Hur går nödslakt till?

Sv: Hur går nödslakt till?

Ämelie skrev:
Om man slaktar en häst hemma på gården, hur går det till?

Så som de går till på min gamla ridskola som tar bort hästarna hemma.

Hästägaren eller den som "vill" leder ut hästen till platsen och den som avlivar gosar lite med hästen, kliar den i pannan o.s.v för att sen med en bultpistol, som är som ett metall-rör som precis får plats i en mans-hand, bedöva hästen.

Avlivaren sätter bulten i pannan på hästen och trycker till och i samma ögonblick faller hästen till marken.
Det man ska veta är att hästen bara är hjärndöd, allt annat funkar och de kan skita, kissa och sparka och rycka i hela kroppen lång tid efteråt.
Innom 60 sekunder ska halspulsådern skäras av, för att hästen ska vara "död-förklarad".

Jobbar på slakteri (slaktar svin, nötkreatur och får) och djuren kan sparka en bra stund efter att det är döda och det är nog det som är det hemska att se.

Men det är ju ingen slaktare som är otrevlig, de pratar ju med dig först och berättar hur det går till.

Sen när det är över lyfts hästen med kran in i antingen en lastbil eller i en kontainer.
Det finns någon regel på hur många kadaver de får ha i samma transport samtidigt. Men på ridskolan har de avlivat 3 st hästar på samma gång.

Tack för ditt svar! Anledningen till att jag frågade var inte att jag behöver ta bor någon häst utan att jag fick lov att nödslakta min ponny i höstas och orkade inte vara med själv så en god vän ställde upp och var med honom... ville veta lite mer detaljerat hur det gick till och det känns skönt nu efter åt att veta lite mer och att han fick ett värdigt slut...

En fråga till
När man skär av halspulsådern, blir det inte väldans mycket blod sedan? tar avlivaren reda på det?

nödslakter går till på olika sätt beroende på hur man avlivar.
Jo det blir en massa blod efter avblodningen och det brukar inte slaktarn ta hand om utan jag/vi brukar ta sand från padocken och täcka över med.

just det med blodet har jag också funderat över. min ponny avlivades akut i sin box för nästan ett och ett halvt år sen. pga kraftig fång samt kolikanfall så klarade han inte av att resa sig upp själv. jag var hos honom tills bilen kom som skulle ta bort honom, då lämnade jag över till min pappa och farbror eftersom jag inte klarade att vara kvar.
det som förvånade mig mest när jag orkade gå dit dagen efter var att det inte fanns ett spår av blod, vilket naturligtvis var väldigt skönt. har dom då öppnat halspulsådern efter att dom lyft över kroppen till containern eller? har inte velat fråga pappa så ingående eftersom jag vet att han också tyckte det var väldigt jobbigt att vara där...

Kan ha varit så att din snälla pappa eller farbror tagit reda på allt? För mycket blod kommer det! Och gjorde det i boxen så suger ju halm/spån upp en hel del.

Vi har på vårat slakteri (tror det är så i hela sverige) en lag på att max 60 sekunder efter att djuret bedövats MÅSTE halspulsådern skäras.

vi avlivade en inackordering för 1 år sen i box med spruta och då var det ingen som tömde honom på blod. Så inget blod blev kvar.

Om vet var ut och gjorde det så kan ponnyn ha avlivats med spruta. Då blir det inget blod, förutom det som rinner ut där kanylen suttit.

Min medryttarhäst avlivades på det viset för snart ett år sedan. Utanför stallet och nån timme senare kom nödslakten och hämtade henne. Hon såg så fridfull och tacksam ut! :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar