Hur gör med foder???

Mysaan

Trådstartare
Min kille kommer snart gå ute dygnet runt. HUr tycker ni jag ska göra med fodret???

Höet kommer han få i hagen men behöver han lika mycket om han har tillgång till gräs oxå? Iofs är det inte jättemycket gräs ännu men ändå.

Sedan kommer hästarna tas in 1 gång per dygn för att äta kraftfoder. Ska jag då ge hela givan då eller ska jag skära ner lite på kraftfodret?

I dag äter han så här:

Morgon:
2½ kg hö
3 dl lucern pellets
3 dl betfor
0,4 kg havre

Middag/natt
5 kg hö
3 dl luvern pellets
3 dl betfor
0,4 kg havre
1 dl Miner grön

Under dagen får de sedan ca: 1½ kg hö i hagen.

Så nu behöver jag tips.
Funderar på att ta bort havren och bara ge lucern och betfor.
Lucernen behöver han nästan för att inte magra han är lite svårfödd och jag är orolig för att han ska falla ur om jag sänker maten för mycket.
 
Sv: Hur gör med foder???

Tycker att du ska ha kvar den om du ska rida! annars kan du ta bort havren
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp