då? Vad gör du med den? Kanske någon annan stjärna kan ta dennes plats?

ja kör henne lite och så rider jag på henne.... men det är hon som nyss har fått fölet men jag funderar på att fölet kan ju kanske bli nåt... :P
Nu känns d som att jag vill ha kvar han iaf...;)

om du vill tävla hoppning o han gjort det innan, börja hoppa han då?
jag har precis börjat hoppa mitt 16 åriga sto som ej hoppat på 6 år.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka