Hur gick detta till?

Det är väl inget konstigt? Den kan ha snubblat och därför hamnat på rygg.
Snö kan vara lurigt, var med om att min ponny gick ner sig i snön en gång, som tur var välte han inte så det var relativt enklt att få loss honom.

Min gissning är att den ramlat bredvid snöklumpen och sedan förmodligen kravlat runt i panik för att komma upp och på så vis råkat gräva ner sig i snön och hamnat halvt under snöklumpen.
Eller så har någon vält älgen och snabbt lagt snöklumpen på den, vem vet. :D
Jag gissar på det sista jag!

:D

Fast det slutar ju inte bra för den ändå eftersom de ändå vill ha ihjäl den, bara inte just nu...:crazy: :(

Precis. Jag fattar inte hur man kan kalla sig djurvän om enda anledningen till att man hjälper älgen är för att maken hennes ska kunna jaga den stackarn till hösten :meh: Varför inte skjuta den på en gång och säga att den var så skadad att den inte hade överlevt ändå så hade de till och med sluppit omaket med att ge sig ut och jaga den :banghead:

Fast det slutar ju inte bra för den ändå eftersom de ändå vill ha ihjäl den, bara inte just nu...:crazy: :(

Precis. Jag fattar inte hur man kan kalla sig djurvän om enda anledningen till att man hjälper älgen är för att maken hennes ska kunna jaga den stackarn till hösten :meh: Varför inte skjuta den på en gång och säga att den var så skadad att den inte hade överlevt ändå så hade de till och med sluppit omaket med att ge sig ut och jaga den :banghead:

Fast nu ska vi komma ihåg att allt som står i en artikel inte behöver vara korrekt... jag blev precis intervjuad, fick se artikeln innan tryck och påpekade några saker som inte var korrekt. Publicerades den med ändringarna? Nej...

Det sista i den där artikeln ser exakt ut som den typ av knorr en journalist vill ha på slutet av en sådan artikel så jag tar det med en nypa salt. Att skjuta en frisk älg nu skulle dessutom göra att jägaren blir av med licensen, vi är långt bortom sista dagen för älgjakt.

Fast nu ska vi komma ihåg att allt som står i en artikel inte behöver vara korrekt... jag blev precis intervjuad, fick se artikeln innan tryck och påpekade några saker som inte var korrekt. Publicerades den med ändringarna? Nej...

Det sista i den där artikeln ser exakt ut som den typ av knorr en journalist vill ha på slutet av en sådan artikel så jag tar det med en nypa salt. Att skjuta en frisk älg nu skulle dessutom göra att jägaren blir av med licensen, vi är långt bortom sista dagen för älgjakt.

Självklart är det så att journalister ofta skriver något helt annat än det man sa, det vet jag också då jag har blivit fullkomligt felciterad vilket fick mig att framstå som en idiot i en intervju men jag tycker att som artikeln är skriven så är det ingen rolig läsning och något annat än artikeln har vi inte att utgå ifrån. Man kan knappast utgå ifrån att de sa eller gjorde något helt annat än vad journalisten skrev för det blir väldigt märkligt.

Om de hade sagt att älgen var så svårt skadad att den inte hade överlevt ändå så hade de inte blivit av med licensen vilket jag också skrev i mitt förra inlägg och det var självklart själva förutsättningen för att de skulle kunna skjuta älgen nu. När älgjakten är har jag självklart koll på eftersom jag inte vill bli skjuten av någon skjutgalen eller halvblind eller full jägare i skogen som skjuter på allt som rör sig. Jägare skjuter skadade djur varje dag året runt även utanför jaktsäsongen vilket de har rätt till för att förkorta djurets lidande. Hade de sagt att älgen var svårt skadad så hade inget hänt för ingen mer än de som var närvarande hade vetat sanningen.

Självklart är det så att journalister ofta skriver något helt annat än det man sa, det vet jag också då jag har blivit fullkomligt felciterad vilket fick mig att framstå som en idiot i en intervju men jag tycker att som artikeln är skriven så är det ingen rolig läsning och något annat än artikeln har vi inte att utgå ifrån. Man kan knappast utgå ifrån att de sa eller gjorde något helt annat än vad journalisten skrev för det blir väldigt märkligt.

Om de hade sagt att älgen var så svårt skadad att den inte hade överlevt ändå så hade de inte blivit av med licensen vilket jag också skrev i mitt förra inlägg och det var självklart själva förutsättningen för att de skulle kunna skjuta älgen nu. När älgjakten är har jag självklart koll på eftersom jag inte vill bli skjuten av någon skjutgalen eller halvblind eller full jägare i skogen som skjuter på allt som rör sig. Jägare skjuter skadade djur varje dag året runt även utanför jaktsäsongen vilket de har rätt till för att förkorta djurets lidande. Hade de sagt att älgen var svårt skadad så hade inget hänt för ingen mer än de som var närvarande hade vetat sanningen.

Jag tror nog vi har lite olika syn på jägare. Först säger du att du har koll på när jakten är pga alla ansvarslösa och lagbrytande jägare som gör skogen farlig. Sedan säger du att i detta fall hade det varit helt ok med ett väldigt allvarligt lagbrott. Det får jag inte att gå ihop.

Det finns rötägg överallt men lik väl att man inte ska dra alla romer, tiggare, invandrare osv över en kam ska man inte göra detsamma med jägare. Denne jaktledare agerade helt korrekt enligt lagen och att fördöma hans och hans frus agerande baserat på en avslutningssläng i en artikel är för mig lika illa som att säga att alla romer är tjuvar.

Man behöver inte tycka om jakt men att utgå ifrån att alla jägare är illvilliga lagbrytare för att man inte tycker om jakt har jag svårt för. De jägare jag känner har noll tolerans för dumheter och ja, jag känner rätt många spridda över en stor del av landet.

Jag tror nog vi har lite olika syn på jägare. Först säger du att du har koll på när jakten är pga alla ansvarslösa och lagbrytande jägare som gör skogen farlig. Sedan säger du att i detta fall hade det varit helt ok med ett väldigt allvarligt lagbrott. Det får jag inte att gå ihop.

Det finns rötägg överallt men lik väl att man inte ska dra alla romer, tiggare, invandrare osv över en kam ska man inte göra detsamma med jägare. Denne jaktledare agerade helt korrekt enligt lagen och att fördöma hans och hans frus agerande baserat på en avslutningssläng i en artikel är för mig lika illa som att säga att alla romer är tjuvar.

Man behöver inte tycka om jakt men att utgå ifrån att alla jägare är illvilliga lagbrytare för att man inte tycker om jakt har jag svårt för. De jägare jag känner har noll tolerans för dumheter och ja, jag känner rätt många spridda över en stor del av landet.

Egentligen vet jag inte om det är någon ide att svara dig för du läser ändå inte vad jag skriver. Det finns ett gäng farliga jägare här som emellanåt till och med skjuter varandra. Därför har jag stenkoll på när jakten är så att jag slipper bli skjuten. Är det något konstigt med det? Var drar jag alla över en kam för den sakens skull? Var jag har skrivit att det är okej med lagbrott vet jag inte heller.

Egentligen vet jag inte om det är någon ide att svara dig för du läser ändå inte vad jag skriver. Det finns ett gäng farliga jägare här som emellanåt till och med skjuter varandra. Därför har jag stenkoll på när jakten är så att jag slipper bli skjuten. Är det något konstigt med det? Var drar jag alla över en kam för den sakens skull? Var jag har skrivit att det är okej med lagbrott vet jag inte heller.

Jo, jag läser och förstår vad du skriver.

Du säger här att det hade varit bättre att säga att den var skadad (dvs ljuga) för att kunna skjuta den under icke jakttid. Det är ett lagbrott och som du skriver det ser det ut som om du tycker det är ok.

Jag utgår också ifrån att du anmält de jägare som du sett brutit mot jaktlagen/vapenlagen?

När du beskriver det som "sluppit omaket att ge sig ut och jaga" samt lägger till ":banghead:" tyder det på en kanske inte helt positiv syn på jägare. För en hängiven jägare är det inte ett omak att ge sig ut, det är ett fritidsintresse. Återigen, jag kan ha misstolkat men det är så det ser ut när man läser vad du skrivit.

Varför skulle det vara enda anledningen till att de hjälpte ett djur i nöd, för nöjet att döda det sen? :confused:

Varför skulle det vara enda anledningen till att de hjälpte ett djur i nöd, för nöjet att döda det sen? :confused:

:up:

De jägare jag känner är djurvänner, de vill inte att ett djur ska lida i onödan (gissa varför jägare ställer upp på eftersök?! det är inte för betalningen kan jag säga...). När det är dags att ta bort en gammal jakthund är det en sorgens dag och många ber en jaktkollega göra det för man klarar inte av det själv.

Ja avliva skadat vilt inga problem men älgen visade ingen skada så hade någon avlivat älgen hade det blivit brott mot jakt lagen.

Har själv hjälpt djur ur kärr, klippt loss horn bärande djur ur fotbollsmål och lite annat och ingen i laget har vad jag vet inte tänkt tanken på att avliva ett friskt djur utanför laglig tid,
det finns en anledning till varför djuren är fredade under vissa tider på året och inget som bara är taget ur luften.

Har även varit med om att vi måste kunna bevisa på att djuret att det är skadat efter skott.

Det är väl väldigt mycket mer rätt att rädda djuret nu och skjuta när fet är jaktsäsong. Oavsett om det är konstruerat av den som skrivit artikeln eller är sagt av den dom intervjuade så förstår jag inte problemet? Jakt som bedrivs på rätt sätt är ju 100ggr bättre än djur som föds upp i fångenskap för att vi ska få mat på bordet. Dom flesta jägare månar om djuren i skogen mer än många bönder månar om sina köttdjur.

Jag hade nästan velat se hur dom skulle "tagit hem den till ladugården och sett om den var mycket skadad"......

@TinyWiny Av vilken anledning hade det varit bättre att dels begå jaktbrott och dels förkorta djurets liv med ett halvår än att låta den till synes oskadade älgen leva vidare? Det är inte direkt som att jägarna INTE hade jagat till hösten för att just denna älgen inte fanns att skjuta.

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
8
· Visningar
1 159
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 863
Senast: Tiffany
·
Samhälle Funderar på detta och hittar ingen vettig förklaring till det. Varför hämtar man inte ut passet man ändå har tagit sig tid att göra och...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 776
Senast: Lingon
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
22 802
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar