Hur göra analys på hösilage!

C

carran

Då vi givit upp hoppet om att få in hö i år så blir det istället hösilage. Nu undrar jag bara hur det går till rent praktiskt när man ska skicka i väg det på analys? Med höt har jag ju gjort så att jag tagit en näve var ur några balar, lagt i påse och skickat i väg. Men man kan ju inte öppna alla hösilagebalar så hur gör man då? Kan man vara med vid skörd och ta direkt ur strängarna innan press eller är det ok att bara ta från en bal? Funkar det att skicka i vanlig plastpåse eller blir det dåligt eftersom det inte är torrt? Ni som vet kan väl hjälpa mig med detta? Tack på förhand :bow:
 
Svar ja...att ta ute på fältet är väl det bästa...men om inte, dvs om allt redan är plastat och klart kan man använda höborr och ta tussar samt tejpa igen hålen med speciell tejp..annars finns tredje alternativet: man tar ur varje bal som öppnas och sedan fryser man in proverna tills man fått så mycket man vill ha. Det tar ju längst tid..men ändå.
 
Åh, tack så mycket! Då blir det till att traska på åkern och samla då.
 
och se till att du skickar det så det inte ligger på posten över helgen.
 
om allt redan är plastat och klart kan man använda höborr och ta tussar samt tejpa igen hålen med speciell tejp..

så denna tejp förhindrar att ens en enda syremolekyl kommer in i silagebalen eller? punkterar man en bal så punkterar man den och släpper in syre som startar jäsningen..

eller sprejar man in något medel så att inget händer? :confused:
 
NÅGRA syremolekyler gör faktiskt inte så mycket!
De aeroba mikroorganismer som finns i balen förbrukar syret. Dock vill man inte ha in så mycket syre att dessa m.o:s börjar tillväxa.
 
Tack för era svar! Jag kom på en ny fråga, om hösilaget fryser på vintern går det att fodra med då? Är det ok om man tar in det så det kan tina eller är det förstört för alltid om det har varit fruset? Risken finns väl att det fryser i hagen om det är riktigt kallt ute, äter hästarna det då? Det här blev visst många frågor men det är första säsongen med hösilage för mig så man undrar ju en del. Våra balar kommer stå ute, bör de stå på pallar då eller kan de stå direkt på marken? Vet. kommer i alla fall på fredag för att vaccinera mot botulism, ska passa på att fråga en del då också. Hoppas någon orkar svara på allt detta :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 413
Senast: ameo
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Bonden har valt att ta fram torrare hösilagebalar nu när det är kallt för att den andra skörden börjar ta slut så han vill "spara" lite...
Svar
11
· Visningar
1 362
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp