Hur gör man en egen "grinder" till örter?

Void

Trådstartare
Hallå!
Kanske inte är riktigt rätt ställe att posta, men jag vet att örter kan vara bra för hästar, och postar därför detta under foder.
Jag vill ha en beskrivning på hur man gör en så kallad "grinder", en manuell då såklart. Så fort jag söker kommer det bara upp massa knarksidor och det är ju knappast vad jag vill ha fram... ._.'
Tycker att det hade varit praktiskt att ha med sig i fickan för att kunna smula ner örterna i mat, både till en själv på utflykt och till hästens foder, tycker det är ett mycket bättre alternativ än att ha med sig en mortel eller försöka smula ner allt själv x'D

Tyckte att det hade varigt roligt om man kan göra en själv för billigare peng samt kunna dekorera fritt istället för att köpa en från utlandet..

För er som inte har en aning om vad jag pratar om är detta en grinder...
http://www.ebay.com/itm/PENTACLE-HERB-GRINDER-cooking-seasonings-wicca-pagan-/360373704285
 
Men om du har torkat örter så är dom ju hur lätta som helst att smula ner för hand. Tycker det ser krångligare ut att försöka peta ner dom i en sån där ask först....
 
Jag menar färska örter man kan hitta i skog och mark under uteritter och vandringar... :)
 
Färska örter går bra att ge som de är, det finns ingen anledning att smula ner dem. Var försiktig bara med vad du ger. Örter är starka och man bör ha mycket kunskap om vad det är man ger. Att bara läsa i böcker som typ "hästägarens örtabok" ger inte tillräcklig information om vad som är okej att ge. Jag har hittat massor där i som är rena faktafel och som faktiskt kan skada hästen.
 
Angående örtsax... Då tar jag hellre min boline... :p Tycker det är mycket enklare att ha med en kniv/liten ask än en sax xD Saxen ligger väl i stallapoteket... xD Kniven är oftast med när jag beger mig ut.

Vet flera hästar som vägrar äta icke-smulade örter, det är därför jag vill ha möjligheten att kunna smula ner de enkelt och samtidigt utan att bli allt för indränkt i örternas juice själv, vissa örtsafter sliter på lädret när man rider... :)
Vet mycket väl att det krävs mer kunskap än så, har inte ens en sådan bok... :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp