Hur göra med mitt sto med föl??

L

lantisen

Ska nu sälja mitt sto som har föl. Fölet är då 8 månader gammal. Han har stått själv i boxen länge på nätterna. Men han går fortfarande med sin mamma på dagarna. Han diar givetvis mycket på dagarna. När jag släpper ut stoet så rinner det om brösten på henne. Om 23 dagar ska vi åka med stoet (hon är såld). Hur ska jag göra med maten till stoet nu. För att hon ska sina lite med mjölken? Har gett henne mycket mat tills nu eftersom hon blev för smal fort tycker jag. Säg inte att jag ska ta bort fölet från stoet redan nu. För det fungerar aldrig. Då springer han igenom staketet och hon kommer att springa och skrika hela tiden. Har provat en gång. Men jag är rädd att stoet ska få mjölkförstockning eller vad det kallas om man bara slutar tvärt. Tex att ge henne all mat som vanligt och hon får ge di som vanligt ända tills vi åker med henne. (snyft) tycker att det är vidrigt att göra så här. Det är hennes första föl och hon är väldigt mån om honom. Själv är hon 17 år. Jag känner mig som en djurplågare.
Hjälp mig snälla!!! Hur ska jag göra med allt?
Tacksam för alla svar. :smirk:
 
Jag började dra ner ett par veckor innan, sista veckan fick hon bara hö (fri tillgång inne) och lite betfor + mineraler och vitaminer. Sen hos nya fodervärden stod hon på bara hö och betfor tills juvren var små igen, det tog ett par veckor.
 
Ok tack! Men då blir ju kvoten väldigt dålig eftersom jag har ett hö på ca 5.65. Hon får nu en kvot på ca 9.5. Blir det inte lite för dåligt då? Eller är det, det som är meningen iofs.
 
Det är under så pass kort tid att det får gå ändå. Proteintillskott är det SISTA du ska ge till ett sto som ska minska mjölkmängden.
 
Bra, då vet jag. Ska sluta med allt utom hö och lite betfor och morötter och mineraler då ca 2 veckor innan hon åker.
Tack så mycket för svaret.
 
Skulle nog rekommendera att ta bort "fölis" från mamman även dagtid nu. Han är tillräckligt gammal för att klara sig på egenhand med bra foder i rätt mängd. Stoet skulle jag bara ge som Magdalena sa enbart hö o lite betfor+ mineraler o kanske nån morot. Ju mer protein man stoppar i henne desto mer mjölk producerar hon.
 
Jo, jag vet att desto mer protein desto mer mjölk blir det. Det var därför som jag ville fråga hur jag skulle gå tillväga. Och att sätta fölisen i en annan hage går inte. Detta skrev jag om förut. Då springer han igenom hagtråden och stoet springer och är orolig hela tiden. Detta vill jag inte vara så elak att göra innan hon ändå ska åka härifrån. Sedan tycker jag inte att fölisen äter så mycket som han borde göra för att klara sig riktigt än. Så jag tycker att så länge som möjligt ska fölet få gå med sin mamma. För ändock är nog hennes mjölk bättre än allt hö i världen.
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
964
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 471
Senast: Stereo
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp