Hur gör man när man inte har hö analys?

T

Tomaten

Jag står i ett stall där, hö,havre,korn,betfor och några hippo vitaminer(mineraler som täcker typ "allt". De har mycket mark som är spridda över stora ytor, så att plocka lite hö och skicka in på analys är ju som att kasta pengarna i sjön för så fort det kommer balar från ett annat ställe så kanske det skiljer i värdena.
Hur gör man när man ska beräkna foderstat i så fall?
han har ju liksom inga problem att hålla hullet, humöret eller orken uppe så jag är inte direkt orolig men jag tänker på att han börjar blir lite gammal och han är ju "sjuk" så en bra foderstas kanske man skulle knåpa ihop ändå?
Ska man bara gissa och ge lite av varje, räker det med bara havre,korn,betfor och vitaminer/mineraler eller ska man ge något mer om man inte är säker på höet eller ska jag bara fortätta så som jag gör?
ja, ge mig tips är ni snälla!

Sv: Hur gör man när man inte har hö analys?

Utan grovfoderanalys kan man inte räkna foderstat. Då får man helt enkelt fodra med ögat.

Tumregeln minst 1 kg ts/100 kg häst får man börja med att ta hänsyn till. Tappar hästen muskler hade jag satt till protein (t ex lucern), tappar hästen hull hade jag fortfarande provat med lucern och kanske olja (eller ökat havren eller det kraftfoder man väljer).

Håller sig hästen fin på den foderstat man valt att börja på är det kanon och inget att oroa sig över. Men tänk på att många hästar visar proteinbrist först framåt december-januari då de "plötsligt" faller ur. Det är något som man ofta bäddat för under hösten med ett sämre grovfoder.

Senast ändrad:

Men kan ni inte använda ett parti i taget då? Eller är det kanske så ni ska göra?
Och anaysera de partier ni använder/ska använda?

Jag har ett 20-årigt varmblod som har fri tillgång på hö och som tillskott får hon 3 nävar betfor om dagen. Jag har aldrig nånsin analyserat nåt hö utan hon äter till hon blir mätt och sen är det bra med det. Hon har alltid varit i gott hull, nästan liiite för gott i bland så jag har aldrig brytt mig om att analysera höt för jag tycker det är att kasta pengarna i sjön. Hur sjutton bar sig folk åt förr i tiden innan analyserna var uppfunna? Då fick ju hästarna slita mera än i dag och inte sjutton var dom undernärda för det.

Jag tänkte precis som du, ända tills i vintras.... Vi tyckte silaget såg bra ut (och det var det för övrigt), men ts-halten var kass. Det tog evigheter att få upp min häst i muskler, hull och kondition igen. Hade vi skickat det där provet tidigare hade aldrig situationen behövt uppkomma, eller vi kunde åtminstone hävt den tidigare.

Generellt tror jag att "förr i tiden" fanns det ett gedignare hästkunnande när det gällde hull och foder. Man fodrade hästarna med hö man slagit själv, och därmed visste kvaliteten på. Jag gissar också att man hade ett bättre öga för sina hästar än vad vi har, eftersom man levde med dom dygnet runt på ett helt annat sätt än vad vi gör.

Men så skulle de hästarna aldrig prestera max i en 150 cm tidshoppning, gå en GP-dressyr eller starta Badminton heller...

JO nu ljuger du, det var vissa år som var dåliga men det såg man först efteråt!

Visst, det är ett val man gör om man vill analysera eller inte, men jag vill i alla fall veta vad jag stoppar i mina hästar.
Kan ta exempel på höt jag hade i vintras, första omgången hö jag köpte hade 7,8 MJ och 56 smrp per kg foder, på det klarade dom sig utmärkt utan en massa tillskott förutom lite mineraler eftersom de inte riktigt räckte till.
Nästa omgång hö visade sig innehålla 7,4 MJ och 17 (!!) smrp. Jag behöver inte använda fantasin så mycket för att förstå hur hästarna hade sett ut efter ett tag om jag bara hade chansat på att höt skulle vara bra och på måfå slängt åt dom en skvätt havre eller lite betfor till det höt…
De slantar som en analys kostar är väl använda pengar anser jag.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Alla hästar, oavsett användningsområde bör väl få bra grovfoder?

Ride on skrev:
Hur sjutton bar sig folk åt förr i tiden innan analyserna var uppfunna? Då fick ju hästarna slita mera än i dag och inte sjutton var dom undernärda för det.
Dels så var hästarna undernärda förr.
De skulle ju arbeta så mycket som möjligt till ett så litet pris som möjligt.
Fodret skulle räcka till så många djur som möjligt så det skulle sparas.
Vissa fick ju p.g.a. fattigdom bära ut sina kor ur ladugården om vårarna.

Och dels så visste man ju från vilket fält och vid vilken tid som höet var taget.
Och genom en ofta flera generationer lång kunskap om just det fältet, så kunde man gissa sig till hur hästarna skulle föda sig på just det höet.
Så de rika kunde ju fodra sina hästar ordentligt.

Sedan så hade man det där med olika årgångar som blev olika bra.
Detta berodde oftast på om det hade varit ett bra eller dåligt höår.

Korven skrev:
JO nu ljuger du, det var vissa år som var dåliga men det såg man först efteråt!

Sens ka man inte glömma att 'förr i tiden' när man hade arbetshästar så tog man oftast eget foder. Och var det ett dåligt år så fick det liksom vara så. Det var inte så att man då kunde köpa hö från annat håll, det höll inte ekonomin för. Så man kan inte rakt av jämföra med idag. Men dåtidens arbetshästar fodrades med ganska höga spannmålsgivor och de höjdes de åren höet var dåligt. De åren mjölkade korna sämre med och det blev mindre och sämre kött vid slakten. Det var INTE så att bonden INTE fattade vad detta berodde på, men det var liksom naturens gång och ekonomin tillät inte att kassera gårdens egna hö och köpa annat.

Ser lite samma sak hos de bönder modell små som är självförsörjande på foder idag med, de vet när det är ett dåligt höår, och de ökar på kraftfodret då och 'tar' att korna mjölkar sämre etc. De vet vad det beror på, men de ekonomiska marginalerna för de där pyttejordbruken är så små att skulle man kassera (för vem vill köpa det?) årets skörd för den är för dålig och istället köpa in DYRT utifrån så stavas resultatet KONKURS.

Men det är skillnad på mjölkar sämre och sämre betalt vid slakt och på sämre prestation på en ridhäst. Så man kan inte rakt översätta.

fälttävlansnörd skrev:
Men så skulle de hästarna aldrig prestera max i en 150 cm tidshoppning, gå en GP-dressyr eller starta Badminton heller...
Det är helt sant, hästarna används på ett helt annat sätt idag och det är inte uteslutande lättfödda arbetsraser heller.

Ride on skrev:
Hur sjutton bar sig folk åt förr i tiden innan analyserna var uppfunna? Då fick ju hästarna slita mera än i dag och inte sjutton var dom undernärda för det.

Visst fanns det hästar som var undernärda och slet fruntansvärt ont.

Vissa människor har känsla för hästen och vad den behöver, andra har det inte. Precis som redan skrivits så fanns det vissa riktvärden och specifik kunskaå att gå efter, och dom kunde sällan göra med än att ge av den mat som fanns. Bära eller brista.
Förr så umgicks människorna, som hanterade hästen, med den på ett mycket tätare sätt än vad man ofta se i dag. Hästen jobbade tillsammans med människan i stort sett hela dagen. Många kände sin häst bättre än sin egen fru...

I dag vet vi mer, så varför ska man då göra sig dummare än vad man behöver, undrar jag?

Människans egna matvanor har ändrats och i dag vet vi vad som händer om vi äter en obalanserad kost.
Handlar det inte om ansvar? I detta fall ansvar för sin häst.

Jag är helt övertygad om att det finns människor som kan avgöra vad hästen bör äta för att må så bra som möjligt, för att vara i psykiskt och fysisk balans. Precis som det finns människor som inte bryr sig, människor som inte vet, människor som inte vill lära sig mer och eller utvecklas.

Hästen är utelämnad, kan inte själv bestämma vad den vill äta, utan bara få det som serveras.
Men man kan ju undra om räddninen är att "Hästen vet inte bättre"? Den anpassar sig så gott den kan. Den gnäller inte.

Max i GP och sånt är knappst lika hårt som hästarna fick gå förr i tiden..De hästarna var som bilar. Inga gosedjur utan färdmedel.Oftast levde hästarna förr inte många år de gick långa dagar, 10 timmars pass år ut och år in var inte ovanligt.
Folk körde folk som taxi och de var deras levebröd och då var pass på 12 timmar inte ovanliga!
Folket var fattiga och hästarn undernärda men de fick jobba lik förbannat.
Dog hästen så köpte man bara en ny.Hästen hade då inte samma status som den har idag!

Jag har kört oanalyserat nästan hela mitt hästliv och ingen häst har någonsin under dessa 20 åe dött eller mått sämre än den som fått analyserat käk=)

Morotsbiten skrev:
Jag har kört oanalyserat nästan hela mitt hästliv och ingen häst har någonsin under dessa 20 åe dött eller mått sämre än den som fått analyserat käk=)

Ditt sto som kastade då?

Senast ändrad:

Morotsbiten skrev:
Folk körde folk som taxi och de var deras levebröd och då var pass på 12 timmar inte ovanliga!
Folket var fattiga och hästarn undernärda men de fick jobba lik förbannat.
Dog hästen så köpte man bara en ny.Hästen hade då inte samma status som den har idag!

För många hade inte hästen samma status som idag, men det var långt ifrån att "bara köpa en ny". Då liksom nu kostade hästar pengar, som man sällan hade som tex fattig bonde, eller åkare eller vad det nu kunde vara. Hästarna var en förutsättning för deras levebröd och åt nog ofta bättre än ägarna, även om de kanske var undernärda.

Morotsbiten skrev:

Hur vet du det? Har du jämfört samma häst under samma förutsättningar och samma period med analyserad foderstat?

Jag fodrade oanalyserat i MÅNGA år. Ansåg att det var blaj och trams med analyser. Det var 'inga problem'. Sen så sammanföll att stoet fick fång med att en fyraåring inköptes och då ville jag ha analys. Så jag analyserade. Dock, första åren hjälpte det inte mycket då jag RÄKNADE uppåt väggarna med. Stoet var för trind och fyraåringen föll ur, såg rent förjävlig ut vintertid trots att han fick mat tills det rann ur öronen på honom. Brukade inte 'repa' sig hullmässigt förrän efter en sommar på bete.

Sen lärde jag mig RÄKNA också, upptäckte att valacken behöver högt över tabellerna, och dessutom en SRP/MJ-kvot på 7. En lägre kvot och han kan få hur mycket mat som helst utan att det blir bra.

Och med analyserat foder OCH rätträknad foderstat så se på sjutton men trinda stoet kunde stå på fri tillgång UTAN att bli fet, valacken höll sig fin vintern igenom. Och jag som inte haft något att invända mot musklingen innan fick se mina HAGGÅENDE hästar förvandlas till belgian bluehästar och sätta muskler som de inte ens satt i hård träning innan.

Sen jag både analyserade, betalar för ett grovfoder som PASSAR och sen räknar rätt så står valacken på enbart hösilage (med rätt kvoter och rätt värden) och håller sig (för) trind. Se på fasiken..

Så, det är lätt att UTAN korrekt jämförelse säga att de minsann mår bra UTAN analys. Och det är skillnad på må bra och må optimalt..

Om jag fodrat min unghäst med ögat hade det gått åt helvete med besked förresten då hennes stackars skelett hade blivit helfel av en helfel mineralkvot t ex..

Alexandra_W skrev:
Hur vet du det? Har du jämfört samma häst under samma förutsättningar och samma period med analyserad foderstat?

Du tog orden ur min mun! :D :bow: Och jag håller helt och fullt med resten av ditt inlägg också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 978
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama