Hur gör man bäst permanentbädd av torvströ?

E

edvard

Har haft mina hästar i halmad spilta men ska nu få in dom i box och har tänkt använda torv som verkar mer lättarbetat, färre antal skottkärror till dyngestan. Har problem med axlarna så det vore skönt. Men hur gör man, ska man ha kalk i bädden och hur mycket i så fall och när häller man i den. Hur ofta byter man hela bädden. Boxen är ca 10m2 och innehåller en islänning eller sto med föl, hur mycket lägger man in första dagen?
Tacksam för svar.

Sv: Hur gör man bäst permanentbädd av torvströ?

Täck hela golvet med kalk, ett par millimeter tjockt räcker.
Ös in massor med torv, runt 15-20 cm tjockt. Skulle gissa att du behöver ca 4-5 balar första dagen.
Låt hästen trampa runt i boxen ett par dagar, ta bara bort skiten och platta/jämna till resten. Det blöta är bara bra för bädden, det får den att sätta sig.
Fyll på mer torv efter ett par dagar, när det första lagret plattats till och sjunkit ihop.
Fyll sedan på när det behövs, så att det alltid är torrt överst på bädden.

Byt ut hela bädden 1-2 ggr om året.

Lätt som en plätt! Du kommer spara både din näsa/hästarnas näsor (luktar ingenting om bädden sköts rätt), din rygg och din tid!

Lycka till!

/Josefine

Tack för hjälpen nu ska jag åka och handla torv.

Det är också bra att kalka fuktiga eller luktande partier varje gång man mockar - det ger bättre miljö för "rätt" bakterier i bädden (de som bryter ner ammoniak, så att det inte luktar). I allmänhet är det lättare att mocka om man inte lägger in för mycket ny torv åt gången (gäller även i början - jag brukar hålla på och fylla på i några dagar istället för att lägga in allt på en gång).

Det finns också olika sorters torv.
Se till att inte köpa torv som är för fin. Det ska vara lite längre fibrer i torven för att få till en bra bädd. Är det för korta fibrer drar hästen gärna runt torven och det är svårt att få en bädd.
Fast jag vet inte om det går att välja vilken sorts torv man vill köpa. Där jag köper min torv kan man i alla fall välja.

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 158
Senast: bigganl
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: bigganl
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 179
Senast: Pancakes
·
Hästvård Nu kommer nyförvärvet hem snart o det ska fixa en del innan. Tänkte ha djupströbädd/permanentbädd i boxen. Dels för isoleringens skull o...
2
Svar
32
· Visningar
8 226
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka