Hur gör jag nu??

Corax

Trådstartare
Vi har bytt hösilage (annan vall, annan analys)och jag har inte den blekaste hur jag ska bete mig med foderstaten nu.
Energin är jättelåg och jag är van vid tvärtom, att man får pyttsa på med protein.
Silaget är rätt blött (enligt analys TS36 men balarna landar ungefär på 45)och ger jag 30(!)kg så blir energin alldeles perfekt för min häst.
Mj; 3,4
Smbrp; 32
Men det Går inte. Det är för det första ingen som skulle Orka fodra min häst och jag vet inte ens om hon skulle äta upp så mycket. Det sista är såklart det största 'problemet'.
Nog för att jag vet att överslag på protein från grovfoder inte är någon panik men fröken får inte gå upp ett gram mer. Snarare tvärtom. Borde ändå inte en så hög kvot innebära någon form av viktökning även om energin är kvar på samma?
Sen vill ju hästen helst ha nått i krubban...

Hur skulle ni ha gjort?
Har jag ett 'lyx-problem'?

Sv: Hur gör jag nu??

Du skulle kunna blanda ut med halm, innehåller bara Mj inget smb rp. Minns dock inte hur mycket.
Sen kan du ge betfor och olja, olja är ren Mj. Håll dock koll på Ca/P kvoten då betfor innehåller rätt mycket Ca.

Min valack fick problem med lös mage nu i år då mitt hö också har hög kvot av protein, vilket är rätt vanligt enligt min veterinär. Han har blivit mycket bättre nu när jag sänkt kvoten på detta sätt.

Jag är inte riktigt med på hur du menar.
Energin i fodret är den totala mängden energi oavsett var den kommer ifrån. Om du ger 30 kg för att hästen behöver så många MJ så kan den inte bli tjock av det, ganska så orimligt.

Däremot så kan det kanske bli lite mkt protein men jag undrar det. Vad är det för häst?

Nog för att jag vet att överslag på protein från grovfoder inte är någon panik men fröken får inte gå upp ett gram mer. Snarare tvärtom. Borde ändå inte en så hög kvot innebära någon form av viktökning även om energin är kvar på samma?

Ge hästen så mycket av grovfodret som den orkar äta, dvs. fri tillgång. Hästar mår bäst av att ha fri tillgång till grovfoder. Är hästen överviktig är det bara bra om hon får lite mindre energi. Räkna energibehovet på hästens idealvikt och ge efter detta. Kan du inte ge grovfoder som täcker detta energibehov så kan du komplettera med t.ex. betfor och ev. havre.

Proteinöverskottet är inget problem. Det är för mycket energi som hästen blir fet av inte proteinet.

Jo jag vet att det är energin som hästar blir tjocka av. Men eftersom jag har varit tvungen att hålla hästens foderstat under extrem kontroll så kände jag att det bara vore 'så typiskt' om den här kusen skulle bli fet av extremt överslag av protein. Bara för att... Även fast jag tror mig veta att det är energin som ställer till övervikt.
Har hela tiden hållit den här hästen på totalt max 105 mj. Går hon på 95 så är hon alldeles lagom men i år valde jag ett högre mj-intag (högre kvot öht)då hon dels går tuffare och behöver bygga samt måste må bra också. Hästen är ett matvrak men blir tunnrund av minsta lilla. Att jag har kunnat hålla henne på 12-14 kg Torrt hösilage/dag den här vintern har varit så himla skönt. Annars har vi oftast haft hög energi i våra skördar.

Havre kan jag inte ge hästen då hon har 'havreskalle'. Betfor vet jag inte men jag skulle ju alltid kunna prova.

Ska även kolla om det är fysiskt möjligt att lyfta av tio kg Ikea-påse med silage från en krok högt upp på väggen... och om man sen orkar släpa den till hästens box/hage. Samt om det blir uppätet... :grin:

Hur mycket räknar man att en häst kan äta per dygn? Om det är ett glupskt halvblod vi pratar om.

Hästen är ett halvblod på sju år. 166 i mkh. Väger ca 580 nu kan jag tänka mig.

Halm vågar jag nog inte ge. Dels för att det är väldigt svårt att få tag på bra halm just nu och vidare är hästen väldigt dammkänslig.
Men skulle hennes mage toka ur så är det ett alternativ jag kan överväga.
Och krångel med magen är väl nästan förutbestämt. Hon har känslig mage och brukar lätt få vätska i avföringen när något inte riktigt är som det ska.
Minns jag rätt så räknar man 5 mj/kg vad gäller halm. Rätta mig någon om jag har fel.

Någon som har siffror på olja?

Börja med att kolla hur mycket du faktiskt kan få i henne. Då vet du sen exakt hur mycket som felar.
Behöver du tillsätta energi kan du ge olja. Annars ska tydligen majs, råg och sockerbetsmelass ha relativt låg proteinhalt.

Men om silaget har en TS på 36% så är det väldigt mycket vatten i det, vilket självklart gör att det väger mer (på samma volym). Så 30 kg är bara drygt 10 kg i torrsubstans och inte jättemycket för en fullstor häst. Men visst, det blir tyngre att bära ;)

Angående majs som någon nämnde så är det rätt svårt att få tag på och relativt dyrt. I alla fall då jag kollade upp det för ett par år sedan.

Jag kan då inte låta bli att fundera över vilken TS olja har.. :p ;)

jeje, jag vet, 100% men tycker att det lät lite roligt :angel:

min foderbok säger att olja har 31,3 mj/kg ts

denna har vi precis haft på tenta på riksanläggning så jag antar den är rätt så rätt.. ;)

Corax: Som jag skrev har jag precis tentat av kursen "foderlära". fast jag är nog rätt kass på att räkna ändå. Eller rättare sagt, jag behöver min tid på mig ;)
Tänker dock inte ge mig på ditt problem, då blir jag sittande hela natten :p

men jag förstår ditt problem med problemet hehe!

Jag letade ett foder med högt MJ o lågt prot. Hittade Salsa Havrefri på 12MJ o 70g smbrp. Ger det + olja för att få upp energin.
Annars så finns det ju betfor.
// Linda

Tack för tipset!
Nu har jag löst det genom att lägga till olja och halm. Jag är överlycklig över att vi kunde få tag på bra foderhalm men mindre lycklig över att hästen inte äter det bättre. :grin:

Seabaz; Räknar gör jag ju själv så det behöver jag ingen hjälp med. :) Och som sagt så blev det väldigt bra med olja och halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 324
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 587
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp