Hur ger ni era hästar foderjäst?

Nethril

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. :D

har förstått att vissa ger det torrt och andra blandar i betfor osv.
Vill gärna veta hur ni gör för att det ska slinka ner! :bump:

Sv: Hur ger ni era hästar foderjäst?

Jag ger dem det i betforn och rör om ordentligt. Det är inte jättepopulärt men det går.

Jag blandar den med lucernpelletsen, mineralerna och blöter med vatten. Men min häst äter allt (utom salttillskott i maten), så jag blöter och blandar bara för att det inte ska damma.

min polle får det torrt tillsammans med ca 3 dl müsli och lite mineraler. I början ratades allt. men nu slinker allt ner.

Jag ger det med uppblött lucernpellets. Först tar jag vatten på pelleterna, sedan jästen ovanpå det när det svällt. Rör runt i det översta lagret innan servering. Det verkar som om pållan tycker det är gott.

Till min mat glada fjording har foderjästen i redan när jag blöter betforn. Detta är det första fodret jag vet hon inte har ätit. Men jag fick börja på en nypa och ge lite mer för varje dag. Hon har nu fått 2,5dl uppdelat på morgon och kväll, vill man att hästen ska äta, så börja med lite och ge mer för varje dag./Anna

Våra hästar får det torrt i havren och de klagar inte. De är visserligen av den matglada sorten men riktigt äckliga saker brukar de ändå rata.

Har ni fått det i halsen själva och känt hur det känns när det är torrt? Fy attan säger jag bara som själv andats in ett antal gånger. Ger i betfor till den ene och i havren till den andre som inte får betfor. Ingen av dem har reagerat det minsta på smaken. Den andre som nu får det i havren fick jag häromdagen och han har aldrig fått foderjäst tidigare. Det var helt ok när jag hällde i havren och vattnade. Åt som en häst!

Alltid i något blött betfor eller lucern. Jag skulle aldrig ge den torr, prova själv och försök äta lite torrt och känn efter vad som händer i munnen halsen. Det blir ungefär som den där leken när man först försöker få tagi ett äpple i en vattenspann och sedan skall leta efter en sockerbit i mjöl. Hästar har väl icoh för sig bättre salivproduktion än människor, så fullt så äckligt blir det väl inte för dem.

När min lillkille fick det så ströde jag det över höt. 4kg/hö och 1dl foderjäst.

Kram

Jag blandar ut det med lite vatten. ponnyn surplar glatt i sig det.

Min gamling står också gladeligen och dricker foderjästvatten. Han är mycket förtjust i det.

Min gubbe får 2 dl foderjäst i kvällsmaten - betfor, vetekli, Miner, enzion, bioglucomin, bakteriebalans och kokta linfrön. Allt slinker ner.:D

Lånar lite av tråden...

Köpte foderjäst idag för att försöka fixa till Elviras lite för lösa bajsar, hoppas verkligen att det fungerar...

Men jag har en liten fundering angående invänjningen och doseringen framöver.

Enligt tabellen ska man ge 200-400 g per dag, men det är ju ganska väsentlig skillnad om jag ger full giva eller bara hälften.
Vilken mängd brukar vara lagom för att stabilisera magen på ett normalstort halvblod på ca 550 kg?
Ska jag gasa ordentligt i början och sedan minska givan när hon börjar bli bättre? (OM hon nu blir det...)

Hur har ni gjort med invänjningen av jästen? Normalt sett, med "vanliga" foderslag, så ger jag en mindre giva under några dagar-en vecka och ökar sedan på i lite högre takt. Är det vettigt att göra lika med jästen?

min pålle får det på krafft och linfröolja, allt blötläggs tillsammans rikligt och får svälla en liten stund innan han äter. :d men så äter han ju oxå det mesta, t.ex. citroner (med skal) och apelsinskal... (men inte Djurjourens julgodis... :rofl: )

Jag är faktiskt lite osäker på det där...Men om hästen har problem med mag- och tarmar ska man ge den 0.5dl/100kg/häst eller nåt.
Jag ger min shettis 1dl per dag (fördelad på 2 givor) och sen får min märr 2.5dl per dag - fördelad på 2 givor oxå - och då blandar jag detta i betforn. Hon o shettisen har redan fällt mycket vinterpäls (men det är nog bara för att dom går i lösdrift).
Märren har finare hårrem, märker jag nu. Dessutom lugnare i magen också.

Märren är en varmblodig travare på ca 450kg (utan fölet i magen). Annars väger hon mer eftersom hon är högdräktig.

Jag är faktiskt lite osäker på det där...Men om hästen har problem med mag- och tarmar ska man ge den 0.5dl/100kg/häst eller nåt.

*räknar lite*

Då skulle jag alltså ge ca 3 dl till min häst som "normalgiva", vilket blir ca 240 g.
När är det då motiverat att ge den högre givan, 400 g?

Vilken foderjäst ger du, förresten? Det känns ju ganska väsentligt att veta om man ska kunna jämföra givor... ;)
Jag ger Protect, köpt på Granngården.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka