Hur gör ni när en häst har brist på något?

S

shetland

Ja, vad jag menar är; om ni får hem en häst som har brist på energi (är för tunn) eller har brist på proteiner (rygg som en takås), vad lägger ni då hästarna på för värden?
Räknar ni ut hur mycket hästen ska ha vid normalt hull, och ger sen det, eller lägger ni på mer, så att det blir ett överskott tills de har hämtat sig?
Jag har en hingst, shettis, som ska visas på premiering till våren. Köpte honom för 2 månader sen, och då var han mycket tunn över rygg och rumpa=proteinbrist, men sen han kom till mig har han hämtat sig fint, är nu rund och fin över rygg och rumpa. Men, dock tycker jag fortfarande att han fattas på framdelen, hals, bog och manke. Hingstar ska ju vara lite maffigare där när man visar dem, och nu undrar jag hur ni hade gjort för att få upp honom mer. Hade ni gett honom det han SKA ha enligt normalvikt, eller hade ni lagt honom på ett överskott?
Hästen får idag 43 MJ och 322 g SmRP = kvot på strax över 7 tror jag. Han blir 3 år till sommaren. Beräknad vuxenvikt ca 250-300 kg. OBS, det är inte energi han behöver mer av, han är fin i hullet, utan det är muskelmassa jag vill ha mer av. Läs nu rätt, inte muskler, för det tränar man fram, utan muskelmassa, om ni förstår hur jag menar!?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Hur gör ni när en häst har brist på något?

E-vitamin är bra för muskelmassan.

Dessutom har jag fått många skraltiga fina med hjälp av B-vitamin, korn, kli , havre och betfor. akta att ge för stora givor bara, det är mycket protein i den blandningen.
Musli är mumma och ger gott hull också.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 732
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 465
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 443
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp