Hur göra?

Nessaja

Trådstartare
Det är som så att min svärmor och jag har född upp och äger en häst tillsammans. Hästen i fråga är 3 år nu och ett hoppstammad halvblod och jag vill gärna köpa ut henne då det ändå bara är jag som tar hand om hästen och rider.
Det är jag som har gjort allt jobb med honom (börjat tömköra/longera och rida in med hjälp av tränare samt påbörjat inkörning tillsammans med min sambo).
Vad tycker ni, hur mycket ska jag erbjuda henne? När man kollar runt på nätet ligger ju 3-åringar mellan 30.000 till 90.000 beroende på stammen osv...
Och ska jag ändå göra en besiktning fast jag har ägt halva honom sen födseln? På pappret står hon som ensam uppfödare och ägare men alla är överens om att vi har född upp/äger honom till hälften var. Vittnen finns i form av hennes man (min svärfar) och hennes dotter (min sambo).
Tack för tips och funderingar.
/Nessaja
 
Sv: Hur göra?

Du får väl först fråga om hon är intresserad av att sälja sin del, och i så fall hur mycket hon vill ha för den? Att komma och bjuda utan att ha något försnack låter ju som upplagt för konflikt grande.
 
Sv: Hur göra?

Ajajaj hoppas ni har god relation med varandra eftersom det är hon se äger hästen. I värsta fall kan du känna dig blåst på ditt jobb med den.

Håller tummarna för dig att du får den billigt :)
 
Sv: Hur göra?

På pappret står hon som ensam uppfödare och ägare men alla är överens om att vi har född upp/äger honom till hälften var. Vittnen finns i form av hennes man (min svärfar) och hennes dotter (min sambo).
Tack för tips och funderingar.
/Nessaja

Hon står som uppfödare och ägare, men "alla" är överens om att ni äger honom tillsammans och vittnen finns. Då undrar jag: ingår inte svärmor i "alla"? Varför påpekar du att det finns vittnen om du och svärmor är överens? Varför inte be att ni skriver ett kontrakt där det står att ni äger halva var? Varför inte prata med svärmor om vad ni ska göra med hästen? Vad har hon för tankar? Varför inte tala om att du gärna skulle vilja att hästen var din egen och att du därför gärna köper ut hennes del i hästen? Sedan får ni komma överens om hur mycket det ska kosta. Det låter litegrann som om ni inte har en jättebra relation, eller?
 
Sv: Hur göra?

Har du köpt en andel av hästen?

Eller har din svärmor bekostat betäckningen och alla kostnader på hästen fram till idag?

För är det så anser jag inte att du ska ha rätt till en krona utan ska va glad att du får låna en fin häst gratis och få rida och tävla.


Att din svärmor då har varit snäll och sagt att ni kan få va med och ha den som din egna betyder inte ordagrant då att du fick hästen.




Men har du varit med och betalat 50% på alla kostnader genom hästens liv och ni muntligt verkligen har sagt att du är delägare ja då ska du ha rätt till att få bli utköpt eller få köpa ut hästen.
Men har du då varit så(ursäkta ordvalet) korkad att du inte har skrivit ett kontrakt med svärmor utan låtit henne stå så uppfödare och ägare finns de risk för att du kommer bli lurad och har då inget att komma med.


Att dra detta inför rätten om du nu vill de kommer troligen kosta mer än vad det smakar och för de pengar skulle du kunna ha köpt en fin häst för ist!

Men har du köpt en andel så kan man ju hoppas att svärmor din är snäll och ärlig och inte lurar dig.
Skulle de nu va som så att hon inte är de när du frågar om du får köpa ut henne och hon säger att det är ju hennes häst hon står som ägare så gäller det för dig att bita dig i tungan och bara lugnt säga nått stil med Okej ja då har jag missuppfattat del hela trodde jag var delägare men nu vet jag och så va glad och trevlig.

För det är din svärmor= en person du aldrig kommer ifrån så länge du har din sambo!

Sedan kan du bara meddela din svärmor att du ska köpa dig en egen häst och inte längre vill hjälpa henne med sin häst och så sköter du dig själv och vet till framtiden att du har en svärmor som är fuckt up men de är bara gilla läget!




Usch hoppas de läser sig
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 766
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 076
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 173
Senast: Meggan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 255
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp