Hur ger ni loppfrön?

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Vi ger loppfrö till våran Lukas. Nu funderar jag lite hur ni ger dem.

Ger ni dem i krubban med vatten över? Eller blandar ni dem i foder (Uppblött Betfor)? Eller något annat?

~Ingrid

Sv: Hur ger ni loppfrön?

Ingen som ger loppfrö och vill dela med sig av hur ni gör?

~Ingrid

Vi ger loppfrö torrt blandat i kraftfodret bara, ska ej tillföras vatten står det på instruktionerna!

Jaså, stämmer det verkligen? Är du inte rädd för foderstrupsförstoppning?

De sväller ju på nolltid...vi blandade först vårat med vatten precis innan han åt det men det blev fort för svällt. Så nu blandar vi det i betfor och ger, det fungerar bättre...

Har jag helt missuppfattat det? Ska man inte blanda det i vatten? Jag tror det står så på vår förpackning i alla fall. Måste dubbelkolla i kväll.

~Ingrid

Jag gav det torrt blandat med kraftfodret. Läste här i nån gammal tråd att det ger bäst effekt när man ger det torrt.

Jag gav min islandshäst loppfrön i förebyggande syfte i våras. Jag strödde ca 1 dl torrt över lusernhacket. Nu äter han ganska långsamt iofs så det var inga problem.
Testade först att blöta med betforvatten, men då vägrade han att äta. Det blev bara en geléklump...

Vi ger loppfrö torrt blandat i kraftfodret bara, ska ej tillföras vatten står det på instruktionerna!

På min burk står det att man ska blanda i blött foder och sedan ges direkt till hästen, alltså inte stå och svälla med betforen. Jag blandar ner korn och havre i betforblandningen, sedan loppfrö, rör runt och ger hästarna direkt.

Senast ändrad:

Det rä precis så vi gör. Läste på burken och det står att det ska blandas i blött foder. Men det är intressant att höra hur andra gör.

~Ingrid

Hade lite fel i mitt inlägg, står att om man tillför vatten ska detta ske precis vid fodring, ej blötläggas innan då det då mister sin förmåga att ta upp ev. grusrester i magen, men det går bra att ge det helt torrt oxå om hästen accepterar o äter de så! Man ska oxå tänka på att aldrig ge olja i fodret om man ger loppfrö för då mister de oxå sina egenskaper!

Ja det stämmer med texten på min burk. Då är vi överens ;)

~Ingrid

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka