Hur gör ni med ridbana på vintern?

Tussemaja

Trådstartare
Ni som har ridbanor - hur gör ni på vintern? Många som saltar? Plogar ni?
Hur gör ni när det töat och blivit is? Om ni inte plogar - har ni nåt bra sätt att jämna till snön (om den är använd) när det frusit på?
Jag vill helst inte ploga eftersom jag vet att det blir isbana sen när det börjar töa. Idealet är nån dm snö tycker jag, men så fort det blivit spår i den och sen fryser på, så blir det ju ojämt underlag. Salta blir för dyrt eftersom det regnar ena dan, fryser nästa, och nästa igen kan det komma ny snö igen.... Säkert finns inte den optimala lösningen men kanske tips?
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Rider inte alls i paddock på vintern, när det är fruset. Varken hästen eller jag tycker det är vidare kul..
Om det är plusgrader och snö brukar jag rida utan att ploga elr nått. Kul och skritta upp eget fyrkantspår osv.
Men som sagt, undviker rida i paddocken sålänge det är hårt och kallt. Väntar hellre tills det mjuknar:).
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

På min ridskola hade vi bara utebana och vintertid red vi inte ut då jag red i sen grupp, då det blivit kolmörkt. Banan var nästan alltid bra. När det var mkt snö red vi istället i en av hagarna, vi red upp ett spår och hade däck i hörnen för att markera "ridbanan". Fungerade ypperligt att träna.

Jag tro att de underhöll ridbanan genom att rida på den ofta (de hade ju lektioner nästan dagligen) samt harva den dagligen eller vid behov. Ev saltade de imellanåt men inte vad jag minns/såg.

När de sen gjorde om banan la de grus som var lite grövre, vilket gjorde banan mer luftig och filtrerande, så att vatten kom igenom och övre lagret inte frös. Den höll hela den vintern perfekt, sen red jag inte längre kvar men de har fortfarande bara utebanorna att hålla lektion på och det fungerar bra. :)
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

finns nog inget sätt att undvika att det blir snorhalt och stenhårt utomhus... vad jag vet iaf. Jag ska bygga paddock till våren och den kommer plogas och ev harvas vartefter det snöar. Nu har jag tur att bo där det ofta är mkt snö på vintern så det underlättar ju. På våren när det blir isigt och slaskigt så får jag avstå från att rida där helt enkelt.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Ja, jag tänkte att man kanske kan harva snön så den inte klumpar sig när den fryser till. Snö är ju ett rätt bra underlag att rida på.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Jag har det stora turen att ha en bana som inte fryser. Kör en liten pinnharv på om den blivit gropig.
Det är natursand.
Däremot är den tung att rida på på sommaren, men just nu perfekt!
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Hur mycket salt lägger du på för att det ska hålla sig? och hur ofta måste du salta?

piggy
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Har ingen paddock men på vintern skottar sambon upp en ridbana med traktorn i sommarhagen.Vill inte heller att den skottas för ofta pga risk för is om det är plusgrader flera dar i rad.Så jag brukar sladda den med snöskoter och sladd(sån man sladdar skidspår med) Blir kanonbra och med snösulor och brodd är det bara att rida på:)
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

vi har paddock med paddex i. Vi rider inte ofta i den på vintern.
Då rider vi oftast i gräspaddocken som är helt perfekt om man har broddar och ev. snösulor vid snö ;D
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

om det är mycket snö här så skottar vi undan den längs med fyrkantsspåret med mönkiä (öhh, kanske den heter fyrhjuling elr liknande på svenska :P ) så vi skottar lixom in snön i hörnen :o :angel: ingen rider ändå i dem :laugh: men om det inte är så himla mkt snö på banan (typ bara 5-10sm) så vi lämnar ibland den oskottad såfår hästarna trampa ner spåret och det hålls (!) ohala och ganska mjuka! det gör att även shettisarna i stallet och ponnyn som har snösulor men inte funkar kan rida där utan att halka eller på klimpar!

men för det mesta så är det is under snön, då när det inte finns så mkt snö nån stans.. = hårt och halt så då gör vi inget med den.. rider bara i terräng då istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Det beror ju på var man bor, jag bor i norra sverige och har provat olika varianter, men har kommit fram till att det blir bäst om du skottar bort, helst med snöslunga direkt när det kommit lite mer snö, dvs inte bara ett par cm. Det blir aldrig för hårt. Jag tycker att snö och vinter nästan är det bästa underlaget att rida på, kanske inte hoppa, men man kan hoppa mindre språng. Vi använder vår skottade ridbana nästan dagligen vintertid.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

ca 30 kg för att salta spåret. det håller sig tills nästa kraftiga regnväder.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

*kl

Är salt verkligen bra för ben och hovar? Man vet ju liksom hur bilarna ser ut efter några år. Mina skor är vitrandiga och torkar ut, samt hundens tassar som spricker och måste smörjas...
Dessutom känns det som att med salt har man alltid tö = halt. Eller?

Jag kommer från norrland och de fördsta 10 åren av mitt hästeri fanns ingen tillgång till ridhus alls. Hästarna gick lektioner dagligen året runt i utepaddock. På vintern var det faktisk bäst underlag, bäst var det när det var lite nysnö och harvat under så att det inte var ojämnt. Värst var det på hösten när det inte harvats innan det frusit på, och var gropig lera som frös. Hästarna vrickade sig, man kunde knappt skritta - det var livsfarligt helt enkelt (jag ramlade av en gång och landade med armen rakt på en kant, fick en spricka i den).

Vi hoppade på vintern då det var bra underlag, hade tom klubbtävlingar. Men man fick vara noga med att det verkligen var bra underlag rakt igenom så att det inte var halt under. Tilläggas kan att vi alltid hade 4 brodd per hov samt snösulor. Förutom på shettisen som var oskodd.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Har tänkt samma tanke som du.. Samtidigt så saltar ju de flesta ridhus både sommar som vinter.. sommaren för att det inte ska damma och på vintern för att inte underlaget ska frysa. Det borde ju märkas på deras hästar.

Håller med om att snö är bra att rida i, speciellt när man som jag har hästar som är barfota. Här där jag bor är det dessvärre bara stenhårt och snöfritt... så har vi haft det sedan före jul. Börjar bli lite tröstlöst:cry:
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Samtidigt så saltar ju de flesta ridhus både sommar som vinter.. sommaren för att det inte ska damma och på vintern för att inte underlaget ska frysa. Det borde ju märkas på deras hästar.

Det har jag aldrig hört talas om, men jag känner inte många ägare till ridhus så det kan ju vara så även om jag inte tänkt på det.
Men varför skulle det inte damma av salt? Salt binder ju vätska, så då borde det väl damma ännu mer eller är jag helt fel ute?
Ang vintern: Det kanske är så att torrt salt inte påverkar lika mkt som saltvatten. Så därför märks det inte av på samma sätt på hästarna? Men som sagt, jag spekulerar bara...
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

Saltet binder vätska som då stannar kvar i materialet i stället för att torka. Men är det torrt så måste man vattna först och salta i samband med det för att det inte ska damma.
 
Sv: Hur gör ni med ridbana på vintern?

delvis kl och kanske lite trådkap

Bor i skåne och det är barmark men fruset alltså stenhårt så man kan glömma vettig ridning.

Vår paddock går mest att likna vid en grusväg nuförtiden. Men om den saltas kan man då räkna med att få ett visst djup med mjukt underlag?
Tillräckligt för normal ridning iaf?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 269
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag har under min graviditet brutit min andra fotled på 3 ställen och har blivit avgipsad, har även nu varit hos en sjukgymnast och idag...
2
Svar
37
· Visningar
6 400
Senast: Only_Me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp